16 Reacties
3 jaar geleden
En na 12 mnd kan je gewoon normale melk geven de opvolgmelk na 1 jaar is een marketing truc om je te laten blijven kopen. Je kan trouwens ook gewoon bij 2 blijven het maakt niet veel verschil.
3 jaar geleden
Reactie op Iloon_88
Ik hou het bij nr 2. In de aflevering van keuringsdienst van waarde bleek d ...
Dat is niet helemaal waar wat je zegt en dat is ook niet wat er beweert wordt in die aflevering. Als je de pakken naast elkaar houdt, zie je juist dat er in nr 3 opvolgmelk 0,5 gram minder suiker zit per 100ml. Ik geloof dat in de uitzending werd aangegeven dat dit komt omdat het doseerschepje een fractie kleiner is. Daardoor krijg je dus een iets andere dosering. Qua ingrediënten kwamen ze verder geloof ik overeen (heb zelf nog niet alles gecheckt) alleen qua voedingswaardes zijn ze dus anders door het doseerschepje.
Het meer suiker verhaal in hun aflevering is het verschil tussen poedermelk en gewone melk. Volle melk en halfvolle melk daar zit ook nog een verschil tussen hoeveelheid vet en suikers. Door het cb en voedingscentrum wordt halfvolle melk aangeraden vanaf 1 jaar. Ik heb vergeleken tussen een pak melk en een pak opvolgmelk nr 3 en dat verschilt ongeveer 2 gram per 100ml aan suikers.
Als antwoord op de vraag van de topicstarter: ik geef vanaf 10 maanden ongeveer opvolgmelk 3 en vanaf een jaar halfvolle melk. Aangezien ik nog een pak 2 had staan, maak ik dat eerst op voordat ik pak 3 ga open maken (ook al is onze dame al 10 maanden). Het maakt niet heel veel uit of je dat een paar dagen/weken langer geeft. Het verschil in voedingswaardes is minimaal.
3 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar wat je zegt en dat is ook niet wat er beweert wor ...
De volle melk/halfvolle melk discussie is eeuwigdurend denk ik.
Wij vinden volle melk zelf lekkerder en hebben dan ook geen andere variant in huis. De kleintjes methode adviseert ook volle melk.
3 jaar geleden
Reactie op Iloon_88
De volle melk/halfvolle melk discussie is eeuwigdurend denk ik.
Wij vinden ...
Dat klopt, hetzelfde als de discussie margarine of roomboter. Lekker doen wat je zelf het beste acht. Het suikerverhaal vwb de opvolgmelk ligt alleen iets genuanceerder 😉.
3 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar wat je zegt en dat is ook niet wat er beweert wor ...
Dus dan doe je vanaf 10 maanden nr. 3 met water en vanaf 12 maanden nr. 3 met halfvolle melk? Begrijp ik het zo goed?
3 jaar geleden
Dus dan doe je vanaf 10 maanden nr. 3 met water en vanaf 12 maanden nr. 3 m ...
Nee je mengt niet de poeder opvolgmelk met melk. Van 10-12 maanden geef je opvolgmelk nr 3 en vanaf een jaar ongeveer geen opvolgmelk meer, alleen gewone halfvolle melk. Dat is het advies vanuit het cb en voedingscentrum.
Nog enige nuance:
Ook hierin is ieder kindje anders en zijn de opvattingen anders.
Als je kind gewoon goed gevarieerd eet, is opvolgmelk niet nodig. Maar, ik heb ook best wel wat artikelen gelezen van kinderartsen die juist aanraden in de peutertijd opvolgmelk te geven, omdat ze dan vaak in een fase zitten dat ze dingen niet meer willen eten. In die zin vind ik de stellingen van de lactatiekundige in de aflevering van de keuringsdienst een beetje kort door de bocht. Daar wordt alleen uitgegaan van de ideale situatie waarin een kind voldoende gevarieerd eet en dan is opvolgmelk inderdaad niet meer nodig na een jaar. Eet je kind niet voldoende gevarieerd, dan kan opvolgmelk als voedingssuplement dienen. Want buiten dat er wat meer suikers in zitten, zitten er ook veel andere nuttige voedingsstoffen in, die niet in gewone melk zitten. Onze oudste heb ik aan het begin van de peuterpuberteit ook weer opnieuw opvolgmelk gegeven omdat ze ineens veel dingen 'bleh vies' vond en niet meer wilde eten en daardoor te weinig verschillende voedingsstoffen binnen kreeg.
3 jaar geleden
Nee je mengt niet de poeder opvolgmelk met melk. Van 10-12 maanden geef je ...
Klinkt logisch je verhaal. Als de groentehap een keer niet goed gaat dan geef ik ook een fles om maar voedingsstoffen in hem te krijgen.
3 jaar geleden
Nee je mengt niet de poeder opvolgmelk met melk. Van 10-12 maanden geef je ...
Ik ben sinds vandaag de late middag borstvoeding aan het vervangen voor kv, maar wij hebben nog nr 1 open staan, nauwelijks gebruikt. Is dat heel erg? Ik dacht dat het verschil vooral in ijzer zat... Ze eet opzich wel goed en krijgt dus ook nog bv
3 jaar geleden
Reactie op Mamavanmarije
Ik ben sinds vandaag de late middag borstvoeding aan het vervangen voor kv, ...
Na openen is een pak volgens mij een maandje houdbaar. Ik zou dat even checken. 🙂 Je vraag zelf kan ik helaas niet beantwoorden.
3 jaar geleden
Ja open pak is weg, maar we hebben ook een dicht pak in de doos. Nouja anders koop ik gewoon de nr 2☺️
3 jaar geleden
Reactie op Mamavanmarije
Ja open pak is weg, maar we hebben ook een dicht pak in de doos. Nouja ande ...
Ik ben geen voedingsdeskundige, maar in die situatie zou ik het dichte pak gewoon gebruiken. Zeker als de kleine daarnaast nog bv krijgt en verder goed eet. Zonde van het geld om weg te gooien (of je moet iemand kennen aan wie je het door kunt geven). Het verschil zit hem idd m.n. in de hoeveelheid ijzer.
3 jaar geleden
Reactie op Mamavanmarije
Ja open pak is weg, maar we hebben ook een dicht pak in de doos. Nouja ande ...
Volgens progamma wat toen op tv was kan je 1 blijven gebruiken omdat je kindje dan begint te eten en ijzer binnen krijgt als je zegt dat je kindje goes eet zal het vast geen kwaad kunnen!