632 Reacties
2 jaar geleden
Ik denk dat (dit deel van) het forum niet echt de plek is om daarover te discussiëren dus ik zou statements over roetveeg Pieten gewoon achterwege laten :).
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanJulia
Ik wil hier niemand meer kwetsen of een reactie mee uitlokken. Maar vind he ...
Maar dat doe je wel dus dan had je je mening voor je moeten houden. Roetveegpiet-acceptatie leidt niet tot het verlies van een feest maar tot een feest voor elk kindje. Zeg dan gewoon dat je een donker kindje niet zo veel plezier gunt tov een licht kindje. Dan ben je gewoon eerlijk en heb ik meer respect voor je dan dit soort verlies-van geneuzel.
Het feest is door de jaren heen al enorm aangepast om jou als kind en jouw kind een plezier te doen. Een verandering die gericht is op iets nog mooier maken voor iedereen kan je omarmen ipv er haat tegen te hebben.
Ik wilde mij in eerste instantie niet in deze discussie storten, maar jij bent wel heel apart met niet willen kwetsen maar wel een klote standpunt het forum op knallen. Het is jouw denkwijze die het creëren van een leuk feest in de weg zit als je het mij vraagt. Voor de rest zoek ik geen ruzie met je en laat ik het hierbij. Jij hebt jouw mening en ik de mijne. Als jij de jouwe mag delen dan kun je ook de mijne terug verwachten. En dat is de reden waarom ik gereageerd heb.
Ik behoor niet tot de kleine groep wappies aan demonstranten. Ik behoor tot de overgrote fatsoenlijke club mensen waarvan je weinig hoort omdat de schreeuwers altijd alle aandacht opeisen, maar deze keer laat ik wel van mij horen. Voor alle kinderen met een kleurtje en een geschiedenis die nou eenmaal aan dat feest kleeft en waar zij niet om gevraagd hebben.
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanJulia
Dan had je er niet over moeten beginnen.. Hoe kun je verwachten dat iedereen z’n mond gaat houden als je je mening op die manier op het forum knalt?
Ondoordacht, maar omdat het een positieve vibe-topic is, hoop ik dat het hierbij blijft..
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanJulia
Je kwetst wel mensen met je opmerking en je lokt zeker reacties uit. Ik snap niet dat volwassenen zich zo'n zorgen maken om een feest dat voor kinderen bedoeld is. Dat zijn vaak degenen die het feest 'verpesten' met hun eindeloze discussies en protesten. Het sinterklaasfeest is gedurende de afgelopen decennia al zoveel veranderd. Het feest zoals jij het kent, was vroeger heel anders. Van een verering van een beschermheilige naar een afschrikwekkend persoon dat straf uitdeelt met de roe naar de grote kindervriend die hij nu is. Sowieso bestaat 'zwarte piet' pas sinds 1850, terwijl het sinterklaasfeest al vanaf de 13e eeuw bestaat. Zwarte piet was de 'bestraffer' voor stoute kinderen.Ook een 'leuke nederlandse traditie' om terug te brengen? Kleine kindjes zo bang maken om geslagen te worden met een stuk hout?
Wat zijn die 'zoveel nederlandse tradities' die verdwijnen dan? Ik heb er weinig van gemerkt dat er iets 'verdwenen' is.
Tradities zijn leuk, zolang er niemand kwaad mee gedaan wordt. Soms is het gewoon tijd om kleine aanpassingen te doen te behoeve van het welbevinden van een ander. Ik zou in ieder geval niet terug willen naar het gruwelfeest dat sinterklaas vroeger was, waarbij je goed gedrag probeert af te dwingen met angst.
2 jaar geleden
De opmerking van “mamavanjulia” had mij zo chagrijnig gemaakt de afgelopen 2 dagen. Ik bleef er aan denken en wilde geen discussie uitlokken. Maar wat ben ik blij dat er op is gereageerd en meerdere mensen tegen haar zijn ingegaan! 🎉
Zwarte piet is en blijft racisme. Een kinderfeest hoort voor élk kind leuk te zijn en niet alleen voor een bepaalde groep kinderen.
2 jaar geleden
❤️ dochter zit heerlijk te spelen en te kletsen/brabbelen tegen haar speelgoed
❤️ Relaxt een raamschildering maken voor de aankomende feestdagen
❤️ Heerlijk naar muziek aan het luisteren en kijkend hoe dochter tussendoor mee danst
❤️ Kortom een heerlijke zonnige, vrolijke en fijne dag 🥰😘
2 jaar geleden
Reactie op BabyRH
De opmerking van “mamavanjulia” had mij zo chagrijnig gemaakt de afgelopen ...
Sorry, maar iedereen zijn mening.
Zoals ik al zei was het niet mijn bedoeling om tegen iemand in te gaan.
Ben zelf zwarte piet geweest vroeger en mijn vader was Sinterklaas en is helaas al jaren overleden, dus het blijft een emotioneel feest voor mij.
Als ik dan de veranderingen zie (welke bij de tijd horen, dat snap ik heel goed), dan denk ik toch nog geen graag een vaak aan de tijd van toen.😔😪
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanJulia
Zoals ik al zei was het niet mijn bedoe ...
Dat je je vader mist en die herinneringen koestert, snap ik heel goed.
Dat betekent alleen niet dat alles daarom maar hetzelfde blijft.
