33 Reacties
2 jaar geleden
Best fijn toch?
Tuurlijk ieder kind op zijn/haar eigen manier, mijn kleine meid is sinds heel kort bezig met 2 woordjes. Mama kom, papa kom, mama ga, papa ga en meer niet. Wel kan ze veel woordjes benoemen, maar geen zinnen.
Stoort het je? Dat er andere wat van vinden/zeggen?
2 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat jouw zoon erg voor loopt op het gemiddelde. De meeste 1,5 a bijna 2 jarigen zeggen 1 of soms 2 woorden tegelijk. De wat snellere (talige) kinderen zeggen 2 a 3 woorden. 5 woorden en ook nog een goede zin, is inderdaad erg knap! ;)
Gewoon trots op zijn en vooral de opmerkingen van anderen positief opvatten. Is het toch negatief dan zal t valt jaloezie zijn 🙊
2 jaar geleden
Reactie op Mini e
Best fijn toch?
Tuurlijk ieder kind op zijn/haar eigen manier, mijn kleine ...
Ja en nee.
Eerlijk gezegd soms wel, omdat onze zoon dan net als vanmiddag ineens onderwerp van een discussie wordt tussen andere ouders terwijl het om een kinderfeest (sinterklaas) behoort te gaan.
Maar meestal niet hoor. Ik zie het ook niet als iets vreemds of bijzonders, voor ons is dit normaal.
Ik ben vooral benieuwd naar de taalontwikkeling van anderen van zijn leeftijd. Puur uit interesse, niet omdat ik iets beter of slechter vind.
2 jaar geleden
Reactie op Dec2020
Waar slaat dit nu weer op?
Dit komt op mij over als “kijk hoe goed mijn kind is”.
Hij kan dit-en-dit al, zogenaamd hee vaak onderwerp van gesprek en er komen zelfs discussies als hij zo’n goede (voor jullie doodnormale) zin uitspreekt op een Sinterklaasintocht?
Ik geloof best dat hij een zin kan uitspreken, maar als ik lees hoe je dit verpakt krijg ik er spontaan uitslag van.
(Want dit is voor ons heeeeel normaal, is het dan echt zo vreemd dat hij dit doet?)
Sorry maar ik krijg er jeuk van
2 jaar geleden
Reactie op Dec2020
Ja en nee.
Eerlijk gezegd soms wel, omdat onze zoon dan net als vanmiddag ...
Ben ook heel nieuwsgierig hoezo een discussie? Als ik een jong kindje hoor praten vind ik dat geen aanleiding tot discussie...reageerde ze dan negatief? ging het om wat hij zij of meer dat hij een zin maakte?
2 jaar geleden
Reactie op Dec2020
" Mama, sinterklaas staat op boot. " en " Piet gooit snoep naar (en dan z ...
En waarom daar een discussie over?🙈 sorry ik vat hem gewoon even niet kan me moeilijk voorstellen dat er moeders onderling een waar woordenwisseling krijgt omdat een kind (die ze zelf geen eens kennen) een zinnetje zegt🤷♀️ ja hoor knap dat die zinnen maakt maar dat hoort toch ook gewoon bij de ontwikkeling😊
2 jaar geleden
Reactie op Dec2020
" Mama, sinterklaas staat op boot. " en " Piet gooit snoep naar (en dan z ...
Wat is dit voor discussie waardig dan??
Mijn dochter riep ook.. "KIJK mama, meisje is ook Piet..." (6!! Woorden in een zin..) 😅 denk dat 't op deze leeftijd nog meer toeval is dan wijsheid..
Ze zingt liedjes mee. " slaap tintje slaap, buiten loopt schaap.." "baby sark toet toet toet"...
Zodra ze echt alleen maar woorden achter elkaar plakken spreekt met pas over spreken..
Des al niet te min knap dat dat hij deed
2 jaar geleden
Hier ook twee woorden, af en toe eens drie maar meestal maar een woord en een gebaar of geluid erbij, haha. De dochter van een vriendin liep ook voor qua taalontwikkeling en ze merkte wel dat mensen haar daardoor vaak ouder inschatten en dan ook verwachten dat ze verder is in de ontwikkeling. Dat kan dan af en toe wel lastig zijn, maar niet perse iets om je zorgen over te maken lijkt me :)
2 jaar geleden
Reactie op Huismus
Dit komt op mij over als “kijk hoe goed mijn kind is”.
Hij kan dit-en-dit a ...
Dan reageer je niet toch? Vind het best kwetsend overkomen om zo te reageren op iemand. Dec2020 geeft duidelijk aan dat ze benieuwd is naar hoe de taalontwikkeling bij andere loopt omdat zij vaak hoort dat haar kind al veel woorden kan praten.
Ik neem aan dat de discussie niet ging over de de woorden die hij zei maar over dat hij al zoveel woorden achter elkaar kan zeggen..
2 jaar geleden
Ik heb dezelfde ervaring. Onze dochter maakt ook al lange zinnen en ‘buitenstaanders’ reageren er regelmatig verbaasd over. De een is sneller met het ene en de ander weer met iets anders toch.
Ik vind het zelf wel gezellig en leuk om echt al gesprekjes te kunnen voeren ☺️
Laat de rest lekker denken wat ze willen, je doet er toch niets aan haha. Sommige mensen vinden overal wat van!