9 Reacties
2 jaar geleden
Mijn zoontje heeft dit rond de 12 maand ook gehad en het was ook zo ineens weer over. Ik heb toen wat meer bad speelgoed voor hem gekocht. En zelf in bad laten gaan met hulp natuurlijk. Eerder zette ik hem er zelf altijd meteen in en zelf naar de badkamer laten lopen heeft bij mij wel geholpen.
2 jaar geleden
Hier ook een periode gehad. Ik ging toen op een middag zelf douche en liet haar spelen in de ruimte. En toen ineens zei ze mama zwemmen mama zwemmen. Dus ik zei nou kom maar, en toen voetje voor voetje ging ze erin. Wel met kleding 😂 maar dat maakte me niet uit. Ze wil nog steeds geen water op der hoofd dus ik zorg altijd dat de douchekop naar beneden sta en spoel op t laatst met een bekertje en een beetje sop der haren af. Dus nu stap ik altijd onder de douche en laat haar erin komen als ze zelf wilt, en zoniet dan doe ik er even met een washand in de wasbak dat vind ze ook erg leuk (lees zeeppompje enzo😂)
2 jaar geleden
Hier hetzelfde. Nooit moeite mee gehad tot een week of 6 geleden. Sindsdien krijsen, gillen, huilen. Als ik vraag zullen we douchen is ze enthousiast en loopt ze naar de douchecabine (we hebben geen bad), maar zodra de kraan aan gaat is het paniek. Ook alles geprobeerd. Opblaasbadje, zelf laten staan, op de arm, in de kinderstoel, niks helpt. Allerlei speeltjes gegeven maar mee. Uiteindelijk zelfs de speen gegeven maar die vliegt door de lucht wanneer ze ze overstuur is. Douchen na het zwemmen is ook drama, iedereen kijkt me aan alsof ik ik weet niet wat doe. Thuis zie ik er tegenop om te douchen maar we blijven het toch doen 2x per week, soms 3.
Wassen met de washand vindt ze leuk maar douchen is echt drama.
2 jaar geleden
Misschien heeft het met controle te maken? Merk bij mn eigen kind dat ze nu graag overal invloed op wil hebben en dan dingen minder erg vindt. Dus binnen onze kaders laten we haar zoveel mogelijk zelf keuzes maken en ons helpen met dingen. Dus als ik aankondig dat het tijd is voor badje dan gaan we samen het badje uit de kast pakken in de badkamer zetten, bad speelgoed pakken, samen badje vullen en speelgoed erin gooien enz. Misschien helpt dat om iets van een proces/voorbereiding/ritueel te bedenken wat bij jullie situatie past?
2 jaar geleden
Hier ook!
Nooit problemen mee gehad tot een aantal weken geleden. Nu is het huilen en gillen en idd complete paniek in die douchecabine. Ze probeert echt weg te komen. Ik vind het soms bijna gevaarlijk en vind het niet om aan te zien. Maar we zetten wel door, hoe sneu ook.
Ik zie bij een schoonzus dat er nu die kids al op de basisschool zitten dat er nog steeds een hele aangepaste methode is om te badderen… dat wil ik toch ook voorkomen. Ik hoop dat het zoals het ineens gekomen is, ook weer weggaat. Zoals veel dingen (vroeg wakker worden, slecht eten etc)…
2 jaar geleden
Dit is bij ons ook geweest een korte periode. Niet het krijsen maar wel het niet willen, en hard huilen.
Laat altijd de douche open als ik ga douchen en uiteindelijk kwam ze uit zichzelf naar me toe. En tot 2 keer toet kleding en al onder de douche gehad.
Nu wil mw. iedere dag en laat ik het zo.
Gewoon spoelen meer niet en op dag 3, 4 een keer wassen met "doucheschuim" en haren wassen.
Ze gaat nu zelfs alleen onder de douche, en blijf ik erbij staan. Ook met haar hoofdje onder de straal zonder problemen. Dit is sinds 1.5 nu. Dus ik hoop dat het zo blijft 😇
Ik hoop dat het bij iedereen heel snel, zo mag gaan zoals wij het nu hebben. En dat het zo mag blijven gaan 😀
2 jaar geleden
Hier is zwemmen/in bad gelukkig nooit een probleem geweest, maar douchen al sinds hij heel klein is wel. Nog steeds zijn haren wassen onder de douche een no-go hier maar verder wel al veel gebeterd. Wat hier hielp:
- zelf douchen met hem op de arm terwijl hij niet onder het water komt. Ondertussen met een bakje wat water opvangen en weer uitgieten. Dat wilde hij dan zelf ook proberen. Dus kwam hij met het bakje al onder de stralen en dan goten we het bakje als het vol was uit over z’n beentjes, z’n armpjes, z’n buikje en rugje steeds hoger (wanneer hij er klaar voor was).
- na het zwemmen douchen wanneer er nog kindjes onder de douche staan die er duidelijk plezier aan beleven 😊
- de tijd nemen, hem niet pushen maar zelf de controle laten behouden zoals iemand anders al schreef inderdaad. En hem zelf laten ontdekken dat het eigenlijk heel leuk is.
Succes!