20 Reacties
2 jaar geleden
Mijn broertje is vegan, ik heb t niet allemaal onthouden maar hij is dus tegen koemelk en absoluut fan van sojamelk omdat er inderdaad hormonen in koemelk zitten. Hij zegt: net als moedermelk bedoeld is voor een baby, is koemelk bedoeld voor een kalf en niet voor een mens. Ja ik ben dan weer iets nuchterder en denk dan we hebben het altijd zo gedaan, ik weet niet beter dan dat ik vroeger als klein meisje bij de oma van mijn moeder al melk kreeg maar ik kan zijn standpunt ook wel snappen. Mijn zoontje lijkt koemelk tot nu niet te lusten (hij wilt t iig niet) dus misschien dat ik ook soja ga proberen.
2 jaar geleden
Ik geef koemelk maar heb me laatst wel verdiept in groeimelk sojamelk omdat ik zelf mijn consumptie van koemelk wil verminderen. Aan de sojamelk groeimelk zijn wel de juiste extra voedingsstoffen aan toegevoegd zoals vitamine b12 en ijzer maar helaas zit er ook suiker in die melk wat ik wel een groot nadeel vind... Gewone sojamelk mist wat essentiele voedingsstoffen. Er is ook plantaardige kunstvoeding. Maar dat is weer heel duur. Ik denk dat ik daarom voor mijn zoontje toch maar bij koemelk blijf.
2 jaar geleden
In soja zit fyto-oestrogeen... dus het argument 'vanwege de hormonen' is niet echt de juiste. In de EU mogen koeien geen hormonen toegediend krijgen en er mogen ook geen producten verkocht worden van dieren die hormonen toegediend hebben gekregen buiten de EU. Dus als er al hormonen in melk zouden zitten, dan komen die van de moederkoe.
Verder kun je eens onderzoek doen naar de verschillende voedingswaarden van sojamelk en koeienmelk. Daar zijn wel wat schema's van te vinden en van daaruit kun je je eigen conclusies trekken wat je het gezondste vindt voor je kindje.
2 jaar geleden
Hier Soja melk, puur omdat onze dochter KMA heeft en dus gewone melk niet fijn vind.
2 jaar geleden
In gewone melk zit eigenlijk teveel proteine/eiwit voor een baby bijna 3x zoveel als in moedermelk of kunstmelk. Ze geven dan ook aan niet meer dan 400 ml per dag te geven en na 3 jaar heeft iemand meer koemelk nodig.
Er zit verder weinig tot geen vetzuren (omega 3 en 6 in) en geen ijzer in gewone melk. In biologische melk of grasmelk schijnt meer omega 3 en ijzer te zitten. Of als je dit eventueel zelf toevoegd kan je wel koemelk geven of zit je in elk geval op een goed voedingsschema. Ze moeten nu nog veel meer koolhydraten en (gezonde) vetten hebben en niet teveel eiwitten.
Hormonen zullen er ook wel inzitten aangezien een koe die melk geeft een kalf heeft gegeven dus er zullen in de melk van de koe best (groei)hormonen zitten. We zijn in NL niet voor niks zo groot onder het mom van melk is goed voor elk 馃槣馃槒
Met soja melk of andere vegamelk idd wel oppassen met suiker. Zou dan ook eerder voor amandel of havermelk gaan en geen soja.
2 jaar geleden
Reactie op Carolien78
In gewone melk zit eigenlijk teveel proteine/eiwit voor een baby bijna 3x z ...
Amandelmelk en havermelk zijn geen volwaardige vervanging van koemelk qua voedingsstoffen. Voor onze ukkies moeten er wel voedingsstoffen zoals calcium en vit b12 aan toegevoegd zijn. Goed inlezen in de opties qua plantaardige melk dus of even met een di毛tist praten.
2 jaar geleden
Reactie op Carolien78
In gewone melk zit eigenlijk teveel proteine/eiwit voor een baby bijna 3x z ...
Dat van die hormonen is dat wetenschappelijk onderbouwd of heb je dat voor jezelf bedacht? Er zijn namelijk wel meer landen waar men melk drinkt. 馃檪
2 jaar geleden
Je kunt ook overal wat achter zoeken..
Jij bent groot geworden met koemelk. Je geeft al een jaar flesvoeding /borstvoeding op basis van koemelk.. En nu ga je opeens twijfelen?
Ik zou gewoon lekker voor de koemelk gaan, dat drink je immers zelf ook denk ik?
