26 Reacties

5 jaar geleden

Jaa same! Alsof me wervels kapot gedrukt worden.. 22 weken nu! Ook heb ik gister de eerste keer harde buik gehad! Nou dat was me een helse ervaring 😓

5 jaar geleden

Jaaaa zelfde heb ik ook. Zit nu op week 21! Liggen en zitten met een kussentje in de holling van mijn rug helpt heel goed voor mij. Misschien ook een idee voor jullie!

5 jaar geleden

heb je uriene test gedaan .. kan ook blaasontsteking zijn heb ik ook gekregen .. geen vaginaal klachten nog.. maar behoorlijk rug pijn los daar van groei van je buik

5 jaar geleden

Heb er al last van vanaf 13 weken 🙈 loop al poos bij de fysio....

5 jaar geleden

Ik had ook enorme pijn in mijn onderrug en ben naar de fysio gegaan rond week 17. Daar bleek dat het niet mijn rug maar mijn bekken zijn. Super gevaarlijk als je dat niet serieus neemt en dus heel belangrijk dat je daar de juiste oefeningen voor gaat doen. Mijn tip zou zijn om een bekkenfysio op te zoeken en een keertje langs te gaan.

5 jaar geleden

Ik zou er sowieso even naar laten kijken. Het kan zover ik weet door verschillende dingen worden veroorzaakt: blaasontsteking (pijn kan uitstralen), pijn in de rug doordat evenwichtspunt is verschoven (en dus een holle rug trekt) of dat je last hebt van je bekken en zich dat uit met rugklachten. Ik heb de eerste 2 gehad en bij de eerste ging het grotendeels na een kuur weg en bij de ander heb ik een paar oefeningen gekregen vanuit het sporten en heb ik er nu niet echt last meer van. Het straalde bij mij wel uit naar bil en bovenbeen, waardoor kans groot was dat het echt alleen de rug was en niet het bekken. Conclusie is in ieder geval dat je bij alle opties die ik kan hulp nodig hebt om vast te stellen wat het is en om het (deels) te verhelpen

5 jaar geleden

Had ik ook! Bij de fysio geweest en die heeft m’n rug gekraakt. Bij mij zaten m’n wervels gewoon niet goed. Sinds dien ook geen last meer gehad!

5 jaar geleden

Hoer ook 19 weken en gisteren bij de (bekken)fysio geweest. Bij mij komt het evht uit mijn bekken door de zwangerschap. Heb oefeningen gekregen, voorlopig wekelijks terug

5 jaar geleden

Hmmm. Lastig. Ik had t ook. Dacht dat ik door mn rug was gegaan. Pijn in mijn lage rug was soms zo erg dat ik niet meer kon staan en het zweet me uitbrak. Daarna zakte het weer en begon de ellende weer opnieuw. Heel bizar. Bleek blaasontsteking te zijn icm nierstuwingen. Na een antibiotica kuur is het weer weg gelukkig! Zou het zeker even checken. Ik heb al zo vaak blaasontsteking gehad maar nog nooit icm deze klachten. Soms kunnen dingen anders voelen tijdens een zwangerschap. Heel veel sterkte. Hopelijk vind je snel iets dat jou klachten vermindert! Succes!

5 jaar geleden

Ik heb rond de 14 en 15 weken zwangerschap fysio gehad ivm een zeer pijnlijke rug. Is even gestopt uiteindelijk, en rond de 18 weken kon ik weer terug. 3 keer geweest en ging weer goed tot vd week. Ben vandaag om precies te zijn, 22 weken zwanger. Ik ben gisteren bij de fysio geweest, en er is nu uitgekomen dat het aan mijn bekken ligt. Normaal lopen doe ik niet meer, het is waggelen.....werd niet serieus genomen op mijn werk. Werkte nig maar 50 procent maar dit was al te veel. Nu sinds gisteren volledig ziekgemeld. Ik zou dus idd niet al te ligt erover denken met de rugklachten, zoals al eerder is aangegeven. Ik kan niet langer dan 10 minuten lopen, zak dan door de grond vd pijn. En te lang zitten in 1 houding gaat ook niet, dan gaat het branden rond om mijn stuit en trekt dan door. Dus met andere woorden, normaal auto rijden begint ook steeds lastiger te worden, ondanks een hoge instap en hogere stoelen. Ik raad je dus idd ook aan om maandag gelijk erachteraan te gaan om geholpen te worden. Succes ermee 💪🏻

5 jaar geleden

Ik zie regelmatig van die zwangerschapbanden voorbij komen, die zouden je houding verbeteren en de druk op je rug verlichten. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ben heel benieuwd of dit echt werkt en de aanschaf waard is...

