29 Reacties
6 jaar geleden
Ik ga ook voor wasbare luiers, heb hier wat ervaring mee door mijn werk (kinderopvang) en vind ze altijd fijn in gebruik. Persoonlijk vind ik die met drukknoopjes het fijnst, want de klittenband werkt niet altijd even goed op lange termijn (maar volgens mij is dat vooral bij goedkopere uitwasbare luiers zo.) Ik vond zelf de website www.billenboetiek.nl en daar kan je ook een afspraak maken eventueel en daar leggen ze dan alles uit! Dus voor meer info is dat wel handig. Veel succes.
6 jaar geleden
Ik ga ook voor wasbare luiers, heb hier wat ervaring mee door mijn werk (ki ...
Zie alleen wel dat ivm de quarantaine dat er even geen persoonlijke consulten zijn.
6 jaar geleden
Wel in het Engels, maar een heel fijn filmpje. https://youtu.be/7puezP16la0
(Was er toevallig ook mee bezig vandaag)
6 jaar geleden
Ik gebruik nu een jaar wasbare luiers. Ik gebruik pocketluiers van Aliexpres. Wij zijn het in 1e instantie vooral om het geld gaan doen. Vandaar de keuze voor aliexpres. Dat er een bak minder afval is, mijn knul nóóit rode biletjes heeft, ondanks tandenpoep, de printjes fantastisch zijn (en je er hebberig van wordt 🙈) is mooi meegenomen. De besparing is enorm!
6 jaar geleden
Ik als kraamverzorgende: zorg er voor dat ze dagelijks uitgespoeld worden en gebruik krachtig wasmiddel, niet een of ander ecologisch spul. Anders blijven ze een beetje stinken. En regelmatig wassen. Ben 1x bij mensen geweest die de hele week spaarde van een kindje van 2 jaar, ik kan je zeggen dat ik bijna flauwviel van de ammoniaklucht!
Maar als je de luiers gelijk uitspoelt, in de biotex zet, en dan wast, dan gaat het prima. Maar mijn voorkeur heeft het niet 😉
6 jaar geleden
Wij zijn het ook aan het overwegen, vond dit filmpje van Nina Pierson heel verhelderend: https://www.instagram.com/tv/B7k10jOn9Fn/?igshid=17wrw8krft5m
6 jaar geleden
Ons zoontje van bijna 3 is nu praktisch zindelijk maar we hebben hem vanaf 2 weken oud wasbare luiers om gedaan. Overdag gebruikte wij milovia overbroekjes met inleggers en in de nacht een totsbots bamboozle met ook een totsbots overbroekje. Wasroutine is even uitzoeken hoe dat het beste werkt maar hier kun je ook heel veel informatie over inwinnen dus gooi je zelf in de zee van info en raak verslaafd aan alle leuke printjes van de mooie luiers. De billenboetiek die al werd genoemd vinden wij een aanrader. Lieve mensen.
Overigens hier dus nooit kapotte billen gehad en ook de ontlasting blijft mooi in de luier.
6 jaar geleden
Ik heb ze voor mijn eerste gebruikt. Voor de pasgeboren baby zijn ze vaak wel wat aan de grote kant. Je moet dan speciaal newborn kopen en dat is best een investering waar ze snel uitgroeien. Om die reden, en omdat we al genoeg te doen hadden, zijn we pas met 2 maanden begonnen. Heb nog een gouden tip: was ze vooral op 60 graden om de bacteriën te doden. En hang ze in de zon te drogen als er nog bruine vlekken in zitten. Het zonlicht maakt ze weer wit en het doodt wederom de bacteriën. Ik denk dat wij het voor nummer 2 ook weer gaan doen. Succes!
6 jaar geleden
Reactie op burgy87
Welke heb je precies besteld? Staat nml zoveel op aliexpres
Ik heb allerlei verschillende merken (ik val op printjes, haha) wel allemaal pockets. Die van mumsbest en happyflute zijn erg goed. Verder heb ik de bamboe-houtskool inleggers (van ohbabyka) en katoen 3-laags en sinds een paar maanden hennep boosters, die nemen echt veel op en gebruik ik 'snachts (icm bamboe en katoen. Overdag alleen bamboe en katoen)
6 jaar geleden
Ik wil het heel graag, omdat het op langere termijn zo'n 400 euro goedkoper is, volgens de berekening die ik heb gezien. Maar ook vooral omdat het beter is voor het milieu. Mijn man is alleen van de makkekijkheid en ziet een extra handeling, wat je wel hebt volgens hem met wasbare luiers, niet zo zitten.
6 jaar geleden
Reactie op Little Princess
lijkt mij niet fris voor de wasmachine of heb ik ongelijk...
Borstvoedingspoep en urine wordt er in je voorwasprogramma uitgespoeld en weggepompt voordat de hoofdwas begint. Als de baby vaste voeding krijgt, kun je inlegvellen gebruiken en die kun je, als er alleen geplast is, meewassen en hergebruiken óf, als er gepoept is, weggooien. Dat scheelt al heel veel..
6 jaar geleden
En je kan het weer gebruiken voor een eventuele tweede. En dan scheelt het helemaal qua financiën.
6 jaar geleden
Ik wil het heel graag, omdat het op langere termijn zo'n 400 euro goedkoper ...
Het is inderdaad een extra handeling, hoewel ik het bij pockets mee vind vallen. Daar alleen na het wassen weer in elkaar steken en daarna maak je ze vast als ern gewone luier, alleen dan met drukknoopjes of klittenband. Er is een facebookgroep over wasbare luiers, wel een aanrader!
6 jaar geleden
Bij mijn zoon wasbare luiers gebruikt en ben er na ongeveer 4 maanden mee gestopt!
Het streven qua milieu en financieel is absoluut mooi maar voor ons ook veel nadelen: onwijs veel wassen, doorlekken, dik pakket, kleding maat broek anders dan bovenleiding en doordat luiers toch niet goed zaten, kreeg mijn zoon striemen op z’n benen! Kortom voor ons een hoop gedoe!
Laat je goed voorlichten en weeg voor- en nadelen goed af (achteraf gezien hebben wij dat niet gedaan en hebben het gebruikt omdat mijn zussen het gebruikten en wij veel luiers konden overnemen)