27 Reacties
6 jaar geleden
In medische wereld gaan ze ervan uit dat de start van de zwangerschap op de eerste dag van de menstruatie is. Dit doen ze omdat je zelden weet wanneer je precies de eisprong hebt (tenzij je een medisch traject met echo's of ovulatietesten meerdere rondes hebt gedaan). De eerste 2 weken ben je dus eigenlijk niet zwanger. Hoever je bent is dus eigenlijk de dag van conceptie +2 weken. Ik jou geval kun je dus gewoon van de eerste dag menstruatie uitgaan (24 maart is 14 dagen daarna dus een gemiddelde cyclusduur). Je bent nu dus 5 weken zwanger (waarvan je dus daadwerkelijk 3 weken zwanger bent)
Is dit je zo een beetje duidelijker??
6 jaar geleden
Reactie op Mar1984
Oke, dus straks met de eerste echo ben ik 9 weken?
Ja klopt helemaal. Daar wordt het op geschat en tijdens die echo kijken ze hoever je daadwerkelijk bent.
Wel leuk ik heb op dezelfde dag de 11 weken echo😊
6 jaar geleden
ik heb precies zelfde, 14,15 maart sex gehad,23 maart innestelingsbloeding. alles uitgerekend en vanaf deze dag zou ik nu op 3weken en 3dagen zitten. helaas maak ik weinig hcg aan in het begin en werken zwangerschapstesten vanaf ongeveer 6weken. volgende week donderdag mag ik bloedprikken. zo spannend
6 jaar geleden
De twee weken voor je ovulatie tellen normaal gesproken inderdaad mee bij het aantal weken..
Je titel sprak me erg aan, want bij mij zitten er dus drie weken tussen de eerste dag van laatste menstruatie (6 maart) en de "conceptiedag" (26 maart).
Heb vaker onregelmatige cycli gehad dus checkte mijn ovulatie al enkele maanden met een test.
Dus volgens standaard berekeningen zou ik morgen precies 6 weken zwanger zijn, terwijl ik zelf denk dat dit er eigenlijk 5 zouden moeten zijn..
Maar... we zullen het wel zien met de echo op 19 mei! ;)
6 jaar geleden
Reactie op Sannekd
Dat klopt niet, want je rekent vanaf de eerste dag van je laatste menstrua ...
je krijgt 2 weken kado kijk maar eens rond. de arts heeft het me zelf verteld. ze rekenen vanaf de eisprong maar vanaf de innesteling ben je pas echt zwanger.

6 jaar geleden
je krijgt 2 weken kado kijk maar eens rond. de arts heeft het me zelf verte ...

Overal waar je wilt berekenen wanneer je uitgerekend bent (ook je verloskundige) vragen naar je 1e dag van de menstruatie en niet wanneer je eisprong/innesteling was. Dit komt ook omdat je dat nooit zeker kan weten. Het klopt idd dat je +/- 2 weken cadeau krijgt maar die periode dien je wel bij je zwangerschap op te tellen.