22 Reacties

8 maanden geleden

Ja wij hadden het met onze zoon, die ook nog heel lang is dus die zakte enorm in bmi. Je kan niet zoveel meer dan eten aanbieden en het accepteren. Hij is nu 4 en eet nu beter. Maar het blijft geen grote eter.

8 maanden geleden

Reactie op deJager

Ja wij hadden het met onze zoon, die ook nog heel lang is dus die zakte eno ...
Ben je ermee naar een arts geweest of heb je het gewoon zo gelaten. Want mijn zoon eet geen groentes en echt alleen wat loze calorieën

8 maanden geleden

Mijn zoontje (nu 4,5 jaar) at vanaf zijn 2de jaar tot zijn 3de jaar alleen maar wat brood en fruit. Geen avondeten en bijna geen drinken. Ook veel driftbuien rondom eten. Het werd er niet gezelliger op. ( groeicurve zag er net zo uit) Ik heb me ontzettend zorgen gemaakt in het begin maar niks hielp. Hoe meer ik druk uitoefende hoe erger het werd. Pas toen ik het helemaal los liet begon hij vanaf zijn 3de ineens weer uit zichzelf dingen te proeven en te eten. Ook probeerde ik hem nieuwgierig te maken door zelf heel overdreven te eten Dus heel vaak hmmm en lekker te zeggen. Dan zag ik hem heel nieuwgierig kijken. Nu eet hij weer echt goed. Als je je erge zorgen maakt kun je altijd via het consultatiebureau om een kinderdiëtiste vragen. Dat gebeurd in mijn omgeving best vaak en schijnt heel fijn te zijn. Ik weet hoe je je voelt maar weet dat het ooit echt beter wordt! Succes !♡

8 maanden geleden

Reactie op Nardin

Mijn zoontje (nu 4,5 jaar) at vanaf zijn 2de jaar tot zijn 3de jaar alleen ...
Bedankt voor je reactie. Het aantrekkelijk maken van eten probeer ik idd ook en dan kijkt hij wel, maar wil het alsnog niet eten. Vooral het kotsen en kokhalzen vind ik erg vervelend (zowel voor hem als voor mij). Ik ben blij om te horen dat hij nu wel goed eet, wat een verademing!

8 maanden geleden

Ik zou rondom eten niet te veel stress veroorzaken maar juist meer rust. Ja het is frustrerend als ze niet veel eten. Maar als je er ook nog eens negatieve energie er aan toe voegt gaat hij dat associeren met eten. Je kan beter meer proberen richting stimuleren. Bijv. Laten helpen met eten klaarmaken. Hem laten kiezen wat hij wilt eten. En als je zelf iets te eten hebt kijken of hij wilt proeven en zeggen hmmmm is lekker. Zodat hij eten minder als negatief gaat zien

8 maanden geleden

Bij ons is eten ook al langere tijd een drama. Ik heb van een kinderdietiste een paar tips gebruikt die bij ons werken. Tip 1: altijd iets aanbieden wat ze sowieso lust, en daarnaast iets wat ze kan proberen, bijvoorbeeld wat jullie zelf eten. Dit werkt voor ons echt goed! Tip 2: proeven is al winst! Als mn dochter iets nieuws proeft en dan besluit dat ze het niet lekker vindt, hoeft ze het niet verder te eten. Ze heeft het geprobeerd. En een tip die minder diëtist proof is maar wel werkt: ketchup en mayo om haar aardappels en groente in te dippen 🥲. Voorbeeld van gisteren: wij aten een zoete aardappel stampot. Voor haar hadden we stukjes zoete aardappel met spinazie en een paar blokjes geitenkaas neergelegd. Geitenkaas vindt ze lekker. Zoete aardappel en spinazie soms wel soms niet. Ze heeft heel enthousiast een hap zoete aardappel genomen (oranje aardappel, en aardappel vindt ze lekker) en toen betrok haar gezicht. Geitenkaas en spinazie had ze geen zin in. Vervolgens hebben we pasta gemaakt (dat lust ze hoe dan ook) en de zoete aardappel + spinazie + geitenkaas tot een sausje gepureerd. Van die pasta met saus heeft ze een half bordje op (met een driftbui tussendoor). Lang verhaal. Maar misschien heb je er wat aan! Succes, eten kan echt zo'n enorme zoektocht zijn!

