4 Reacties

één jaar geleden

Samen opstarten qua spelen. En dna even weg gaan. Maar misschien is alleen op je kamer spelen wel wat hoog gegrepen voor een kind van 2,5 jaar. 🙈

één jaar geleden

Mijn zoontje vraagt altijd of iemand mee komt spelen, maar als ik dan vb zeg, mama drinkt eerst haar thee en komt dan spelen, dan speelt hij wel zelf. Of na het avondeten en we ruimen alles op etc, mag hij nog even spelen voor we naar bed gaan, dan speelt hij ook alleen. Dat is wel beneden als we in dezelfde ruimte zijn. Hij heeft nog nooit zelf op z'n eigen kamer gespeeld. Vind ik ook niet fijn nog, zonder toezicht.

één jaar geleden

Kan ze niet helpen met de huishoudelijke dingen?

één jaar geleden

Ik denk dat ze te jong is voor alleen op haar kamer spelen nu ze ook nog niet alleen kan spelen. Richt een speelhoek in de leefruimtes in. Ga in dezelfde ruimte was opvouwen etc. Je kunt dan nog wel reageren op haar spel als ze die behoefte heeft, maar je vergroot de afstand. Je kunt ook een “koffiemoment” inlassen. Jij zit op de bank koffie te drinken en dat is een afgebakende tijd dat jij niet beschikbaar bent om mee te spelen. Vergroot de speeltijd langzaam, maar blijf realistisch dat de meeste kinderen een kwartier iets alleen doen al lang vinden. Wissel dan ook steeds af. Even zelf spelen en weer even samen wat doen. En echt ze spelen vanzelf langer zelfstandig als ze eraan toe is. Die van mij ging van de een op de andere dag van verplicht erbij moeten zitten naar een uur zelfstandig spelen (uiteraard wel tussendoor dat hij even liet zien wat hij had gedaan)