20 Reacties
5 jaar geleden
Dat is de zez uitkering. Vraag je aan bij het uwv en je hebt recht op 16 weken inkomen, hangt af van je jaarinkomen het jaar ervoor. Als ik het goed heb begrepen. En het wordt wekelijks uitbetaald. Oja.. als je geen verzekering heb en je hebt last van kwaaltjes waardoor je eerder zou moeten stoppen moet dat uit eigen zak komen. Ik ben zelf gastouder, loop tegen een burn out aan, maar ik heb geen verzekering. Doordat ik met verlof ga krijg ik ook geen nieuwe kindjes (3 van de 4 kindjes gaan naar de basisschool). De ouders willen die wisseling niet. Dat betekend voor mij 1,5 maand bijna geen inkomen. Ik ga dus 6 weken van te voren met verlof om het financieel een beetje op te vangen.
5 jaar geleden
Hier ook! Ben ook zzp'er! Idd, zez uitkering. Vraag me ook af wat ik zal krijgen aangezien ik vorigjaar Juli ben begonnen als zzp'er. Zal geen vetpot zijn denk ik. Maar goed, alle beetjes helpen. En als je eerder ziek wordt, en je bent niet verzekerd, moet je jezelf zien op te vangen, wat ik dus in Nederland erg slecht geregeld vind. Vrouwen zijn ervoor gemaakt om zich te voortplanten, maar omdat je kiest om als zzp'er te werken, heb je nergens recht op. wantja, laten we eerlijk zijn, de verzekeringen zijn niet te betalen. Wat dat betreft kan er nog wel een hoop veranderd worden!
Tevens wilde ik een kortlopende aov afsluiten voor mn zwangerschap, alleen ze betalen pas uit na 1 jaar lid te zijn, dat kon in mijn situatie dus sowieso niet aangezienik nog geen eens 1 jaar zzper ben. Kortom, je piest naast de pot. :)
5 jaar geleden
Je kan binnen bepaalde tijd na het starten als zzper ook de ziektewet uitkering van het UWV verzekeren. Dan ben je verzekerd van een gekozen inkomen (met max) tijdens zwangerschap en ziekte gedurende de eerste twee jaar van ziekte. Hij is wel erg duur omdat ze iedereen aan moeten nemen zonder voorwaarden n bijv zwangerschap direct verzekerd is al ben je al zwanger.
5 jaar geleden
Ik ben ook zzper! Maar ik werk parttime vanwege in het verleden een burn-out.
Ik ben heel benieuwd of ik inderdaad ook wat krijg je kan het aanvragen vanaf 24 weken. Meer weet ik ook niet eigenlijk..😱🙈
5 jaar geleden
Ik ben zzp, je moet aan het urencriterium komen in het volle voorgaande jaar 2019 dus. Je krijgt of het minimum loon bij volledige werkweek of 70% van je gehaalde omzet (dus niet de winst) bij parttime. Je hebt een zwangerschapsverklaring van de verloskundige nodig voor de aanvraag, mede de uren en de omzet over 2019. Dit is mijn 2e aanvraag, geen idee of er wat veranderd is.
5 jaar geleden
Reactie op suzannelelie
Ik ben ook zzper! Maar ik werk parttime vanwege in het verleden een burn-ou ...
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik werk deel in loondienst en dus deel als ZZPer maar volgens mij kan je het alsnog aanvragen. Ze kijken naar wat je winst was het jaar daarvoor. Dan word het naar ratio berekend aangezien ik niet aan de uren van 1224 kom. Dus ik zou het zeker gewoon aanvragen en proberen. Nee heb je ja kun je krijgen. Succes
5 jaar geleden
Van twee jaar geleden weet ik ook nog dat je moet invullen hoeveel uur je in de week werkt en hoeveel geld je hebt verdiend dit jaar en verwacht te verdienen voor de komende maanden. Maar als ik nu kijk bij het uwv via inloggen met digiD, ziet het er veel minder uitgebreid uit dan vorige keer (moest toen ook per post)! Ik had even om te checken een uitgerekende datum in oktober ingevuld zodat ik kon zien wat er gevraagd werd 😅
Even afwachten dus. In mijn geval gelukkig geen druk achter, aangezien mijn man voldoende verdient en ik eigenlijk gestopt ben sinds de zomervakantie.
5 jaar geleden
Reactie op suzannelelie
Ik ben ook zzper! Maar ik werk parttime vanwege in het verleden een burn-ou ...
Oh ja hier precies hetzelfde!! Ben volgende week 24 weken dus ga 't direct maar aanvragen
5 jaar geleden
Heb het net aangevraagd, maar er werd gevraagd naar mijn inkomen van 2019, terwijl ik begin dat jaar nog met bevallingsverlof was, en erg rustig aan deed met opnieuw starten. Dit jaar verdien ik weer normaal (zeker het dubbele van vorig jaar), maar weet iemand of je wordt afgerekend op een slecht jaar?
Heel apart vind ik het, vorige keer (2018) moest ik veel uitgebreider invullen wat ik ook in 2018 verdiende en verwachtte te gaan verdienen!
5 jaar geleden
Ook ik ben zzper, al bijna 7 jaar en inderdaad net vorig jaar thuis gezeten met een burn out. Dus maar weinig inkomen gehad, heel raar dat het alleen op 2019 gebaseerd wordt. Ik heb het vorige week aangevraagd en ben benieuwd wanneer ik bericht krijg, hou jullie op de hoogte!
5 jaar geleden
Huh? Ik lees dat jullie inkomen op moesten geven. Vorige zwangerschap moest ik inderdaad ook een heel formulier invullen met inkomen en dergelijke, maar deze keer was het echt zo gepiept. Ik moest aan alle eisen voldoen, het belangrijkste is dat je minimaal 1225uur per jaar werkt. Toen kreeg ik iets van €1250 per 4 weken, voor nu weet ik het nog niet🤷🏼♀️