Ik zeg niet dat uitzoeken niet ok茅 is, maar ik zou er niet een te groot probleem van maken, aangezien eigenlijk elk kind het krijgt vanaf 1 jaar.
Als je met soja melk over gaat, moet je dit altijd overal mee gaan geven.
2 jaar geleden
Los van wat goed of slecht is.
Even een andere inkijk. Hier in Belgi毛 raden ze koemelk af tot de leeftijd van minimum 3 jaar. Er zouden zoveel eiwitten inzitten, en nog een eens de eiwitten dat je uit voedsel binnenkrijgt dat zou veel te veel zijn. Hier raden ze sowieso aan om karig te zijn met melkproductenw
2 jaar geleden
Reactie op Irma89
Wat wordt dan in Belgi毛 aangeraden? Kunstvoeding tot 3 jaar?
Groeimelk 馃槉
2 jaar geleden
Reactie op Iloon_88
Wat zouden de gevolgen zijn van een teveel aan eiwitten?
Niertjes zouden zoveel eiwitten niet kunnen verwerken
2 jaar geleden
Reactie op momof2girlies
Niertjes zouden zoveel eiwitten niet kunnen verwerken
Interessant!
Hier is de focus vooral op te veel zout als het om de nieren gaat.
2 jaar geleden
Je kindje heeft o.a calcium nodig om te groeien, koemelk is een makkelijke manier om aan voldoende calcium te komen. Sojamelk bevat van zichzelf te weinig b12, calcium en eiwit en dat kan er dus aan toegevoegd worden. Koemelk bevat eigenlijk net te veel eiwit voor mensen en daarom is er een beperking qua hoeveelheid. Als je sojamelk wil geven, let dan op dat het voldoende voedingsstoffen bevat. Van flesvoeding weet je dat al, want dat is zodanig bewerkte koemelk dat het wat meer op borstvoeding lijkt. Vanuit gezondsheidsperspectief zou ik zelf koemelk niet laten staan. Maar ik probeer er wel op te letten vanuit dierenwelzijnperspectief. Misschien omdat ik nu zelf als borstvoedende moeder mij meer een mede zoogdier voel, maar het vroege scheiden van kalfjes van hun moeder vind ik sinds ik moeder ben echt een moeilijk te verdragen aspect van intensieve veeteelt.
2 jaar geleden
Reactie op momof2girlies
Groeimelk 馃槉
Interessant! Ik ben mij ook aan het verdiepen in koemelk, omdat ik ook heb gehoord dat het niet heel goed is. Maar ik wil mijn kindje ook wel voldoende voedingsstoffen aanbieden om te groeien!
Raden ze dan de groeimelk aan die we nu ook geven? Ik geef nu nog steeds nutrilon 2 in verband met de suikers. Maar kan ik die dan blijven gebruiken tot 3 jaar? Heeft hij dan voldoende binnen?
2 jaar geleden
Bij kind en gezin in Belgi毛 hebben ze mij verteld dat als ik plantaardige groeimelk geef ik best kies voor sojamelk. In amandel, haver of rijst zit er bv niet genoeg vet volgens hen. Dus leek soja de beste optie en indien ik (koe)melk gaf liefst een volle melk. Ik geef momenteel soja melk van Bambix maar ga na deze opmerking toch ook eens kijken hoeveel suiker hier nu inzit. Bedankt
2 jaar geleden
Ja het gaat eigenlijk om de combinatie van alles tegelijk. Je kan uiteraard best gewone melk geven maar als je daarnaast nog vlees, vis, yogurt, kaas, pindakaas, borstvoeding, kunstmelk ed gaat geven dan kan het inderdaad veel teveel eiwit worden voor zo'n kleintje in de eerste jaren. En een grote eiwit bron is dan de gewone melk die je dan beter kan vervangen door een andere melk met minder eiwit of door water. Waarom ik dan voor amandel of havermoutmelk zou kiezen is omdat soja ook weer slecht is voor de natuur. Tja wordt er niet makkelijker op... Maar goed ook dat doe je voor de toekomst van je kindje. Je kan ook kijken in welke groente veel calcium zit zoals broccoli, boerenkool, paksoi...gewone melk mag in elk geval niet het hoofdbestanddeel worden dat is zelfs gevaarlijk dus je kindje moet al veel andere dingen eten met goede vetten en koolydraten zoals groente, brood, aardappels, pasta, avocado, olijfolie etc. In Nederland wordt veel nadruk gelegd op zuivel dat is wel wat achterhaald want zo goed is het uiteindelijk niet ook ivm overgewicht en lactose dat qua vertering ook niet meewerkt .