11 Reacties

5 jaar geleden

Nou ik had een vast contract en en ga 1 mei uit dienst. Ik ben vrijgesteld van werk en ben intussen dus zwanger. Het is nooit een perfecte timing. Ik heb recht op 11 maanden ww (sinds m'n 20e altijd gewerkt) en nog zwangerschaps verlof. Dit is dan wel NL. Ik vind het juist fijn nu behalve dat ik nu moeilijk aan werk zal komen.

5 jaar geleden

Het loon hangt af van wat je verdiende op je werk normaal is dat 70% van je bruto loon. Als je geen werk meer vind voor je bevallen ben val je zowizo 1 maand voor je uitgerekend bent op zwangerschapsverlof dan heb je normaal 80% van je bruto loon maar dit is niet belast. Zo heb je als ik het goed heb nog 2 maanden na je bevalling zwangerschapsverlof. Dan kan je nog aansluitend borstvoedingsverlof ik dacht als dit hetzelfde nog was of een daling naar 65% van je brutoloon. Dit gedurende 3 maanden. En dan kan je nog 3 volle maanden ouderschapsverlof aanvragen en daar krijg je een vergoeding voor ik zal eens even opzoeken hoeveel het juist is.

5 jaar geleden

Ik snap wat je bedoeld.. ik werk zelfs onder interim dus.. mijn zwangerschap was niet gepland maar dat is nu zo.. ik heb ook nog geen idee dus ik kijk even mee met de antwoorden

5 jaar geleden

Ik hoop dat je hier allemaal iets mee bent heb het niet nagelezen. Wat je ook kan doen is bellen naar de sociale diens van je ziekenfonds, het OCMW of het syndicaat. Maar ik denk als je op de sociale dienst het beste kan geholpen worden. Of misschien alle 3. Het zou zelfs kunnen dat je leefloon krijgt op het OCMW. Maar ook dat hangt af wat de samenstelling van het gezin is. Veel geluk in ieder geval en dat komt goed.

5 jaar geleden

Ach, ik ben ook zwanger en werkloos. Als ik moet wachten op een vast contract dan ben ik 3 jaar veder. Ik zoek een baan op dit moment en als het niet lukt lukt het niet, en ga ik weer werken naar mijn verlof. Een goed moment voor een zwangerschap is er toch nooit. Je kan 1000 dingen bedenken waarom je een kinderwens zou uitstellen. Niet te druk over maken en lekker genieten van je zwangerschap.

5 jaar geleden

Herkenbaar! Ik ben onvrijwillig deeltijds werkloos en heb nog een vervangingscontract lopen als sociaal werker op het OCMW. Helaas liggen vaste contracten niet voor het grijpen maar h茅, maak je geen zorgen. Zolang je als werkloze uitkeringsgerechtigd bent, heb je recht op een werkloosheidsuitkering. Je moet in dit geval RVA of je vakbond op de hoogte brengen van jou zwangerschap. Zo kunnen ze met je situatie rekening houden ivm werk zoeken en werkaanbod. Later zal ook jij via je ziekenfonds een uitkering ontvangen tijdens jou moederschapsrust.

5 jaar geleden

Ik raak per 1 juli werkloos 馃槗 Ben smerig uitgekocht! Voelde het aankomen want in januari was ik zwanger, maar met 7 weken miskraam gehad. Ik had toen al aangegeven dat ik minder uur wou werken omdat vriendlief enkel weekenden thuis is en ik liever niet mijn kind 40 uur per week na een opvang te brengen. Dit moest toen nog maar eens besproken worden tegen de tijd van mijn contractverlenging in juli. Het leek alsof me manager enorm blij was hoe ik toen vertelde dat het een miskraam geworden was. Nu opnieuw zwanger en dus geen contractverlenging 馃槗