14 Reacties
één maand geleden
Mijn zoon is van 20 december, is niet zindelijk (heeft hij geen zin in) telt per 2, 1-2 4-5 7-8 😂 en geen idee of hij een poppetje kan tekenen. Praat wel goed maar ik wil alleen maar zeggen, ze is misschien wat langzamer maar over de toekomst zou ik nu nog niet in zitten. Je kan altijd naar een logopedist en anders vragen bij het eerst volgende consult bij het cb wat je het beste kan doen. En misschien hulp vragen
één maand geleden
Reactie op Becky96
Mijn zoon is van 20 december, is niet zindelijk (heeft hij geen zin in) tel ...
Dankjewel voor je reactie :) dit stelt me alweer een beetje gerust. We lezen inderdaad veel boekjes en ik laat haar ook altijd eerst zelf het woord benoemen als ze iets wil hebben.
één maand geleden
Reactie op Suusww
Dankjewel voor je reactie :) dit stelt me alweer een beetje gerust. We leze ...
Nou super toch!! Meer kun je niet. En als je je echt wat zorgen maar zou ik gewoon wat eerder naar het consultatiebureau gaan. Weet dat niet iedereen een leuk bureau heeft haha maar zij kunnen je wel naar xe juiste mensen helpen❤️
één maand geleden
Hejj, ik zou me nog niet heel veel zorgen maken hoor! Mijn dochter is van 16 december. Kan redelijk tellen (tot 16 maar zonder 5 en 15 en na 4 zegt ze alleen een riedeltje op) thuis praat zs goed maar op andere plekken tot 3/4 weken geleden niet tot nauwelijks waardoor men dacht dat ze dat niet kon. Ineens ging ze. Ik begreep dat ze als ze naar groep 2 van de basisschool gaan tot 20 moeten tellen, dus KDV bij jullie klinkt ambitieus. Om me heen hoor ik veel kindjes van haar leeftijd die overigens echt slecht te verstaan zijn. Poppetjes tekenen... ik had echt geen idee dat dat al tot de mogelijkheden behoorde, krassen en heel soms iets van een andere vorm sinds een of twee weken...? Zindelijk echt helemaal geen zin in hier, paar pogingen gedaan maar lijkt averechts te werken.
Ik zou me nog niet heel veel zorgen maken en anders eens bik
j CB aanvragen?
Sowieso heeft je dochter
minstens een half jaar taal achterstand opgedaan in het begin, niets horen zal echt een enorme impact hebben gehad, meer dan logisch dat ze dat nog in moet halen. Volgens mij doen jullie het hardstikke goed, maak je niet te veel zorgen. En als je dat toch wel doet, dan even schakelen.
Succes mama!
één maand geleden
Reactie op NB21
Hejj, ik zou me nog niet heel veel zorgen maken hoor! Mijn dochter is van 1 ...
Dank je wel voor je lieve berichtje😊 ik heb inderdaad in januari een afspraak bij het consultatiebureau. Heb in het verleden al veel aan hen gehad dus alleen maar goede ervaringen hier gelukkig!
één maand geleden
Hier een jongetje van net 3, wat qua spraak ook iets achter loopt. Dan vooral in rustig spreken, hakkelt over zijn woorden als hij te enthousiast wordt. Op aanraden van het KDV gaan wij wel starten met logopedie om rust te krijgen in zijn spreken.
Vorige week ben ik bij het CB geweest en daar gaven ze aan dat het vooral voor de ouders verstaanbaar spreken moet zijn, voor anderen hoeft dat nog niet.
Zindelijk is die van mij ook nog niet, geen interesse voor, ga daar wel over een aantal weken mee bezig, als ik een aantal dagen vrij ben, ben benieuwd of het gaat lukken.
Wat betreft een poppetje tekenen, nou die van mij krast alleen maar. Op het CB kreeg hij wel een testje of hij een rechte lijn kon tekenen, dat ging tot de helft goed, laatste stuk was wat krom. Maar volgens hen was dat helemaal prima!
één maand geleden
Als juf:
Kinderen ontwikkelen zich als ze er klaar voor zijn. Het gaat op en af. Vandaag kunnen ze iets, morgen niet meer en over een week wel weer. Speels blijven oefenen met tellen (zoals de appels tellen in de supermarkt). Maak het vooral betekenisvol.
Als mama: Ons zoontje van 3 spreekt soms ook nog onduidelijk, maar de grote lijnen weten we vaak wel. We lezen elke dag een boekje en hij vindt het ook leuk om het boekje daarna zelf voor te lezen. Wellicht dat dit helpt?
één maand geleden
Ik begrijp goed dat het verhaal van het kdv je verdrietig maakt. Wij kregen een half jaar geleden ook een verslag dat onze dochter (bijna 3) erg achterloopt qua spraak (ze praat ook onverstaanbaar). Wij hebben destijds afgesproken om ook met cb om tafel te gaan. En het cb heeft ons doorverwezen naar kentalis en logopedie.
Om terug te komen op het tellen en tekenen: onze dochter telt ook nog niet 1,2,3,6, 10, en ze kan ook nog geen poppetjes tekenen.
Succes mama!
24 dagen geleden
Poppetjes tekenen? Misschien dat ze dat wel getest hebben, maar als ze dat al wel zou kunnen dan loopt ze volgens mij toch voor in haar ontwikkeling. Hier in België gaat de dochter nu naar de eerste kleuterklas (tot juni 25) en daar hebben ze ook gezegd dat nu enkel ‘kriebel krabbel’ wordt verwacht en dat het eerder uitzonderlijk is dat ze al wel echt iets kunnen tekenen.
Misschien interpreteer je het negatiever dan het bedoeld is. Het is niet omdat ze schrijven dat ze iets niet kan, dat ze dat al zeker zou moeten kunnen…
Als ze het eerste half jaar doof was, is het normaal dat ze een andere ontwikkelingscurve volgt, zou ik denken… Is ze dan niet bij een kinderarts in opvolging?
Lijkt mij niet helemaal ‘eerlijk’ om te vergelijken met kinderen die wel vanaf de geboorte al konden horen… zeker voor taalontwikkeling!