16 Reacties
2 jaar geleden
Wij doen geen groentepapjes.. ons dochtertje wil alles zelf met de hand pakken dus wij doen 2 flinke scheppen groente en dan nog wel een beetje kleiner snijden, 1 schepje aardappel en dan een kwartje vlees in kleine stukjes, wij wegen ook niks af.. dusja geven gewoon op gevoel en ze kan zelf heel goed aangeven als ze genoeg heeft of juist meer wilt al.. ze eet vanaf nu ook met ons met de pot mee, tenzij we echt iets anders eten wat ze niet mag
2 jaar geleden
Mijn zoontje eet ongeveer 300 gram waarvan zeker 150 gram groente, de rest aardappel, pasta of rijst en een beetje vlees, vis of ei.
Ik denk dat hij te weinig vlees, vis of ei krijgt dus binnenkort ga ik de verhouding iets aanpassen.
Tot nu toe eet hij enkel (grof) gepureerd avondeten en nog geen stukjes. Ook al is het precies hetzelfde dat hij eet, draait hij z'n hoofd weg voor stukjes..
2 jaar geleden
Qua fruit doe ik altijd rond de adhv (tot 1 jaar 100 gram en nu 150 gram), maar nooit bedacht dat dit er ook was voor groente. Die van mij eet met gemak 150 gram groente aangevuld met 75-100 gram aardappelen en soms aangevuld met 50 gram vis of vlees. Het bord gaat bijna altijd leeg tot een paar lepeltjes over. Hij eet eigenlijk net iets minder dan wij eten. Is die richtlijn een minimum wat ze moeten eten of een richtlijn voor het maximum? Fruit heeft een soort maximum gezien de fruitsuikers, is er ook een gevolg bij meer groente?
2 jaar geleden
Ik weeg niet meer zo spastisch. De groenten zijn altijd in de meerderheid, that's it. 😊
2 jaar geleden
Onze dame eet gewoon met ons mee. Ze eet zoveel als dat ze wil en dat ga ik niet afwegen. Meestal bestaat de maaltijd ongeveer 2/3 uit groenten en 1/3 pasta/aardappelen/rijst en een beetje vlees/ei/vis.
2 jaar geleden
Reactie op ekmys
Onze zoon vertikt het gewoon om groente te eten… iemand tips? We blijven he ...
Afleiden met speelgoed, lepel in de hand, zelf laten eten, even weer pureren? Die van mij heeft nu door dat wij soms vlees hebben wat hij nog niet krijgt en gaat spontaan verder eten als hij eerst een stukje vlees krijgt en er vervolgens op elke lepel groente een mini stukje vlees ligt 🙈 soms is eten met ons bestek ook ineens de truc.
2 jaar geleden
Reactie op newmommy😍
Afleiden met speelgoed, lepel in de hand, zelf laten eten, even weer purere ...
Mag ik vragen waarom hij geen vlees krijgt?
2 jaar geleden
Mag ik vragen waarom hij geen vlees krijgt?
Wij proberen het advies van het Voedingscentrum te volgen om ook nu zout te beperken en onbewerkt vlees te geven. Hij krijgt dus wel rundergehakt, kipfilet, zalm etc., maar de meeste dingen zijn echt te zout. Wij krijgen als volwassenen ook teveel zout vaak binnen dus hij eet met de pot mee, maar we kijken bij hem wel beter naar zout (en proberen tegelijkertijd zelf ook te minderen). Soms doen we dus een vleesloze dag voor hem als we zelf wat anders eten.
2 jaar geleden
Reactie op ekmys
Onze zoon vertikt het gewoon om groente te eten… iemand tips? We blijven he ...
Lastig he, is er een bepaalde groente die hij wel (soms) eet? Wij geven vaak als tussendoortje snackgroenten (dat staat ook in de groeigids als tip), werkt hier wel redelijk omdat ze dan minder moe is als tijdens het avondeten, kan wel alleen op dagen dat ze niet naar de opvang is. Verder kan varieren in hoe je het aanbied ook ineens de oplossing zijn, keertje raspen ipv gesneden, geprakt ipv geraspst, in reepjes ipv in rondjes, gestoomd ipv gekookt, met een beetje kruiden of boter erover. Je bent niet alleen hoor, is heel normaal, veel kinderen houden niet van groenten🤗. Gevalletje lange adem denk ik
2 jaar geleden
Reactie op newmommy😍
Wij proberen het advies van het Voedingscentrum te volgen om ook nu zout te ...
Oke ja hier ook het meeste kip, gehakt en vis, maar uit je reactie dacht ik dat je kindje helemaal geen vlees of vis kreeg kan natuurlijk ook als je je kind veganistisch op wil laten groeien
2 jaar geleden
Reactie op newmommy😍
Haha ja beetje krom geformuleerde zin. Hij heeft het alleen perfect door al ...
Nee dat doet onze dochter ook inderdaad, wij hebben wel een stukje gegeven, eten dat niet vaak.. maar ze krijgt van ons niet meer dan 2 kleine plakjes bijv. En wij geven altijd vlees of vis als laatst omdat we anders weten dat ze inderdaad geen groente meer eet
2 jaar geleden
Nee dat doet onze dochter ook inderdaad, wij hebben wel een stukje gegeven, ...
Ja wij doen dat ook zo bij “ander” vlees. Het vlees op het eind werkte hier lang goed, maar nu heeft hij het gezien en moet er bij elke hap een ministukje vlees 🙈 denk aan een schijfje worst in 8 stukjes 🤣