5 Reacties
één jaar geleden
Mijn zoontje ( nu net 4 jaar) begon pas te praten toen hij 2,5/3 jaar was. Van maar een paar onverstaanbare woordjes kunnen zeggen naar hele zinnen. Nu een mega goede prater.
Mijn dochter (nu net 2 jaar ) praatte al hele zinnen voordat ze 2 jaar werd.
Kind doet dit op zijn eigen tempo denk ik. Ik zal me niet te druk over maken.
één jaar geleden
Ik merk om me heen dat er veel verschil is. Het kindje van vrienden van ons zegt nog bijna niks. Terwijl ons zoontje van net 2 weken 2jaar al hele verhalen verteld (lange en meerdere zinnen achter elkaar), tot 20 kan tellen en duizend liedjes uit zn hoofd kan zingen. Op het kinderdagverblijf zeiden ze wel dat dit uitzonderlijk is. Je kan al echte gesprekken voeren. Dan vraag ik wat hij heeft gedaan die dag en verteld hij rustig dat er een oma kwam voorlezen uit een boekje over de krokodil en dat hij daarna op de fiets buiten ging spelen etc.
Ik merk daardoor ook een groot verschil in frustratie. Het kind van mn vrienden kan heel gefrustreerd raken omdat hij niet begrepen wordt, terwijl ons zoontje om die reden dus nooit gefrustreerd is.
In mijn ogen is alles goed. Ieder kind doet het op zijn eigen manier. Er is dus niet echt duidelijk te zeggen wanneer ze dit gaan doen.