33 Reacties

4 jaar geleden

Ik moet nog bevallen van de 1e, maar voor mijn gevoel klinkt dat echt als een raar advies. Zit je nu bij een andere verloskundige(praktijk)?

4 jaar geleden

Ik heb geleerd op de cursus Samen Bevallen dat als je perst met een “K” klank dat je je adem vast zet, waardoor je veel meer en langer kracht kunt uit oefenen. Misschien is er wat te lezen over op internet :)

4 jaar geleden

Je moet echt filmpjes kijken van “verlosmoeder” op youtube erg leerzaam.. ze laat echt adem technieken zien in alle fases en houdingen ook in de persfase zeg maar..

4 jaar geleden

Chique persen had ik bij samen bevallen geleerd. Dus niet zo hard dat je hele gezicht meedoet en dat je meteen alles geeft. Een beetje met beleid zorgt ook voor minder schade van onder. Echter bij de eerste dipte haar hartje zo erg dat er een team klaar stond op de gang (was gelukkig niet nodig) en moest ze gewoon NU geboren worden. Toen moest ik dus ook met alle macht persen. Bij mijn laatste bevalling 3 weken geleden in bad bevallen en wel met beleid geperst. Minder schade en minder heftige ervaring. Persen zonder geluid kreeg ik deze keer als advies mee, de energie kan beter in het persen gaan zitten en goed luisteren naar je lijf

4 jaar geleden

Ik ben bij de 2e staand bevallen, moet zeggen dat het persen veel makkelijker was dan liggend bij nr 1

4 jaar geleden

Vraag om een warm washandje tijdens t persen. Die hebben ze tegen t stukje tussen de vagina en anus gehouden (weet even niet meer hoe dat stukje heet🥲) en dat was zooo verzachtend. Echt een aanrader!! En probeer tijdens t persen alsof je de letter K wilt uitspreken. Je tong indd tegen je gehemelte & kin op je borst. Je kunt het!!!

4 jaar geleden

Onderstaande adviezen daar sluit ik me bij aan. Verder, probeer zoveel mogelijk te voelen wat je lichaam doet. Vertrouw op je lichaam, dat het weet wat het moet doen. Mijn ervaring is dat het persen op dezelfde manier gaat als wanneer je kracht zet/meegeeft tijdens het poepen. Daarnaast hielp het mij om mijn benen goed vast te houden en naar me toe te trekken en kin op de borst te leggen (beide keren liggend bevallen). Ik heb beide keren zelf niet heel veel hoeven doen, behalve deze dingen. Ik heb niet extreem veel kracht hoeven zetten, alleen steeds even een beetje aan het einde van de perswee. Probeer ondanks je traumatische ervaring bij de eerste bevalling toch rust te bewaren en te ontspannen, hoe moeilijk dat ook kan zijn. Het hoeft niet zo te gaan als de eerste keer. Bespreek je angst met je partner en/of je verloskundige, zodat zij je op dat moment op een rustige manier de juiste aanwijzingen kunnen geven. Heel veel succes en ik hoop voor je, dat het een ontspannen bevalling gaat worden. Dikke knuffel!

4 jaar geleden

Ik kreeg tijdens de zwangerschapscursus het advies: - grote hap lucht en halverwege vast zetten (zodat je wel nog kunt praten) - met je lichaam hoofdletter C maken (als je liggend perst) - kin op je borst - op de brommer gaan zitten (je benen vast pakken in je knieholtes en duwen maar!) Veel succes, je kunt het!!!!💪

4 jaar geleden

Zwaartekracht mee laten werken. Ik heb bij alle twee mijn vorige bevalling geen pers weeen gehad en eerste liggend wat geen succes was en tweede op de baarkruk wat goed ging. Wel in het begin met vinger van verloskundige in de opening om te weten waar je heen moet persen. Ook persen is bij sommige niet vanzelfsprekend.... goed bespreken met je verloskundige wat je ervaring van vorige keer was en wat je anders zou willen.

4 jaar geleden

Ik was eerst met volle wangen aan het persen en ingehouden adem. Totdat een gyneacoloog even kwam kijken en me adviseerde gewoon mijn mond een beetje open te doen. Dat scheelde enorm, ik hiel wel mijn adem in maar meestal blies ik per perswee 3x uit.

4 jaar geleden

Heb net het filmpje van de verlosmoeder gezien en alvast gaan oefenen 🙈 Maar blijft lastig vind ik toch, in die houding om niet met je hoofd te persen en toch kracht te zetten. Met poepen heb ik juist geleerd om te proberen zo min mogelijk mee te persen ivm aambeien, daarom vond ik het ook zo'n gekke instructie 😅 Hopelijk mag ik dit keer toch wat meer naar mijn lichaam luisteren, dat voelt voor mij toch als het meest natuurlijke... Ik ben nu medisch dus sowieso een ander persoon die de bevalling begeleidt, maar heb het wel in het bevalplan gezet en zal het nogmaals proberen duidelijk te maken aan mijn man. Nog maar 4 nachtjes slapen, dan gaat het beginnen allemaal 😁 Bedankt tot nu toe allemaal voor de antwoorden 😊

4 jaar geleden

Ola, bij de hypnobirthing cursus heb ik de J-ademhaling geleerd. Misschien kun je daar wat over opzoeken, het idee is dat je dezelfde druk zet als je voor de grote boodschap op de wc zit. Dat kun je nu ook al oefenen. De verloskundige gaf daarbij aan dat je juist heel erg naar je eigen gevoel moet luisteren en je adem niet vast zetten! En met de zwaartekracht te werken inderdaad, bv op de baarkruk of gehurkt. Zo is het geboortekanaal het best geopend en druk je de baby de juiste kant op. Ben nog geen ervaringsdeskundige maar het klinkt wel heel logisch!

