32 Reacties
2 jaar geleden
Bij ons is het andersom, niet persé met het in bed leggen maar wel met het optillen en troosten. Ik heb mijn partner toen dit artikel laten lezen toen hij er zich duidelijk rot om begon te voelen:
https://www.oudersvannu.nl/baby/opvoeden/voorkeur-voor-een-ouder/
Hopelijk haalt het bij jou ook een beetje het rotgevoel erover weg
2 jaar geleden
Reactie op Catharina89
Bij ons is het andersom, niet persé met het in bed leggen maar wel met het ...
Ik heb het ook gelezen maar helaas niet bij ons van toepassing. Dit gaat meer om hele kleine baby’s of over peuters.
@Hi123: hoe lang duurt het voordat hij bij jou slaapt als je vol blijft houden?
2 jaar geleden
Reactie op Annika030
Ik heb het ook gelezen maar helaas niet bij ons van toepassing. Dit gaat me ...
Ik snap wat je zegt, maar niet hélemaal waar. Het eerste gedeelte slaat wel degelijk op verschillende leeftijden en fases:
"Is je kind verdrietig en wil hij alleen door jou worden getroost? Of mag alleen papa hem in bed leggen? Het komt vaak voor dat een kind sterker naar één van de ouders toetrekt. Waarom heeft je kind een voorkeur en hoe kun je daar het beste mee omgaan?
Oorzaken van een voorkeur
Veel kinderen ontwikkelen op een gegeven moment tijdelijk een voorkeur voor één van de ouders. Het ene kind heeft dit sterker dan het andere kind en hoe lang deze fase duurt verschilt ook per kind. Die voorkeur kan alleen op een bepaald moment van de dag voorkomen, bijvoorbeeld als je kind naar bed moet. Het kan ook zijn dat een kind alleen geholpen wil worden door de ene ouder en dat de andere ouder niets voor hem mag doen.
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een kind een voorkeur heeft voor één ouder. Bijvoorbeeld omdat één van de ouders vaker thuis is dan de andere, maar een kind kan ook juist meer aandacht hebben voor de ouder die minder vaak thuis is. Bovendien verschilt de reden per levensfase."
2 jaar geleden
Reactie op Catharina89
Ik snap wat je zegt, maar niet hélemaal waar. Het eerste gedeelte slaat wel ...
Ja oké er staat dat het ook op 1 moment van de dag kan voorkomen.
Want overdag kan ik haar wel naar bed brengen. Overdag hangt ze altijd aan mij. Ze roept de hele dag papa en als papa thuis komt hangt ze aan mij. Ze komt sowieso altijd naar mij.
Is het avond bedtijd dan is het bij mij staan staan staan. Bij papa slaapt ze binnen 10 minuten.
We hebben er thuis zelfs ruzie over want ik wil niet dat ie weggaat, wat wel gewoon zou moeten kunnen. En hij wil niet alleen verantwoordelijk zijn om haar naar bed te brengen.. dus ja lastig.
En dat al 3 maanden.
2 jaar geleden
Ik heb zelfs een mail gestuurd naar een slaap coach:
Beste *slaapcoach*,
Voordat ik een consult plan zou ik graag van jou horen of je mij überhaupt zou kunnen helpen. Jouw naam en website heb ik gekregen van een collega.
Mijn probleem is dat ik mijn dochter Sophie niet naar bed kan brengen. Al 3 maanden lang. Ze is van 16-12-2020, dus net 1 geworden. Ik heb echt alles al geprobeerd. Ze gaat alleen maar in bed staan en gaat gewoon niet slapen. Ik heb via het consultatiebureau verschillende adviezen gekregen. Wat ik al heb gedaan:
- laten huilen
- erbij blijven zitten
- baby muziek
- suis geluid
- hand op buik
- hand op hoofdje
- tegenhouden bij draaien
- liedje gezongen
- oogcontact vermijden
- niet tegen dr praten
- in de arm nemen
- laten staat als ze gaat staan
- laten zitten als ze gaat zitten
En ik weet wat allemaal nog meer. Ik krijg dr gewoon niet in slaap. Ze gaat staan en gaat niet zelf weer liggen. Constant weer neerleggen werkt ook niet, ze draait gewoon binnen een halve seconde weer om en gaat staan. Heb dit riedeltje soms wel 25x achter elkaar gedaan.
Loop ik weg, huilen.. timer op 5 minuten, terugkomen, speentje en weg werkt ook niet.
Mijn man moet haar iedere dag naar bed brengen omdat het mij gewoon niet lukt.
Als hij een avond weggaat heb ik buikpijn want dit wordt weer een zware avond. En zo ben ik soms weleens 3 uur bezig. Probeer het steeds weer opnieuw maar het gaat niet. Dat niet naar bed kunnen brengen dat steekt, doet pijn. Waarom lukt het nou niet, wat doe ik verkeerd.
Mijn man lukt het wel. Dan slaapt ze binnen 5 minuten.
