26 Reacties

5 jaar geleden

Mijn neefje heet ílay, ook op zijn paspoort & id dus kan geloof ik gewoon hoor😊😊

5 jaar geleden

Gaat iedereen dat niet fout schrijven?

5 jaar geleden

Zou raar zijn als het niet kan lijkt me, is toch een officiële naam met dat streepje? Dan zou ë ook niet kunnen. En dat is ook officiël.

5 jaar geleden

Als je het echt zeker wilt weten kun je het best de gemeente bellen. Ik ken persoonlijk ook mensen met zo’n streepje op de ì, dus volgens mij zou het moeten kunnen.

5 jaar geleden

Je mag je kind in Nederland bijna elke naam geven die je wilt. Er zijn twee uitzondering: je mag geen achternaam als voornaam gebruiken en een naam mag niet ongepast zijn. Een í mag gewoon 🤗

5 jaar geleden

Reactie op Girlboymom

Gaat iedereen dat niet fout schrijven?
Denk het niet. Als dat duidelijk aangegeven wordt

5 jaar geleden

Mijn naam bevat de letter ş (komt niet voor in het Nederlandse alfabet), en staat netjes in mijn paspoort.

5 jaar geleden

René bevat toch ook zo'n streepje... lijkt mij sterk dat dit niet mag

5 jaar geleden

Wat is de toevoeging van het streepje voor de uitspraak? Gewoon even benieuwd;)

5 jaar geleden

Onze zal Emila noemen, als je dat herhaald zullen ze wel juist zeggen en schrijven zeker

5 jaar geleden

Dat klopt. Onze zoon heet Matías en is aangegeven op de gemeente als Matias... í is inderdaad blijkbaar geen officiële letter in het Nederlandse alfabet. (Wij zijn wel van België).

5 jaar geleden

Wat is de toevoeging van het streepje voor de uitspraak? Gewoon even benieu ...
De enige toevoeging die het kan hebben bij de ‘i’ is het benadrukken van de klemtoon, maar betwijfel of ts de klemtoon wel zo wil leggen op de ‘i’, aangezien de uitspraak er niet makkelijker op wordt. Ik zou persoonlijk hier dan ook niet voor kiezen. Het heeft geen toegevoegde waarde en niemand schrijft het goed of weet überhaupt hoe die een ‘í’ moet typen op een toetsenbord.

5 jaar geleden

Reactie op newmommy😍

De enige toevoeging die het kan hebben bij de ‘i’ is het benadrukken van de ...
De í is een letter uit het Gaelic of Oud Nors en staat niet persé voor het benadrukken de klank. Officieel wordt de í dan uitgesproken als IEJ en dan lang gerekt. Ik zou het dus nooit zomaar op de i plakken. Voorbeelden zijn Roísin of ígor. Waar het dus niet iegor wordt, maar ieejgor.

5 jaar geleden

De í is een letter uit het Gaelic of Oud Nors en staat niet persé voor het ...
Ik zou denk ik een gewone ‘i’ gebruiken dan. Want ik was al aan het kijken hoe het anders kon klinken. De kans is sowieso groot dat je kind het zo zat wordt om dit voor mensen te moeten spellen dat het later zelf een gewone i gaat gebruiken.

5 jaar geleden

De í is een letter uit het Gaelic of Oud Nors en staat niet persé voor het ...
Klopt, maar ik bedoelde dat we het in Nederland alleen kennen voor het benadrukken van de klemtoon op de ‘i’. In andere landen krijg je inderdaad een andere uitspraak.

5 jaar geleden

Reactie op newmommy😍

Klopt, maar ik bedoelde dat we het in Nederland alleen kennen voor het bena ...
Dan snap ik hem! Ik zou er zelf niet voor kiezen aangezien het geen officiele letter hier is.

5 jaar geleden

Reactie op EM1987

Dat klopt. Onze zoon heet Matías en is aangegeven op de gemeente als Matias ...
Ik ben ook van België. Dus we kunnen het zo niet aangeven op de gemeente?

5 jaar geleden

Reactie op newmommy😍

De enige toevoeging die het kan hebben bij de ‘i’ is het benadrukken van de ...
Ik heb 2 streepjes op mijn naam, het helpt bij mijn naam wel degelijk voor de uitspraak maar alsnog spreekt iedereen het verkeerd uit... Als het verder totaal geen meerwaarde heeft zou ik er ook niet voor kiezen. Emilia is een prachtige naam en die í maakt het voor je dochter in de toekomst alleen maar lastig. Sterker nog ik laat de streepjes 9/10 keer weg als het geen officiële documenten zijn. Maar iedereen zijn eigen ding natuurlijk, denk dat het het snelste is om je gemeente te bellen. Zei zullen hier wel snel antwoord op kunnen geven.

5 jaar geleden

Reactie op H91

Ik heb 2 streepjes op mijn naam, het helpt bij mijn naam wel degelijk voor ...
Mijn reactie richtte zich specifiek op de ‘í’ (de ‘é’ kennen we bijvoorbeeld immers in Nederland en die maakt echt een flink verschil). Nu ben ik dus toch wel benieuwd naar je naam met 2x een ‘í’ en hoe je het zou moeten uitspreken.

5 jaar geleden

Reactie op newmommy😍

Mijn reactie richtte zich specifiek op de ‘í’ (de ‘é’ kennen we bijvoorbeel ...
Het wordt gewoon Emilía met alleen op de laatste i een streepje hoor. Aan de uitspraak veranderd er niks. Vonden het gewoon mooi dat de naam wat speciaal geschreven wordt