21 Reacties
één jaar geleden
Ja, weet er alles van. Onze dochter eet ook niks. Geen aardappelen (ook geen puree ofzo) geen rijst. Alleen brood en pasta. Geen groenten, gelukkig wel fruit. Hier is inmiddels een pre verbale logopediste geweest omdat ze in het verleden niet goed deed kauwen. Logopediste/CB gaan nu een verwijzing maken met een gedragsdeskundige/ psycholoog. We maken ons er echt zorgen om terwijl we alles volgens het boekje gedaan hebben…
één jaar geleden
Ja hier ook niet, maar kwa gewicht zit ze goed. Dus in die zin maak ik me nog geen zorgen. Overdag eet ze wel goed.. alleen avond eten is direct bleh vies hoef ik niet. Niet eens 1 hapje. Dit is al 2mnd zo....
één jaar geleden
Reactie op Kleintje1991
Ja hier ook niet, maar kwa gewicht zit ze goed. Dus in die zin maak ik me n ...
Ja bij ons ook overdag eet die van alles en in de ochtend 2 boterhammen en fruit. Maar savonds idd niet eens 1 hap.
één jaar geleden
Reactie op VGeelen
Ja, weet er alles van. Onze dochter eet ook niks. Geen aardappelen (ook gee ...
Ja hier ook avond alleen maar pasta of pizza ..
één jaar geleden
Zo gaat het hier al vanaf dat hij 1 jaar en ongeveer een maand is een ondertussen 2,5😅😅😅. Ik had altijd alles vers gemaakt en echt zelden een potje (die at hij ook echt niet) icm rapely-methode. Begonnen met groente, regelmatig pure smaken terug laten komen, enzovoort.
Brood (beleg is weer een ander verhaal, maar dat zijn we denk ik zelf schuld) en fruit gaat prima, maar avondeten is dramatisch. Eet zelden iets, proeven doet hij al helemaal moeilijk. Heeft altijd fases dat hij één ding lekker vind (puree, toen tomaat, gebakken aardappelen, braadvlees, enz). We hebben echt vanalles gedaan van dreigen, in de mond duwen, verleiden met toetje, laten meehelpen met uitzoeken/ bereiden noem het maar op. Uiteindelijk hebben we het gewoon opgegeven en extra weegmoment bij cb gehad. We horen het van heel veel vrienden om ons heen en zolang hij zijn eigen lijn in enige mate blijft volgen vinden wij het prima. Sinds we het ook echt los hebben gelaten, complementeren als hij dan toch echt iets proeft en hardop denken dat we het zelf héérlijk vinden of iets minder lekker gaat het iets beter.
Onderstaande tip (theelepel-methode) tijdens een webinar gekregen van een gedrags- en voedingscoach en dat helpt ook wel moet ik zeggen:
Ronde 1 starten met van elk ingrediënt 1 theelepel (=1 hap) op het bordje. Dus bijvoorbeeld 1 stukje gehaktbal, 1 hapje aardappel en 1 stukje wortel
Ronde 2 als minimaal 1 ding gegeten is en kans heeft gehad om alles goed te bekijken mag je kind alles kiezen wat op tafel staat (dus niks uit de kast pakken). Hij bepaalt wat en hoeveel (autonomie aanspreken en wij voelen honger van het kind niet, net zoals wij niet elke dag evenveel honger hebben)
Het blijft héél moeilijk, maar zolang er geen drastische daling in het gewicht is vooral loslaten met daarnaast blijven aanbieden (pas na 10x proeven gaan ze een smaak waarderen), geen alternatieve bieden (leren ze geen hongergevoel, want dat is de 'zelf opgelegde' consequentie), negatief gedrag negeren (negatieve aandacht is óók aandacht voor kinderen geen verschil) en blijf duidelijk grenzen aangeven (deze onderzoeken zij nog).
