19 Reacties

5 jaar geleden
Ik heb een hele therapie gehad tegen slapeloosheid en hen zelfs verslaafd geweest aan echte slaapmedicatie. Ik slikte als oplossing echt 10 mg melatonine per nacht maar volgens de psychiater mag dit echt niet als je zwanger bent. Ik lig nu Dus weer gezellig wakker

5 jaar geleden
Sinds ik zwanger ben nu rond de 8 weken, kom ik ook moeilijker in slaap. Voorheen las ik 3 blz van een boek en was ik al vertrokken en nu kan ik er wel 10 lezen en lig vaak nog wakker daarna.. Ik slik er niets voor en als ik slaap, slaap ik gelukkig wel de hele nacht door. Vaak alleen wel vroeg wakker om te plassen

5 jaar geleden
Ik slaap ook heel slecht. Voor ik zwanger was sliep ik ook niet echt goed. Nu val ik in slaap wel rond 01:30 - 02:00 uur in de nacht. Word vaak wakker om te plassen en door nachtmerries 😭 ik probeer niet eens meer voor 01:00 te gaan slapen.

5 jaar geleden
Heb je yoga nidra weleens geprobeerd? Dat is een soort van geleide meditatie slaap yoga ook heel fijn voor dat je gaat slapen. Is het proberen waard en wat lavendel olie op je hoofdkussen.

5 jaar geleden
Ik raad je echt af melatonine te slikken. Melatonine is een hormoon wat je lichaam zelf aan moet maken, als je dit bij gaat slikken raakt het volledig verstoort. Het wordt vaak geadviseerd voor een jetleg of nachtdiensten. Ik zou je eerder adviseren eens naar magnesium te kijken. Magnesium ontspant, op allerlei manieren. Het is voor spierkrampen erg goed maar ook voor de ontspanning van je lichaam. Ik ben zelf ook zwanger en neem s avonds voor ik ga slapen 2 tabletten. Hierdoor slaap ik echt beter in.

5 jaar geleden
Goed dat jullie het aangeven😖 dit is iets wat ik inderdaad wel eens nam afgelopen 7 weken.. niet meer doen dus haha

5 jaar geleden
Ik ben egt moe savonds rons 12 /1 ga ik in bed liggen en ogen dicht en slaap ik wel maar voor me zwangerschap had ik zelfs een blowtje nodig om te slapen

5 jaar geleden
Ik heb ongeveer 3 weken heel slecht geslapen. Bij mij is het (nu 9,5 week zwanger) sinds vorige week weg! Ik slaap weer als een roosje. Helaas even doorbijten, maar neem geen medicijnen in die schadelijk kunnen zijn voor je kleine spruit. Je slaap is minder belangrijk dan de gezondheid van je baby!

5 jaar geleden
Boekje gekregen na bezoek aan de verloskundige, je mag wel valeriaan (valdispert) gebruiken

5 jaar geleden
Ik slikte zelf ook af en toe melatonine voordat ik zwanger werd. Het zat bij mij voornamelijk tussen m’n oren, in de zin van ‘als ik geen melatonine neem val ik niet in slaap’, wat dan dus ook niet gebeurde. Een uur voor het slapen je telefoon wegleggen en geen tv kijken helpt wellicht, of gewoon een lekker boek lezen. Ik heb laatst pillow spray gekocht bij de Etos en dat werkt eigenlijk wel prima! En ruikt lekker. Misschien de moeite waard om te proberen?

5 jaar geleden
Ik nam voorheen iedere avond voor het slapen melatonine omdat ik ook niet in slaap kwam. Daar ben ik meteen mee gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. Het was even doorbijten en ben toen overgegaan op een kopje kamillethee voor het slapen gaan. Dat heeft mij wel geholpen.
Nu, bij 8 weken, heb ik niks meer nodig en slaap ik het liefst de hele dag door..

5 jaar geleden
Reactie op alieke1994
Boekje gekregen na bezoek aan de verloskundige, je mag wel valeriaan (valdi ...

Ik heb hulp via de pop poli voor angststoornis en ik kreeg voor ik zwanger werd juist te horen dat oxazepam prima kan tot je 30 weken bent. Ik slik het dus nog steeds af en toe hoor.

5 jaar geleden
Ik slikte voordat ik zwanger was slaapmedicatie. Echt sterke waardoor ik elke nacht prima sliep. Nu mag dat echt niet. Dus ik heb de eerste nachten ook melotonine geslikt. En eigelijk mee gestopt omdat het idd niet goed is voor de baby. Ik slaap nu elke nacht misschien pas om 5 uur. Kijk ook op tegen elke nacht. Maar probeer vol te houden voor je kleine.

5 jaar geleden
Nadeel met slaap medicatie is dat je natuurlijke systeem ontregelt kan raken. Als het donker wordt en naarmate we langer wakker zijn gaan we dit stofje automatisch aanmaken. Als je pillen gaat slikken haal je je lichaam uit dat natuurlijke proces. En hoe meer je slikt, hoe erger het is als je stopt.
En ik had toevallig laatst ook gelezen dat het niet goed is voor de baby.
Het lullige met slapen is, hoe meer je erover nadenkt hoe moeilijker het wordt om in slaap te komen en te blijven. Denk je dat je van de pillen afstapt? Ik zet hieronder wat dingetjes die je wellicht kunnen helpen (mocht je daar behoefte aan hebben maar dacht zeg het alvast gewoon 😉):
- val je niet in slaap ga dan uit bed en ga iets 'saais' doen met schemerlicht totdat je moe begint te worden
- breng niet te veel tijd in bed door, zie je slaapkamer echt als slaapplek
- als je een druk persoon ben, druk werk hebt of drukke dag hebt, neem dan genoeg rust/pauze momenten gedurende de dag. Hoe drukker in je hoofd overdag hoe lastiger je tot rust komt voor het slapen gaan
- heb een vast ritueel voor bed zodat je lichaam weet dat het tijd is om te gaan slapen en in de rust stand komt (beetje yoga/strekken, boek lezen)
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet hoe het is! En hormonen enzo dragen soms niet bij. Maar heb vertrouwen in jezelf en je lichaam en gun het even tijd 😘