Ze wordt snachts altijd wel wakker maar daar zit ik niet eens mee. Gaat mij om het naar bed brengen.
Overdag slaapt ze wisselend. Tussen 09.00-10.00 uur en 13.00-15.00 uur. Maar bij het kdv hanteren ze wisselende tijden. Soms wordt ze weleens om half 5 pas wakker. Maar dan gaat ze ook later naar bed.
Probleem zit hem in elk geval in het naar bed brengen. Ik heb er ook nog nooit eerder over gehoord van andere moeders. Ik ben ten einde raad.
2 jaar geleden
Reactie op Annika030
Beste *slaapcoach*,
...
Hier ook een baby die in de avond niet wil slapen.
Overdag gaat ze gewoon naar bed, en valt ze zelfstandig in slaap.
In de avond is het huilen, staan, spenen uit bed gooien, strekken. Haar vasthouden niet goed, er bij blijven niet goed, weggaan niet goed.
Ik ben soms wel uren bezig. M’n vriend lukt het ook niet, dus niet helemaal het zelfde probleem.
Maar goed het is echt slopend.
2 jaar geleden
Reactie op Annika030
Beste *slaapcoach*,
...
Ik herken dit van mijn oudste van 5. Ook drama als ik hem in de nacht weer instopte, ook alles geprobeerd. Bij mij was het probleem dat ik teveel probeerde en niet lang genoeg 1 ding probeerde. Dat heeft 7 maanden geduurd, elke nacht kon ik er een keer of 10 uit, ik was compleet uitgeput. Ik ben toen rust gaan pakken en de vader de nachten laten doen en ben gaan kijken naar waar ik me zelf het prettigst bij voelde zodat ik niet zo gespannen was (niet laten huilen, steeds weer rustig instoppen, saaie stem gebruiken, vervolgens even wat in de buurt van de slaapkamer doen en dan weglopen), het heeft lang geduurd, maar het werd steeds wat makkelijker. Nu slaapt hij nog niet altijd door, maar gaat zelfstandig in de nacht naar de wc en gaat vervolgens weer naar bed (is ook een drama geweest 😅🙈). Mijn jongste slaapt nog niet door, maar het enige wat ik nu nog hoef te doen is een speentje geven en heel af en toe een knuffel geven. Goh wat heb ik toch geweldige doorslapende kindjes op de wereld gezet 😂🙈🧟♀️
Kies iets waar jij je prettig bij voelt, probeer dat een maand en ga je niet schuldig voelen als het even niet lukt, morgen is er weer een dag om te proberen. Ja, een paar uren is even, een paar weken, zelfs een paar maanden is even, ook al voelt dat niet zo. Over een poosje heb je een kleuter die je naar bed brengt ipv een dreumes en kijk je naar die moeilijke maanden als een korte tijd die voorbij gevlogen is. Je hebt een compleet nieuw mensje om uit te vogelen die ook nog eens ontzettend snel veranderd en nieuwe dingen leert, tuurlijk kom je dan moeilijke frustrerende dingen tegen. Je hoort veel verhalen van kindjes die al heel vroeg doorslapen en daarin voorbeeldig zijn, maar de verhalen waarin kindjes niet zo voorbeeldig zijn komen gek genoeg niet vaak naar voren terwijl ze er echt massa's zijn. Geef jezelf de tijd en wees lief voor jezelf, het komt echt goed! ❤️
2 jaar geleden
Reactie op AliekeZ
Ik herken dit van mijn oudste van 5. Ook drama als ik hem in de nacht weer ...
Lief bericht dank je wel!
Het probleem zit bij ons niet in het doorslapen, die gebroken nachten vind ik niet zo erg en dat valt nog wel te trainen. En daarnaast slaapt ze ook weleens helemaal door of is een speen geven voldoende.
Probleem bij ons is dat ik haar niet naar bed kan brengen en mijn vriend wel.
Maar ik heb alles al geprobeerd, meerdere dagen tot een week achter elkaar. Het blijft drama. Vandaag die slaapcoach.
Ik geloof wat je zegt, straks breng ik een kleuter naar bed en heb ik het gevoel dat deze periode een paar weken heeft geduurd ipv maanden 🤣🤣
2 jaar geleden
Reactie op Annika030
Ooh pittig! Frustrerende bij ons is dat het mijn vriend wel lukt. Dan slaap ...
Heeft die slaap coach geholpen? Of ben je er nog niet mee gestart
2 jaar geleden
Reactie op LMR
Wat fijn dat de slaapcoach nog dit jaar kan langskomen zeg!
Jazeker. De slaaptraining begint wel in januari, dat leek haar ook beter ivm de feestdagen. Maar ik trek het niet meer. Thuis hangt er een spanning en hebben we constant ruzie.
Ik leef momenteel op die ene nacht per 2/3 weken dat ze een x doorslaapt. En dan mag ik nog niet klagen want er zijn hier moeders die het slechter hebben. Maar ik trek het niet lang meer in mijn situatie.