15 Reacties

5 jaar geleden
Ik neem een wiegdeken.
.ik vond persoonlijk een ledikant deken zo groot dat het leek of het matrasje omhoogkwam hoe goed ik het ook had weg gestopt.

5 jaar geleden
Ik gebruik liever een paar dunne dekens dan een dikke. Warmte is gevaarlijker dan kou. Wij hebben wel al snel veilig samen geslapen. Altijd goed om je hierover in te lezen van tevoren, want heel veel (nieuwe) ouders doen dit wel eens.

5 jaar geleden
Ik heb van meyco katoenen dekens nog liggen van m’n zoontje. Het voordeel van katoen is dat het ademt en niet te warm wordt. Wel de ledikant formaat en voor de kinderwagen had ik toen de wieg deken. Toen hij net geboren was, juli 2018, had ik de deken dubbele gevouwen met een ledikant laken om het matras geslagen. De kraamhulp heeft me laten zien hoe je dat het beste erom kon doen. Wil nu voor een puckababy newborn erbij kijken. Maar we hebben geen koud huis.

5 jaar geleden
Wij hebben dekentjes van koeka (ledikant) meyco (ledikant) en little dutch (wieg). Ons zoontje is in Februari geboren dus moest ook dik ingepakt worden. Ervaring daarvan is dat je echt een hele dikke wiegdeken moet hebben of “laagjes”. Dus uiteindelijk had hij een lakentje, fleeche en dan nog de wiegdeken. Ik wil deze keer dus een flink dikke kopen. Opletten op TOG is belangrijk (op google kan je exact vinden wanneer je wat nodig hebt. En wiegdeken is echt fijner dan een ledikant deken in een wieg.

5 jaar geleden
Reactie op Mama2013
Nee klopt maar er zijn zoveeel dekens. Wol, fleece ga zo maar door. Dikke, ...
Zelf naai ik de dekentjes zelf.. gewoon voor de fun. En gebruik dan wafelstof katoen, fleece, teddy en hydrofiel. Een pasgeboren baby krijgt een hydrofiel onder zich strak om het matras. Dan een katoenen laken over zich en daarover heen een dekentje en dat maak ik dan van wafelstof aan 1 kant en fleece of teddy aan de andere kant. Als het een dunnere ledikantdeken is klap je m dubbel. Ik vind de dekens best prijzig moet ik zeggen. Er zijn nu ook websites waar je de stoffen kunt uitzoeken, maar echt heel duur. Mocht je iemand kennen die kan naaien.. ze zijn zo makkelijk te maken, dan zou ik zelf stofjes kopen. Overigens koop ik kant en klaar hydrofieldoeken, verschoonkussenhoezen en lakentjes. Daar kun je het amper van winnen qua kosten. Hopelijk ben je hiermee geholpen.

5 jaar geleden
Overigens bedoel ik met die websites die dekens voor je op bestelling maken, wanneer het duur is. En het dus zoveel goedkoper is om 2 x 1 strekkende meter stof te kopen. Dan heb je al een mooie ledikantdeken.
En een dunne deken bestaat bijvoorbeeld uit 1 kant katoen en de andere kant wafelstof of minky fleece (dikkere stoffen). Pas als je aan 2 kanten met dikke stof gaat werken, dan wordt het echt een warmere delen. Mijn eerste werd in de zomer geboren en dan was een dun dekentje prima. De volgende in de winter.

5 jaar geleden
Hoi, ik ben een beetje in de war. Bij kind en gezin zag ik laatst staan om geen deken te gebruiken om te slapen maar enkel een slaapzakje?🙈 klopt dit dan niet. #firstchild

5 jaar geleden
Reactie op Papillon_V
Hoi, ik ben een beetje in de war. Bij kind en gezin zag ik laatst staan om ...
Sowieso geen dekbed.. daar kunnen ze onder verdwijnen. Maar wij hebben altijd (als het buiten niet te warm is) een dekentje gebruikt.. dus een slaapzakje aan (nu echt een dunne zomer slaapzak) en een dun dekentje tot aan de middel en goed omslaan. Dan liggen ze toch vaak lekker rustig. Maar toen onze dochter 8 weken oud was kwam er een hittegolf.. toen deden we een mouwloos rompertje en een dun inbakerdoekje.. meer niet. Dan is het snel te warm. In die zin is het constant kijken naar de temperatuur op de slaapkamer. Vaak zie je dat op je babyfoon staan. We hebben dus voor de eerste 3-4 maanden veel gebruik gemaakt van inbakerdoekjes en daarna pas een slaapzakje en toen gingen we naar de winter toe.
Ik vond dit altijd heel lastig inschatten hoor. Ze zeggen altijd als stelregel dat je je kind met 1 laagje meer moet aankleden of inpakken dan dat je zelf aan hebt. Hopelijk helpt dat je.

5 jaar geleden
Sowieso geen dekbed.. daar kunnen ze onder verdwijnen. Maar wij hebben alti ...
Dankjewel voor je uitleg! :-) een stuk helderder;-)