5 jaar geleden

Reactie op Bijtje18-12

Ik zie regelmatig van die zwangerschapbanden voorbij komen, die zouden je h ...
Ik heb sinds vandaag eentje meegekregen van de fysiotherapeut, loop zelf met een hernia en extreme bandenpijn (heb reuma). Door de bandenpijn kan ik niet voldoende lopen om de hernia eruit te krijgen. Maar ik moet zeggen dat de band nu al verlichting geeft! Kan m’n benen weer fatsoenlijk optillen en merk extra versteviging. Ik weet niet of het verstandig is om op eigen houtje een band aan te schaffen, persoonlijk zou ik dat niet zo snel doen. Omdat de band extra ondersteunt, doen je eigen spieren steeds minder wat verslapping veroorzaakt. Maar als de pijn te erg is: ik vind em een aanrader! De soort band die helpt voor de onderrug en die ik nu dus draag, heb ik hieronder gezet. Ik draag em alleen een stuk lager dan op het plaatje, over de billen en schaakbot. Succes, ik weet hoe vervelend het is!

5 jaar geleden

Ik heb sinds vandaag eentje meegekregen van de fysiotherapeut, loop zelf me ...
Schaambot 😉

5 jaar geleden

Schaambot 😉
Top! Dank voor je uitgebreide reactie. Deze bedoelde ik idd. Ik ga eerst maar eens naar de fysio en dan inderdaad daar ook overleggen of het verstandig is zo'n band te gaan gebruiken. Superfijn dat het jou verlichting geeft, hopelijk houdt dat aan 🙏

5 jaar geleden

Ik heb ook lage rugpijn, pijn bij het draaien in bed (dat gaat soms gewoon niet) en opstartpijn. Het begon al rond mijn elfde week en dat is sindsdien alleen maar erger geworden (ondanks bekkenfysio). Ik heb van mezelf al een hele holle rug en dat is ws de oorzaak dat ik er al zo vroeg last van heb. Ik heb oefeningen om met name mijn diepe (dwarse) buikspieren te versterken. Het gaat er niet door over, maar ik denk wel dat het minder snel erger wordt dan het zonder de oefeningen had gedaan (maar goed dat zullen we nooit zeker weten).

5 jaar geleden

Ik heb sinds vandaag eentje meegekregen van de fysiotherapeut, loop zelf me ...
Ik heb deze ook op advies van de fysio, ook reuma en dus eigenlijk altijd al problemen met mijn heupen en onderrug. Denk wel dat het beter is om dit in overleg met een fysio te doen, die kan je ook helpen om bepaalde spieren te trainen. Anders is het water naar de zee brengen helaas. ☹️ Verder zwem ik 2x per week in verwarmd water en sport ik met een sportfysio 1x 30 minuten.

5 jaar geleden

Ja heb ik ook, je baarmoeder hangt zo'n beetje volledig aan de botten in je bekken en onderrug, dus niet zo gek dat je 'nu al' last van je rug krijgt. Ik heb het vooral wanneer ik langere tijd achter elkaar sta of loop, dus afwisseling is key. En bij het lopen (en staan) helpt het ook om steeds bewust mijn heupen naar voren te kantelen, dat scheelt al een hoop in de klachten bij mij. Oja, en geen zware dingen meer tillen (alles boven de 5 kg)!! Ik dacht laatst even het logeerbed te verplaatsen... Volgende twee dagen liep ik er als een kromme oma van 80 bij 😬🙊

5 jaar geleden

Ik heb er ook enorme last van! Ben inmiddels al 22+4, maar als sinds week 15 last van. Mij doet het goed om langa de fysio te gaan en ben ook begonnen met zwangerschapsfitness wat ook heel goed doet. Je traint je spieren op een bewuste wijze waardoor je meer “aankunt” in je dagelijkse leven en de pijn vermindert! Ik vind het zeker een aanrader!

5 jaar geleden

Heb nu sinds 2 dagen echt enorm veel last van mijn rug en buik. Voornamelijk mijn onderrug in combi met de zijbanden van mijn buik die strak staan. Ook een zwaar gevoel in de onderbuik maar zal wel komen omdat de kleine nu ook weer groeit. Iemand tips wat tegen deze pijn te doen?

5 jaar geleden

Voor ik zwanger werd deed ik al aan yoga. Nu doe ik het wat rustiger aan en doe ik het twee keer in de week. Dit helpt bij mij ontzettend met spieren sterker maken en wat ruimte creëren waar nodig. Les volg ik in kleine klasjes (Max. 8) zodat er ook voldoende persoonlijke aandacht is en bepaalde oefeningen meteen worden aangepast als dat nodig is voor mij.