8 maanden geleden

Hoi, Heel herkenbaar! Mijn dochter (nu 2j en 3 mnd) eet al 2 maanden bijna tot niet. Ook zij is nooit een grote eter geweest. Maar toch ging er een soepje, broodje en brinta appel banaan er wel in. Op een een of andere dag bedacht ze dit niet meer te willen. Ze leeft nu letterlijk op ontbijtkoek, (wit)broodje chocopasta, ontbijtkoek en DROGE pasta! Meer niet. Gaat er gewoon niet in. Poept nu 1x in de 7/8 dagen. Bij het cb gecheckt en zoals verwacht is ze idd met de groeicurve achteruit gegaan. Nu zijn wij doorgestuurd naar het "kinder eet team" in het ziekenhuis. Weet ook niet wat ons te wachten staat. Ik wacht af op een oproep.. Ik voel mij zo machteloos en maak mij ook zorgen. Weet niet waar het vandaan komt zo ineens. Hopelijk is dit een fase en is dit zsm over..

8 maanden geleden

Reactie op Mimiee

Hoi, Heel herkenbaar! Mijn dochter (nu 2j en 3 mnd) eet al 2 maanden bijna ...
Oh wat vervelend om te lezen! Ik hoop dat het ‘kinder eet team’ iets teweeg zal brengen. Ik zou het erg fijn vinden als je je ervaring zou willen delen hier. Zelf heb ik nu een verwijzing gekregen van de huisarts voor een jeugdarts. Vrijdag mag ik een afspraak plannen.

8 maanden geleden

Wauw dit lijkt me ontzettend lastig. Ik zie al veel tips en ideeën, dus ik houd het kort: ik zou ook even inlezen in ARFID. Je kunt hier ook je vragen over stellen bij de jeugdarts

8 maanden geleden

Reactie op Essepes2

Wauw dit lijkt me ontzettend lastig. Ik zie al veel tips en ideeën, dus ik ...
Hier dacht ik ook aan. Zou daar inderdaad eens naar kijken. Hopelijk valt t allemaal mee.

7 maanden geleden

Hier ook eentje op de onderste groei. 11,7 kg en 87 cm. Hij eet vaak ook amper wat. Als we pasta eten eet ie ineens mega veel. Ma de rest groente, aardappels en vlees ook amper. Boterhammen , broodjes etc gaat er ook bijna niet in. Ik maak me eerlijk gezegd niet zo druk. Ik denk altijd als hij honger heeft eet ie vanzelf wel. Ik ga voor hem ook niet extra wat anders maken. Zal vanzelf wel goed komen.

7 maanden geleden

Reactie op Xjaiimy

Hier ook eentje op de onderste groei. 11,7 kg en 87 cm. Hij eet vaak ook a ...
Zelfs friet en snacks eet ie niet 😅

7 maanden geleden

Hier ook vanaf dag 1 eigenlijk een drama. Ook een afbuigende groeicurve en weinig willen eten. Langs geweest bij een diëtist maar dat maakte het alleen maar erger. Wat wij nu doen: In de ochtend mag hij altijd 20 minuten tv kijken. Dit is er een beetje ingeslopen, maar tijdens deze “tv-tijd” eet hij nu z’n boterham. Absoluut niet ideaal, maar hé hij eet. Wanneer ik met hem op pad ga geef ik hem een halve dubbelgevouwen boterham. Of ik draag hem dan het eerste stukje of hij gaat in de kinderwagen. Hij eet deze dan 9 van de 10 keer op. Bij het avond eten serveer ik altijd iets wat hij zeker lust. Kan een gerecht zijn maar ook fruit naast het eten. In de avond krijgt hij een beker warme melk. Als hij slecht heeft gegeten krijgt hij een grotere beker. Ik weet dat het niet allemaal perfect is of volgens het boekje, maar op deze manieren eet hij redelijk en gezond. We hebben geprobeerd om meer variatie te krijgen in het eten en hem tegelijkertijd aan te laten komen, maar dat lukte gewoon echt niet. Dus nu focus ik me eerst op voldoende eten op een gezonde manier en met zo min mogelijk strijd of druk. Enerzijds vindt hij het ook spannend om nieuwe dingen te proberen, maar anderzijds heeft hij geen tijd om te eten. Hij is veel te druk met ontdekken en wil niet langer dan een paar minuten aan tafel zitten.