Jij bepaalt wat (maaltijd uitkiezen) het kind eet en het kind hoeveel van elk. Maak er geen strijd van houdt het luchtig en leuk. Wordt er nu niks gegeten dan is dat maar zo en morgen is een nieuwe dag.
Ik houdt nog hoop dat nr2 dit gedrag niet gaat vertonen. Die eet (of ja) vreet met haar 13 maanden echt alles op ei na. 🙈
Sorry voor mijn half geschreven boek🙈, maar hopelijk helpt het je een beetje😘
één jaar geleden
Brood en fruit gaat hier ook goed. Nu ook drama met avond eten. Proberen echt van alles. Tijdens eten boekje lezen of spelen met iets. Soms lukt het dan nog wel. Of zelf laten eten.
Maar wil mijn kind niet zonder eten naar bed doen. Want zodra hij minder eet in de avond krijgen we in de nacht nog eens drama er boven op. Dat hij elk uur wakker is en drinken of eten wil. Dit houden we ook niet vol....
Iemand nog tips.
één jaar geleden
Reactie op FreyFrey
Brood en fruit gaat hier ook goed. Nu ook drama met avond eten. Proberen ec ...
Zelf laten kiezen wat jullie gaan eten? Die van mij begint iets moeizamer te eten, maar ik merk dat het beter gaat als hij het zelf heeft uitgezocht (scheelt dat hij met redelijke opties komt, zoals witlof, bloemkool of boontjes). Ook maakt vermoeidheid een flink verschil merken wij. Hoe vermoeider de dag hoe “flexibeler” wij zijn met het eten (laatst was er geen land mee te bezeilen en heeft hij gewoon gespeeld en kwam dan steeds naar tafel voor een hap eten)
één jaar geleden
Reactie op newmommy😍
Zelf laten kiezen wat jullie gaan eten? Die van mij begint iets moeizamer t ...
Ik laat hem meestal met brood kiezen wat hij er op wil. Voor avond eten niet. Want soms kook ik al in de middag of eten we makkelijk. Hij is wel kieskeurig met wat hij lust. (soms eet hij nog potjes.🙈🙈 Omdat hij ook den een periode had dat hij niet meer met avond eten mee at)
één jaar geleden
Reactie op FreyFrey
Ik laat hem meestal met brood kiezen wat hij er op wil. Voor avond eten nie ...
Ik haal boodschappen voor een paar dagen altijd en raar genoeg zijn de keuzes altijd tussen iets wat al is gehaald of wat we nog kunnen halen…nog vreemder alle keuzes die het niet hebben gehaald worden later in de week ineens de keuzes om uit te kiezen 😜 wat hij echt niet lust is een paar happen eten en dan krijgt hij wat anders. Wat hij niet wil eten dat is categorie dan heb je pech, maar dan geef ik als toetje bijvoorbeeld wel een wat grotere portie kwark i.p.v. normale portie vla/yoghurt en de volgende dag eten we iets wat hij gegarandeerd lust (ik waardeer mijn slaap 😉) en kijk evt bij sommige dingen naar de structuur (zeker nu je soms nog een potje aanbiedt). Verse gesneden spinazie is hier bijvoorbeeld gedoe. Pureer ik de spinazie (en dan aardappel geprakt erdoor) dan is het zo op. Kip geeft hier bijvoorbeeld ook meer gedoe dan ander vlees puur door de structuur dus dat snijd ik veel kleiner. Die van mij is vooral een luie kauwer helaas.
één jaar geleden
Herkenbaar. Hier een peuter die er tijdens het avondeten een compleet drama van maakt. Altijd vers gekookt, van jongs af aan betrokken bij het koken en tot ca. 1,5 super goed gegeten. De 'grap' is dat hij tijdens het koken alles rauw eet. Groente, aardappelen en zelfs champignons eet hij zo uit het knuistje weg. Aan tafel echter niet 🤷♀️ We proberen het te negeren maar zo langzamerhand begint het te frustreren. Hoe gaan we nu verder? Al van alles geprobeerd: zelf opscheppen, rauwe of koude groente aanbieden etc. Op dit moment vliegt het bord al over tafel voordat we zijn begonnen. Hij probeert het dus niet eens meer. We zijn soms de wanhoop nabij....
