158 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Romaan
Ik heb de zindelijkheidsbox. Maar daar ben ik snel weer vanaf gestapt toen ...
Mhh 🤭 en met een onderbroek aan.? Dan is het minder prettig qua plassen.. Dan voel je het meer zeg maar..
Waarschijnlijk heb je alles geprobeerd.. En anders de luier weer aan voor een paar weekjes en het potje maar weer opnieuw introduceren?
Samen naar de wc.. Zij op 't potje jij op de wc..?
één jaar geleden
Reactie op Littl-one
Mhh 🤭 en met een onderbroek aan.? Dan is het minder prettig qua plassen.. ...
Heb alles al geprobeerd. 🙈 Luier wil ze ook niet meer. Ze geeft het heel goed aan als ze aandrang krijgt. Enige (grote) probleem is dat ze staand en op de verkeerde plek doet.
Opnieuw helemaal de luier aan vind ik zonde na 2 1/2 week uit. Ze gaat dat ook niet accepteren en wil hem dan weer uit zodra ze aandrang krijgt.
Ik weet natuurlijk dat het ooit goed komt. Maar het lijkt heel uitzichtloos op het moment.
één jaar geleden
Wij zijn met Hemelvaart begonnen, puur omdat we een lang weekend hadden en niks gepland hadden. 😅
Het begon met weerstand, de luier niet uit willen, niet op het potje willen enz. Een mooie onderbroek deed wonderen, al werden er wel een hoop (een beetje) onder geplast de eerste ochtend 🙈
Daarna ging het al snel veel beter. Ze krijgt een beloning als het lukt (sticker/snoepje/af en toe klein cadeautje) en is dan helemaal blij en trots. Ze ging het al snel aangeven en kon het al goed ophouden.
Buitenshuis gaat nu meestal ook goed. Daarstraks alleen poep in haar broek in de speeltuin met afleiding 🙈😂 Het valt me al met al echt niet tegen!
Is jullie ervaring dat het middagslaapje vanzelf droog blijft? De nacht verwacht ik voorlopig niet? Geen haast hoor, gewoon benieuwd.
En lukt het op de opvang ook vanzelf? Lijkt me lastiger met afleiding en niet continu iemand die oplet/tijd heeft om even te helpen.
één jaar geleden
Reactie op Littl-one
Meeneem naar jou wc bezoek en papa ook laten zitten op de wc als voorbeeld? ...
Dat doen we. Ik heb zelfs al een heel aantal keer zelf op het potje geplast. 🙈 Ze gaat nog steeds niet zitten als ze moet plassen. Ze zit er wel soms op als ze tv kijkt. Maar zittend plassen ho maar.
één jaar geleden
Goedenmorgen, originele poster hier. Hoewel ik graag eind vorige zomer wilde beginnen is de komst van ons tweede kindje een vertragende fa toe geweest, en zijn wij nu goed bezig (mama zocht even haar eigen gemak ;). Zoon is 2 jaar en 4 maanden. Probleem zit zo: hij is 4 dagen thuis, en daarna 3 dagen op een rij bij de opvang. Thuis gaat het heel goed. Wel veel natte vlekken in de onderbroeken, maar geen grote plassen op de grond. Echter na 4 dagen goed onderweg thuis gaat hij vervolgens 3 dagen naar de opvang, waar hij bij de geringste natte vlek al een luier om krijgt. Ook zeggen ze dat ze de kinderen niet dwingen om op de wc te zetten, maar persoonlijk vind ik ook niet dat ze dit stimuleren. Drie rozijntjes geven als beloning doen ze ook niet als hij op de wc heeft geplast... Alle "winst" die we in het weekend maken vliegt op de opvang de deur uit en mogen we iedere week opnieuw beginnen Hoe pakken jullie het aan als ze naar de opvang moeten? Hoe gaat de kdv bij jullie hiermee om? Als het moet neem ik een weekje vrij, maar dat vind ik ook zo wat.
één jaar geleden
Reactie op Kahless
Goedenmorgen, originele poster hier. Hoewel ik graag eind vorige zomer wild ...
