14 Reacties

2 jaar geleden

Hoi!! Ik heb MS en vorig jaar bevallen!!

2 jaar geleden

Dank voor je berichtje! Heel fijn. Mijn zoontje is 16 maanden vandaag. Ik heb afgelopen najaar de diagnose ms gekregen. Ik ben ietsje ouder, 36. Maar we hebben een grote tweede kinderwens. Ik gebruik Tecfidera. Nu lees ik tegenstrijdige verhalen, ruim voor conceptie stoppen of stoppen bij een positieve test. Ik ben ongerust over een tweede zwangerschap en ben vooral ongerust voor afwijkingen bij het embryo en op terugvallen na de zwangerschap. Mag ik vragen naar hoor ervaringen hiermee? Heel fijn. Bedankt nogmaals!!

2 jaar geleden

Hoor=jouw*

2 jaar geleden

Reactie op hi123

Dank voor je berichtje! Heel fijn. Mijn zoontje is 16 maanden vandaag. Ik h ...
Geen dank!! Ik ben ook al wat ouder, ik raakte zwanger met 39 jaar, had al twee kindjes en de laatste is echt een kadootje!! Ik spoot tot de positieve test 3x per week glatirameeracetaat, toen direct gestopt. En echt, het was m'n derde zwangerschap maar de relaxte,ik heb me zo goed gevoelt, alleen de eerste 10 weken wat misselijk. Omdat ik ms heb moest ik naar het zkh voor m'n controles, vaker dan dat je naar een verloskundige zou mloetenz maar ja, voordeel dat je de kleine baker ziet!! Bij mij is alles vlekkeloos verlopen, vlotte bevalling, geen pijn stilling en snel herstel. Ik zou het zo over doen.!!!

2 jaar geleden

Reactie op hi123

Dank voor je berichtje! Heel fijn. Mijn zoontje is 16 maanden vandaag. Ik h ...
En sterkte, met de diagnose, het is niet niks allemaal!!

2 jaar geleden

Dankjewel! Wat ontzettend fijn voor je! Ik ken deze medicatie en deze is safe om zwanger mee te worden. Over tecfidera is weinig bekend (alleen op dieren afwijkingen), en elke neuroloog adviseert iets anders. Heb je hier ervaring mee misschien of in je omgeving? En hoe was je herstel na de bevalling? Geen terugvallen? En hoeveel laesies heb je als ik mag vragen? Heel veel dank.

2 jaar geleden

Reactie op Miranda39

En sterkte, met de diagnose, het is niet niks allemaal!!
Dankjewel 🧡

2 jaar geleden

Reactie op hi123

Dankjewel! Wat ontzettend fijn voor je! Ik ken deze medicatie en deze is sa ...
Dankjewel nogmaals voor je tijd!

2 jaar geleden

Reactie op hi123

Wat mijn neuroloog mij vertelde over zwanger worden en tecfidera, is dat het voordat je gaat proberen on zwanger te raken, je 2 maanden van te voren moet stoppen, want het duurt 2 maanden om het medicijn uit he lichaam te krijgen. Volgens mij kun je daarna gezond zwanger worden, zeg maar. Maar ik zou dit echt eerst bespreken met je neuroloog of Ms verpleegkundige. Ik heb na de zwangerschap geen uitval gehad, ook borstvoeding gegeven en dat ging allemaal goed. Als je zwanger bent, maakt je lichaam een soort bescherming aan, zodat je geen uitval krijgt en je eigenlijk weer 'normaal' voelt, zoals voor je ms. Ook dit kan je neuroloog beter uit leggen als ik haha! Maar je wordt goed begeleid tijdens je zwangerschap gelukkig.

2 jaar geleden

Reactie op hi123

hoeveel laesies ik heb, weet ik niet.

2 jaar geleden

Dank!

2 jaar geleden

Mijn neuroloog zegt tot aan een positieve zwangerschapstest. Maar…. Dood eng vind ik dat ivm leeftijd en kansen op afwijkingen. Gek dat er zoveel verschillende wordt gezegd.

2 jaar geleden

Sprak vandaag de moeder van een schoolvriendinnetje van mijn dochter. Zij is ook wat ouder moeder geworden, 12 jaar na haar diagnose gesteld is. Ik moest denken aan deze topic, als reactie stuurde ze me deze link: https://youtu.be/HlFoPNVxMXg Hopelijk heb je er iets aan.