7 maanden geleden

Hoe gaat het nu? Heb je al contact met een diëtiste gehad? Misschien drankjes/toetjes met extra calorieën wat hij lust? Er is ook poeder wat je door zijn eten/drinken kan doen voor extra calorieën.

5 maanden geleden

Hekrbaar! Onze dochter eet geen fruit en groente. Ze eet wel elke avond potje Olvarit. Brood ook goed. Onze curve is indd onder gemiddeld maar ze volgt wel haar eigen lijn, wij hebben het losgelaten en hopelijk komt het vanzelf. Ze is 83cm en 11,5 kilo (2,7 maand)

8 dagen geleden

Hoe gaat het nu?

7 dagen geleden

Reactie op babyBO

Hoe gaat het nu?
Ja hoe gaat het nu. Eigenlijk nog het zelfde. Ik heb er ondertussen een huil baby bij die de hele dag huilt en of zeurt. En mij snachts wakker houdt. Dus nog minder kracht energie en geduld om te focussen op de peuter. Ik probeer eens per week hem een knijpfruit te geven. En maak een pasta saus van groente die ik in blokjes invries, zodat ie iets van groenten binnenkrijgt. De rest van de dagen denk ik ‘als hij maar wat eet’. Hoe is het bij jullie nu.

7 dagen geleden

Reactie op Aaa2021

Ja hoe gaat het nu. Eigenlijk nog het zelfde. Ik heb er ondertussen een hui ...
Hoe gaat de groei nu? Wat eet hij nu ongeveer op een dag?

7 dagen geleden

Reactie op Aaa2021

Ja hoe gaat het nu. Eigenlijk nog het zelfde. Ik heb er ondertussen een hui ...
Ik herken het zo. Hier ook een kleine van 6weken die extreem huilt door krampen en koemelk… extreeeem. Peuter reageert hier ook heftig op, zit ook een peuter puberteit. Qua voeding zelf helaas, dat van de pasta is een goed idee, ga ik ook doen. we willen binnenkort beginnen met ons eten aan bieden, dmv stickerkaart met cadeautjes.. dit doen we ook met fruit. Maar veel stress voor.

6 dagen geleden

Hoi mama, allereerst je doet het goed! Ons zoontje is nu 3, weegt net geen 12 kilo en heeft nooit goed gegeten. Hij eet niets van vers fruit, groenten of warm eten. Hij leeft letterlijk op boterhammen, toetjes van de diëtiste (calorierijk), pannenkoeken, kipnuggets en tosti’s, nibbits en chocolade. Dat is echt alles, geen pasta, aardappelen, rijst, geen groenten of komkommer/ snoeptomaat. Hij proeft zelden iets en anders spuugt hij het snel uit. Hij eet hier ook vaak voor tv of bij filmpje en ik ga mezelf daar niet over verdedigen (zie dat mensen dit vaak doen, maar denk dat het vaker voorkomt dan mensen toegeven 😉), het is zoals het is! We hebben een super fijne diëtiste vanuit het ziekenhuis die zegt: wat erin gaat gaat erin, hoe meer druk je erop legt hoe meer strijd het wordt en dat wil je niet. Ooit komt het goed. Dus daar hopen we dan maar op. Nu hebben we net een baby erbij van 10w en ik hoop dat hij samen met haar gaat leren eten omdat hij graag meehelpt en deelt, dus 🤞🏻