Onze dochter is nu 20 maanden oud. Tot een maand geleden ging zij altijd met heel veel plezier in bad of mee zwemmen. Haren wassen is nooit favoriet geweest, maar dat ging redelijk. Ook de douche vond ze minder leuk.
Sinds een maand heeft ze uit het niets een afkeer tegen water. Ze wilt niet in bad, zwemmen of onder de douche. Wanneer we op het strand zijn, loopt ze tot aan haar knieën zelf het water in maar ze gaat echt niet in het water zitten. Wanneer we een badje buiten zetten met mooi weer, dan speelt ze vanaf de rand met haar handen in het water. Ook dan gaat ze er echt niet in.
Tijdens het badderen/douchen is het complete paniek. Gillen, huilen en er alles aan doen om er zo snel mogelijk uit te kunnen. Ze staat dan echt te shaken van angst. Eenmaal uit bad/douche grijpt ze mij zo stevig vast en laat ze pas na een paar minuten los.
We snappen niet waarom ze deze afkeer ineens heeft. Er is nooit iets voorgevallen. Ze vond het juist altijd zo leuk. We hebben ook al van alles geprobeerd: samen douchen/in bad, liedjes zingen, speeltjes...noem maar op
Wie heeft de gouden tip? Ik weet dat het waarschijnlijk een fase is, maar mijn hart breekt als ik haar zo in paniek zie. En ze zal toch gewassen moeten worden.