Bij ons op de opvang willen ze best hetgeen thuis goed gaat voortzetten, maar zij kunnen niet de helft van het zindelijk worden overnemen om het zo maar te zeggen. Het moet echt meer in de ongelukjesfase zitten en hooguit wat vaker naar de wc gaan met het kind (besef dat elke keer dan een leidster van de groep moet). Qua beloning zouden ze dit ook niet kunnen doorzetten. Geef je immers aan 1 kind rozijntjes dan moeten ze dat aan alle kinderen geven. Ik zou dus echt vrij nemen hiervoor. Ik wacht zelf tot de zomervakantie, zodat ik hier 4 weken een goede basis voor kan leggen en werk zo nodig daarna met een stickersysteem o.i.d.
één jaar geleden
Reactie op Kahless
Hoi hoi ik werk zelf op een kdv, en het is inderdaad niet te doen om een kind dat "half" zindelijk is te begeleiden. Wat je wel zou kunnen doen is luier broekjes aan, en toch even echt in gesprek gaan met de leidsters wat hun wel in hun mars hebben.
Op 't kdv zijn kinderen veel meer afgeleid, leidsters kunnen niet er boven op zitten qua "moet je plassen" er zijn aardig was skills nodig om je kind daar zindelijk te laten zijn.
Hij moet het zelf aan kunnen geven, communiceren, maar ook redelijk zelfstandig kunnen redden op de wc.
Thuis hadden wij een sticker systeem. En op de opvang deden ze hier ook niet aan.
Maar na een goede dag kreeg ze wel een sticker mee naar huis.
Ook hebben wij op de kdv geoefend op rustigere dagen, in vakantie periode.
één jaar geleden
Reactie op Kahless
Wat hieronder al gezegd is. Maar vraag daarnaast eens wat er mogelijk is, bij ons willen ze bijvoorbeeld wel een sticker geven als het gelukt is. Met onze dochter afgesproken dat ze het snoepje (of wat dan ook) krijgt als ik haar weer op kom halen, dat onthoudt ze goed 😉
één jaar geleden
Afgelopen week heb ik hem met het warme weer in zijn blote kont laten rond lopen en zijn potje buiten gezet. Hij heeft wonder boven wonder op het potje gepoept, uit zichzelf omdat hij aangaf te moeten poepen, hartstikke goed natuurlijk! Nu stond hij op en plaste hij op de grond 😅🤣, dit is meerdere keren gebeurd en als ik hem vraag 'ben je aan het plassen?' zegt hij nee .. Ik vroeg mij af of het normaal is dat hij wel voelt dat hij moet poepen, maar niet dat hij plast? Overigens heeft hij het nog niet vaker gedaan, want de drol door de wc spoelen was 1 grote drama en ik ben bang dat hij daardoor misschien wel niet meer op het potje wilt poepen ..
Uiteraard zit er geen haast achter, wel zou het fijn zijn als het deze zomer lukt. Dit omdat ik er deze zomer ook echt de tijd voor kan nemen.
één jaar geleden
Hoi hoi! Wij zijn sinds vrijdag echt bewust begonnen met zindelijkheid training. Ik probeer hem op vaste momenten op de wc(wil hij liever dan t potje) te zetten, na de slaapjes en na t eten. En verder vraag ik hem af en toe of hij moet plassen, maar dat antwoord is altijd nee.. hij kan het best goed. Gaat zitten, je ziet hem concentreren en hij plast. En hij is dan helemaal trots. Na een plasje mag hij een stickertje plakken en na 10 stickers mag hij een cadeautje uitzoeken.
Nou even de vraag hoe dit bij jullie ging in het begin. Hij heeft toch best wel veel ongelukjes omdat hij niet aangeeft dat hij moet plassen. Ook vlak na dat ik hem gevraagd heb of hij moest plassen. En hij wil ook vaak niet op de wc op een van die vaste momentjes. Ik doe er dan niet moeilijk over en vraag m iets later gewoon weer, maar daardoor is er weinig ritme.. iemand tips of ervaring?