één jaar geleden
Herkenbaar. Hier een peuter die er tijdens het avondeten een compleet drama van maakt. Altijd vers gekookt, van jongs af aan betrokken bij het koken en tot ca. 1,5 super goed gegeten. De 'grap' is dat hij tijdens het koken alles rauw eet. Groente, aardappelen en zelfs champignons eet hij zo uit het knuistje weg. Aan tafel echter niet 🤷♀️ We proberen het te negeren maar zo langzamerhand begint het te frustreren. Hoe gaan we nu verder? Al van alles geprobeerd: zelf opscheppen, rauwe of koude groente aanbieden etc. Op dit moment vliegt het bord al over tafel voordat we zijn begonnen. Hij probeert het dus niet eens meer. We zijn soms de wanhoop nabij....
één jaar geleden
één jaar geleden
Kennen jullie Solid Starts? Amerikaanse mama wiens zoontje zo weinig at dat ie helemaal ondervoed raakte. Is daarna beginnen onderzoeken hoe ze hem wel kon laten eten en heeft inmiddels een super fijne website/Instagram, echt een aanrader!
https://solidstarts.com/picky-eating-faq/
één jaar geleden
Ja hier ook! Ik zet altijd een bordje voor hem klaar en bied het aan, ik zet het op tafel. Soms zegt hij al ‘nee’ als ik zeg dat we gaan eten, dan zeg ik dat hij niet hóeft te eten maar er wel bij moet komen zitten.. soms proeft hij iets en spuugt hij het uit of geeft hij het aan mij.. maar vaak wil hij niks, ook niet de dingen die hij eerst wel at zoals vlees of broccoli.. meestal eten we gewoon zelf en ‘zoekt ie het maar uit’ als hij klaar is of niet hoeft schuift hij het van zich af en zegt hij
‘Klaar’ dan dwingen we hem ook niet want als we dat doen, dán vliegt het de tafel af… als hij echt niks heeft gegeten krijgt hij brood, yoghurt of fruit. Meestal gebeurt dat of hij eet alleen de pasta of alleen de aardappels 🤷🏻♀️
één jaar geleden
Ja hier ook! Ik zet altijd een bordje voor hem klaar en bied het aan, ik ze ...
Heel herkenbaar. Hier eet hij alleem vlees en heel soms de groente. We geven hem ook soms dan maar brood of toetje of zelfs brinta voor het slapen gaan. Andere dagen eet hij juist heel goed en heel veel
één jaar geleden
Ja hier ook! Ik zet altijd een bordje voor hem klaar en bied het aan, ik ze ...
Hier is eten ook feest.. Maar ik herken vooral dat ze de rust niet heeft om te eten, spelen is veel leuker..
Wij zeggen altijd hoe oud ben je? Zoveel hapjes moet je proberen. (en dan ene keer totaal aantal hapjes en soms 2 hapjes vlees, 2 hapjes groente en 2 hapjes aardappel)
één jaar geleden
Voorheen at onze dochtertje werkelijk alles. Laatste tijd niet meer helaas, ook van alles geprobeerd en het was vaak een strijd , maar we hebben een tactiek gevonden wat wel werkt. Want ze is wel gek op vis of vlees (ook nep vlees zoals een vegaburger). Wij geven haar stuk vis of vlees in etappes. Als ze om nog meer vlees of vis vraagt , moet ze eerst x aantal lepel groentes en aardappel/rijst/pasta of wat dan ook eten voordat ze weer haar vleesje of visje krijgt. En dat werkt 9 van de 10 keer hier goed 😅 hoe lang dit nog gaat werken is nog de vraag maar tot die tijd doen we dit gewoon zo 🤪