10 Reacties

2 jaar geleden

Mijn dochter heeft dit ook als ze moe is en ik geef er dan aan toe omdat ik moeheid een valide reden vind. Je kind is moe en heeft je op dat moment gewoon meer nodig, net even dat stukje meer nabijheid/geborgenheid van zijn ouder, prima toch, ik vind het zelf alleen maar goed als je op zo’n moment aansluit op de behoefte van je kind. Ik laat haar nooit een maaltijd overslaan, tenzij zij zelf gewoon niet wil eten omdat ze minder trek heeft die dag ofzo. Ik heb niet het idee dat een kind zo jong de link kan leggen tussen geen maaltijd krijgen en dan de volgende dag ander gedrag laten zien.

2 jaar geleden

Gebeurt hier ook hoor na KDV dagen is ze ook zo moe. Ik laat haar dan ook gewoon op schoot eten. Ik vind ook met zo'n jong kind kan je niet verwachten dat ze zichzelf nog kunnen reguleren als ze zo moe zijn. Soms is ze zelfs te moe om te eten dan zit ze gewoon alleen op schoot erbij.

2 jaar geleden

Mijn kind wil sowieso niet aan tafel zitten. Een eetstoel is er al niet meer, dat was constant krijsen 🙈. Eten moet leuk blijven, maar eten is wel belangrijk (ook voor je eigen nachtrust). Dus hier proberen we van alles om hem maar te laten eten 🙈

2 jaar geleden

Hier helpt het om onze dochter onderweg naar huis vanaf de opvang al wat te eten te geven. Anders is ze zo moe en heeft ze zo erg honger dat ze thuis instort en niks meer wil. Je kan ook proberen om eerst op schoot wat eten te geven en halverwege de maaltijd haar een eigen plek aan tafel te geven.

2 jaar geleden

Een kind eten ontkennen als het om een hele logische reden het even moeilijk heeft, zou ik niet doen

VRIEND

2 jaar geleden

Mijn zoontje eet op zulke dagen ook liever op zijn eigen manier. Begint vaak in zijn stoel en is er dan na een paar minuten klaar mee. Eet daarna bij mij op schoot nog wat happen of ik zet zijn bord in de woonkamer waar hij tijdens het spelen nog wat kan pakken. Ze moeten al zoveel, een beetje meebuigen en rekening houden met hun gevoelens brengt wat mij betreft meer harmonie in de toekomst

2 jaar geleden

Hier wil hij sowieso niet meer in zijn stoel aan tafel, hij wil persè op zijn stoeltje aan de salontafel. Ik vind het voor nu gewoon prima, hij komt sowieso steeds meer in de 'zelf doen' fase. Op zijn stoeltje kan hij zelf gaan zitten en dus ook zelf eten.

2 jaar geleden

Je kind kan toch niet zonder z'n avondeten naar bed? Als straf ook nog. Alsof zo'n kleintje al begrijpt waarom ze niet mag eten... Ze is bovendien gewoon moe. M'n zoontje eet ook dikwijls ergens anders, als het eten daar beter lukt. Doen we vooralsnog niet moeilijk over, want we vinden het belangrijker dat hij z'n eten binnen krijgt (en dat is soms al moeilijk genoeg met die kleintjes). Het heeft m.i. ook nog geen zin om 'strenge' eetregels toe te passen, want ze snappen dat nog helemaal niet. Sinds wanneer is een dreumes altijd voor rede vatbaar, zeker bij vermoeidheid? Er komt vanzelf een moment waarop je wel tegen je kind kunt zeggen "Eten doen we aan tafel en anders geen eten" en dat die consequentie ook daadwerkelijk wordt begrepen.

2 jaar geleden

Hier is het ook wel eens lastig hoor. Idd vooral als hij moe is. Het helpt bij ons nog wel eens om juf roos even aan te zetten op m'n telefoon zodat ik hem in de stoel krijg. Als ik hem dat wat met rust laat gaan de hapjes er uiteindelijk vanzel wel in. Ik maak er ook geen strijd van hoor. Probeer het wel eerst maar als het echt niet lult, of hij wil zn eten niet krijgt hij een broodje. En voor het slapen gaan krijgt hij vaak nog een flesje warme melk, als hij dan niks heeft gegeten maken we daar een papfles van, maar das meer een laatste redmiddel.

2 jaar geleden

Hier ook vaak lastig. Wij geven haar dan de keuze: of op eigen (kinder) stoel, of op de ‘grote mensen’ stoel. Dan heeft ze toch het gevoel dat ze inspraak heeft en dat helpt vaak wel. Moet wel zeggen dat ze bij de opvang warm eet en smiddags ook nog genoeg krijgt waardoor ze vaak geen trek heeft als wij gaan eten. Ik snap dan ook wel dat ze niet in de stoel wil dus dan laten we dr ook weleens spelen.