Ik ben van mening dat we met zijn allen wat toleranter moeten worden en niet zo krampachtig vast moeten houden aan het verleden.
Vroeger was roken in het bijzijn van kinderen heel normaal, ik ben blij dat dat verandert is. En als we kijken naar de pieten van sinterklaas denk ik dat roetveegpiet een prima variant is waar een overgroot deel van de bevolking vrede mee heeft.
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanJulia
Ik waardeer het oprecht dat je niet fel bent en een uitleg probeert te geven.
Toch kan ik er met m’n hoofd niet bij hoe je het over je hart kan verkrijgen dat zwarte kindjes huilend naar huis gaan met een kinderfeest en je eigen kind breed lachend cadeautjes ontvangt.
Zwarte piet lijkt zo onschuldig, maar het is het echt niet. Eerlijk, toen de zwarte piet discussie begon, dacht ik: Heh, gaan we nou hierover discussiëren? Maar toen ik me erin verdiepte, schrok ik echt heel erg.
Het boeit (witte) kinderen echt niet of piet zwart is of een roetveegpiet, als ze maar pepernootjes en cadeautjes krijgen. Het zijn de volwassenen die er een probleem van maken. Ik kan er met m’n hoofd niet bij dat men het oké vindt dat een bepaalde traditie een groep mensen beledigt en kan laten huilen. 🤯
2 jaar geleden
Reactie op BabyRH
Ik waardeer het oprecht dat je niet fel bent en een uitleg probeert te geve ...
Ik vind t allemaal prima. Ik vind het alleen wel onderhand vervelend wordend dat de minderheid in Nederland regeerd..
De ruzie die er over ontstaat is niet oké. Dus dan kies ik de gulden middenweg.. Maar ik snap wel dat er tegen en voorstanders zijn.
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanJulia
Ik denk dat als je je vandaag de dag zou verkleden als roetveegpiet je een mooie herinnering nieuw leven inblaast. Waarom jezelf iets ontnemen als je het op een andere manier kan voortzetten? De verandering ontneemt jou niets, dat doe je toch echt zelf. Ik heb zelf ook Sinterklaas foto's die straks als mijn kind ouder is enige uitleg vergen en dat is niet erg. Dat pastte bij die tijd en nu weten we beter. Pak je pietenpak uit de kast en ga lol maken, meid!! 😘
2 jaar geleden
Reactie op Littl-one
Ik vind t allemaal prima. Ik vind het alleen wel onderhand vervelend worden ...
Het is een minderheid omdat het voor een grote deel van de mensen een “ver van mijn bed show” is. Het raakt hen en hun kinderen tenslotte niet.
En inderdaad, je hebt bij elke kwestie wel voor- en tegenstanders. Je kan niet verwachten dat iedereen dezelfde mening zal hebben, maar educaten kan altijd waardoor mensen misschien hun perspectief kunnen/gaan veranderen.
2 jaar geleden
Reactie op BabyRH
Het is een minderheid omdat het voor een grote deel van de mensen een “ver ...
Ik denk dat dat ook is gebeurd, gelukkig. De meer betrouwbare surveys laten zien dat een meerderheid niet meer vindt dat Piet zwart moet zijn (en die groep groeit elk jaar).
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanJulia
Dit statement laat juist zien dat je wél uit bent op een reactie. Het is een kinderachtige manier van reactie uit lokken/drama creëren.
2 jaar geleden
Reactie op BabyRH
Het is een minderheid omdat het voor een grote deel van de mensen een “ver ...
Zeker mee eens! Ik ben er ook niet tegen. Als mensen het vervelend vinden pas om mij aan, alleen.. Soms vind ik dingen best ver gezocht.
Tevens vind ik het absoluut niet nodig om iets te vernielen of aan tt vallen als anderen het niet met je eens is.. 🙈 Nederland is in de war.
2 jaar geleden
Voel me best aangevallen hier.
En dat alleen maar omdat ik het heb over zwarte piet en dat ik jammer vind dat tradities verdwijnen/veranderen.
Maar ik hou er over op.
Ben niet uit op ruzie en zit hier met de tranen in mijn ogen, alleen maar omdat ik iets in sommige mensen hun ogen verkeerd heb gezegd.
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanJulia
En dat alleen maar omdat ik het heb over zwa ...
Ik denk dat je ook best bent aangevallen... 🙈🙈
Je kunt zo lekker online je mening geven zonder dat je iemand persoonlijk raakt omdat je ze toch niet kent.. 😅
Maar iedereen zit al een jaar of langer op dit forum dus onbewust ken je mensen.. Best een dingetje zulke meningen openlijk te uiten 😊
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanJulia
En dat alleen maar omdat ik het heb over zwa ...
Het is niet erg dát je het over zwarte piet hebt, het is de toon die de muziek maakt…
Zeker op een forum met alleen geschreven bericht kun je sommige dingen beter nuanceren of vooral niet opzoeken waarvan je weet dat het gevoelig ligt
Meningen zijn prima, maar het gaat om de manier hoe je t verwoordt
Ik hoop dat we dit topic nu weer gezellig kunnen houden …
2 jaar geleden
Ik geniet ervan dat ons meisje wss de jongste van de groep is🙈 Superleuk al die verjaardagen, cakesmashes en alles. Maar ik ben nog lang niet zo ver 😭😵