13 Reacties
één jaar geleden
Zelf ben ik hier heel makkelijk in. Ik bied haar eten aan, eet ze niet prima. Tuurlijk probeer ik dr wel te laten eten maar als het niet lukt dan lukt het niet. Kinderen hongeren zichzelf niet uit, als ze trek hebben eten ze heus wel. Dwingen werkt denk ik averechts. Hoe meer je ze dwingt hoe meer ze zich afkeren (denk ik).
Een strijd over eten win je toch niet van een kind.
‘Kwaad’ vind ik een groot woord maar ik denk wel dat het op langere termijn lastig zal worden. Hij zal dan steeds iets van jou willen als jij iets van hem wil, mij lijkt het dus niet slim om hem om te kopen.
één jaar geleden
Maar waarom zou je dit doen? Ben je bang dat hij te weinig binnen krijgt? Kan je niet vertrouwen op hem zelf dat hij neemt wat hij nodig heeft?
Misschien ondermijnt het zijn zelfvertrouwen en leert hij minder over hoeveel hij zelf wil en kan eten.
Zelf probeer ik (hoe moeilijk ik het ook vind soms, zeker als ze niks wil) mijn dochter zelf te laten bepalen hoeveel zij eet, wij gebruiken wel soms een boek die altijd op tafel ligt, waarin ze soms bladdert tijdens het eten.
één jaar geleden
Reactie op mooni
Maar waarom zou je dit doen? Ben je bang dat hij te weinig binnen krijgt? K ...
Ik ben inderdaad bang dat hij te weinig binnen krijgt, vooral groentes enzo.
Soms is het een kwestie van de eerste hap nemen (wat soms een 'gevecht' is) en dan komt hij er achter dat het wel lekker is en eet hij meer.
En de vader vindt dat hij moet eten.
één jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Ik ben inderdaad bang dat hij te weinig binnen krijgt, vooral groentes enzo ...
Ja snap ik wel hoor en het lijkt mij niet meer dan goed om je kind te helpen met stimuleren tot eten.
Echter terugkomend op je laatste vraag en het omkopen zou ik daar toch mee uitkijken, je wilt als ouders zijnde toch ook niet dat jouw kind dit gaat overnemen en ook dit mechanisme gaat in zetten om dingen voor elkaar te krijgen.
één jaar geleden
Ik herken het wel een beetje. Laatst at mijn zoontje zijn pap niet en gingen we spelen met een bal op tafel en zo ging de hele bak er met gemak in. Met avondeten stopt hij vaak halverwege, maar dan kan het vlees er nog wel in….eerst een hap groente dan een hap vlees en als hij dan geen groente meer wil dan weet ik dat hij echt klaar is met eten (toetje biedt ik altijd aan ongeacht hoe hij heeft gegeten). Denk niet dat het kwaad kan, zolang je nog ruimte geeft om wel grenzen aan te geven en het niet altijd gebeurt, maar ze soms ook “pech” hebben.
één jaar geleden
Het boek “ik lust dat niet” is hiervoor echt een aanrader om je kind zelfstandig met eten te leren omgaan.
Van nature hebben we eigenlijk een perfect zelfregulerend eetpatroon. Maar vele volwassenen zijn dit kwijt omdat ze uit beleefdheid hun bord moesten
Het principe van het boek is simpel: wij beslissen WAT, WAAR (aan tafel) en WANNEER (vaste tijdstippen), het kind beslist OF en HOEVEEL ie eet
Onder het account positiefvoeden kun je de schrijfster ook volgen.
Los daarvan helpt het bij ons ook als ons dochtertje ons helpt met koken en dan al wat groentjes mag meeknabbelen.
één jaar geleden
Wij belonen niet, want dan gaan ze er gebruik van maken als ze ouder worden. Mijn dochter eet heeeel slecht, ochtend middag en avond gewoon niks. Als ze niet eet dan eet se lekker niet dan gaat ze met een lege maag slapen.
Nu vandaag ook wilde geen ontbijt oké prima dan niet.. vanmiddag lunch wilde ze ook niet .. prima dan ook geen snoep vanmiddag. Nu toevallig 10min geleden zegt ze: mama mag ik een boterham. Ze geven t vanzelf wel aaan als ze echt honger krijgen. Alleen ja soms savonds is het lastig. Dus k geef ze eigenlijk ALTIJD wel een danoontje dat ze in ieder geval WAT binnen krijg.
één jaar geleden
Reactie op Annika030
Hoe gaat het nu?
Ja gaat best aardig. Vooral de rust bij ons scheelt. We laten hem gewoon z'n ding doen en dan eet hij op z'n eigen tempo best wat happen. Maar z'n vader blijft zich er toch nog regelmatig mee bemoeien.
Ik merk steeds vaker dat als ik gewoon geduld heb, hij best veel eet. Of speelt met z'n eten 🤣
één jaar geleden
We hebben hier wel de afspraak eerst je eerste boterham op , dan pas een volgende, of eerst je bord leeg en dan nog van wat je lekker vindt. Regelmatig driftbuien thuis, omdat hij wel meer brood of aardappelen wil, maar niet zijn korsten of vlees wil eten. We laten hem gewoon gaan en dan kiest hij er meestal wel voor om te gaan eten. En anders pech 🤷.