4 jaar geleden

Reactie op BabynrUno

Ola, bij de hypnobirthing cursus heb ik de J-ademhaling geleerd. Misschien ...

4 jaar geleden

Bij mij hielp het heel erg dat de verloskundige ondertussen vertelde dat ik niet moest aanspannen in mijn gezicht maar naar beneden in mijn buik moest drukken. Ondertussen hield ik mijn kin op mijn borst en lag ik niet plat maar in hoek van 45gr. En mijn bovenbenen vastpakken en kracht zetten met mijn handen (dus benen optrekken als het ware) tijdens het persen heeft mij erg geholpen! Ik heb alle weeen weg kunnen puffen zonder pijnmedicatie en zelfs kunnen lachen tussendoor tijdens het persen. De hartslag van ons zoontje daalde vaak, op het laatst vooral, dus moest hij toen echt geboren worden. (Navelstreng bleek 3x km zijn nekje te zitten achteraf). Ik kreeg erg veel sturing van deskundige (en een knip, waar ik niks van voelde), dat hielp me echt enorm dus :-) Daarbij vertelde mensen me vooraf dat het onprettig was dat de placenta nog geboren moet worden erna, maar dat stelde voor mij niks voor. Voelde juist als een opluchting dat de druk in mijn buik heerlijk afnam ☺️ Succes en geniet vooral!!

4 jaar geleden

Reactie op BabynrUno

Ola, bij de hypnobirthing cursus heb ik de J-ademhaling geleerd. Misschien ...
Thanks! Ja zoiets had ik dus ook in gedachten bij mijn eerste bevalling, zo stond ik erin en moest toen opeens het compleet tegenovergestelde doen 😠. Dus als je dit wil toepassen, zet het in je bevalplan! Kunnen ze er rekening mee houden. Wat ik nog lastig vind zelf trouwens is de houding... zowel mijn eerste als mijn huidige zwangerschap ben ik netjes aan het 'oefenen' tijdens ontlasting. Maar... dan zit ik op de wc! Met een krukje onder mijn voeten wel, maar ik trek niet mijn benen naar me toe, leg niet mijn kin op mijn borst of wat dan ook. Eerder dacht ik dat een baarkruk dit 'wc-gevoel' het best zou benaderen, maar daar kon ik dus echt niet op zitten in het ziekenhuis (en ik was te moe dus moest echt liggen tussen de weeën door). Mijn punt: de pershouding zorgt er ook voor dat ik weer vanuit mijn gezicht/schouders ga persen ipv omlaag. Iemand daar ervaring mee?

4 jaar geleden

https://www.femkemarijne.nl/mooie-kalme-badbevalling/ Dit is mijn inspiratie filmpje😊. Er staan verder op Google vele houdingen ook om te bevallen.

4 jaar geleden

Reactie op Mama1-2

Thanks! Ja zoiets had ik dus ook in gedachten bij mijn eerste bevalling, zo ...
Goeie tip. Gelukkig is deze hele praktijk bekend met hypnobirthing, dus heb wel vertrouwen dat ze me kunnen steunen!

4 jaar geleden

Lastig! Ik heb me tijdens de zwangerschap hier niet op voorbereid. De eerste perswee lukte het niet helemaal goed, de verloskundige vroeg veel meer kracht van mij dan ik in me had, ten minste dat is wat ik dacht. Bij de tweede persewee nam mijn lichaam het over en kwam er een kracht vrij waar ik zelf niet bij had kunnen komen. Daarna was het steeds aan het begin van de persweeën dat ik zelf begon en twee tellen later mijn lichaam het overnam en het “automatisch” ging. Helaas geen tips dus. Alleen dat ik hoop dat het dit keer minder traumatisch zal zijn voor jou! En dat je de tips van de anderen goed kun toepassen tijdens je bevalling! Succes🍀

4 jaar geleden

Ik vond het persen aangenamer dan mijn weeen. De vroedvrouw gaf heel goed aan of ik goed duwde / wanneer ik beter duwde of wanneer niet. Ik had aan het bed (ziekenhuis) 2 stangen ook waar ik me deels aan kon optrekken (heb mijn partner niet vastgenomen zoal s ik eerst dacht te willen) zodra ik de wee voelde beginnen, optrekken aan de stang. Adem happen, kin op de borst en duwen tegen de pijn/ naar onderen. Daarna langzaam adem lossen en meteen weer happen en doorpersen dit 3 keer indien mogelijk tijdens een wee. Ik wil er wel bijzeggen dat ik een heel grote vertrouwensband had met mijn vroedkundige en gynaecoloog (die er hier in Belgie altijd bij is) waardoor ik denk ik echt volledig op hun afging. Ze legde ook duidelijk uit wanneer het goed was. Ik had het alleen niet gekund of zoals ik in mijn hoofd had “liefdevol de handen van mijn partner kapot knijpend en op hem steunen” Nu een 2de kindje zou ook niet zo lang mogen duren natuurlijk dus ik veronderstel dat dit veel vlotter zal gaan ook al