Mn zoontje is trouwens 2,5 jaar. Mn dochter van 1,5 jaar nemen we ondertussen gewoon mee in dat ritme. Zij wil wel op het potje en dan zitten we gezellig met z'n 3e in de badkamer. Alleen bij haar houd ik overdag de luier gewoon aan.
één jaar geleden
Reactie op Anoniempje135
Hoi hoi! Wij zijn sinds vrijdag echt bewust begonnen met zindelijkheid trai ...
Wij zijn ook sinds een paar dagen begonnen. De eerste dat alleen maar geplast en gepoept in zijn broek. Wilde wel eens zitten op het potje of de wc maar gaf pas aan als het al gebeurd is. De tweede dag hebben we hem geprobeerd op vaste momenten op de wc of het potje te zetten maar hij wilt het gewoon niet als we het vragen. Wij staan er niet achter om hem te dwingen dus we vragen hem af en toe of hij erop wil.
Als hij dat doet mag hij een stickertje plakken. Voor ons is dit nu al een grote stap en winst. We gaan het gewoon op zijn tempo opbouwen.
Hij geeft nu in ieder geval al snel aan dat hij gepoept heeft.
Zoon wordt in december 3.
één jaar geleden
Reactie op Anoniempje135
Hoi hoi! Wij zijn sinds vrijdag echt bewust begonnen met zindelijkheid trai ...
Onze dochter wilde ook nooit als wij het vroegen of op een vast moment. Misschien heb je hier iets aan:
- in het begin een cadeautje sneller dan bij 10 stickers, anders duurt het voor hun gevoel wel heel lang. Wij hadden volgens mij eerst al bij 2, toen 3, 5, etc. Motiveerde hier goed!
- stickerkaart ophangen en zorgen dat ze zelf kunnen zien hoe ver ze al zijn voor een cadeautje
- ongelukjes in het begin gewoon laten gebeuren. Met veel complimentjes en stickers ging ze het vanzelf leuk vinden en zelf aangeven.
- als je weet dat ze bijna moeten (veel laten drinken 😜) of je ziet het (hier ging ze staan wiebelen), wel even vragen of er een plas komt zodat je weer een sticker/cadeau kan verdienen! In het begin extra op letten en motiveren.
- niet te dwingend, werd ze hier echt boos van. Dan maar even een extra ongelukje.
- stickerkaart heel trots laten zien aan iedereen, erbij zeggen dat hij al heel groot is enzo 😉
Succes!!
één jaar geleden
Hier een berg kleine euro cadeautjes gekocht en kleine kaartjes met dieren erop.
En nieuwe stickers.
Ik had 1 "plas bakje" met stickers, snoepjes, koekjes, nagellak en kleine kaartjes. Bij een plas mocht ze daar uit kiezen, ze koos dus ook vaak voor kindernagellak.
En 1 "poep bakje" met dus veel kleine cadeautjes.
Dat ging al na een weekend heel goed en heeft ze geen ongelukjes overdag meer gehad.
Ik vroeg wel steeds of ze moest plassen, en soms na een lange tijd zei ik dat ze het op zn minst even moest proberen. Nu zie ik meteen als ze moet plassen, ze grijpt dan vaak naar haar kruis.
De poepcadeautjes heb ik afgebouwd naar max 1 per dag tot ze op waren(2 weken?) Nu wil ze alleen af en toe nog een sticker voor het poepen en dat is prima!
Wij hebben geen opvang maar wel peuterspeelzaal.
Hier dachten ze heel goed mee, geen beloning maar ze ging mee met de plasrondes en plaste dan vrijwel altijd en ook daar is het weinig fout gegaan.
Ze vertelde wel tegen de leidsters dat ze het poepje voor papa ging bewaren want thuis kreeg ze een cadeautje haha
één jaar geleden
Reactie op Anvd
Hier een berg kleine euro cadeautjes gekocht en kleine kaartjes met dieren ...
Oow een plas en poep bakje! Heel slim! We zijn nu een weekje bezig en deze week zijn we op vakantie en het gaat hier heel goed! Wil mee naar de wc en plast nauwelijks buiten de wc bezoekjes om. Ben benieuwd hoe het na deze week zal zijn