11 Reacties
2 jaar geleden
Mijn dochter, net 8 maanden, brabbelt ook niet. Maakt eigenlijk heel weinig geluiden, behalve als ze gefrustreerd is omdat iets niet lukt. Of af en toe een gilletje.
Heb me ook al zorgen gemaakt omdat er vaak naar gevraagd wordt.
Motorisch gaat het hier ‘normaal’ denk ik. Probeert te kruipen maar gaat achteruit ipv vooruit. Zitten kan ze ook heel goed.
Geen succesverhaal hier, wel herkenning!
2 jaar geleden
Hi! Jullie zoon is motorisch heel snel! Kruipen is iets wat baby's rond 10 maanden ongeveer gaan doen, die van jou doet dat al met 7,5 maand (gecorrigeerd)!
Het is fijn dat hij wel wat geluidjes maakt. Volgens mij gaan babys vanaf 8 maanden brabbelen wat lijkt op gesproken taal. Dus hij is nog helemaal niet laat. Mocht je je er toch zorgen om maken, dan kan je eens bij het CB navragen of er eens een logopedist mee zou kunnen kijken.
Onze zoon is overigens net 10 maanden (gecorrigeerd 8 maanden, is 8 weken te vroeg geboren). Hij tijgert en brabbelt ook veel maar trekt zich nog niet op en hij kan ook nog niet zelfstandig tot zit komen. Wij zijn overigens ook heel alert hoor, aangezien onze zoon een hersenbloeding heeft gehad na de geboorte.
Kortom, het lijkt er niet op dat je je nu zorgen hoeft te maken om zijn ontwikkeling maar je kunt altijd aan de bel trekken als je het niet vertrouwt.
2 jaar geleden
Reactie op Polar Bear
Hi! Jullie zoon is motorisch heel snel! Kruipen is iets wat baby's rond 10 ...
Ooh jullie hebben ook geen gemakkelijke start gehad :( Bedankt voor je moedvolle reactie hopelijk komt dat nog! Ik wens jullie veel plezier met jullie kleine :) Hopelijk gaat nu alles beter...
2 jaar geleden
Mijn oudste (ondertussen bijna 6 jaar) brabbelde ook nooit. Hij kon wel zelfstandig stappen op 9 maanden, maar is pas beginnen praten met bijna 3 jaar... Nu kan hij goed praten en is die 3 jaar stilte goed aan het inhalen 😅
Mijn jongste is nu bijna 8 maanden en brabbelt een hele dag door, maar doet motorisch niet veel moeite om iets te kunnen...
2 jaar geleden
Mocht je je zorgen maken, kan je je zorgen uiten bij het consultatiebureau Je kunt ook zelf op zoek gaan naar een (pre-verbale) logopediste. De wachttijden voor logopedisten zijn op dit moment enorm, dus aanmelden kan alvast.
Vooral rond de leeftijd van 2 jaar wordt er goed gekeken naar zijn taalontwikkeling, hij zal dan een aantal woorden moeten kunnen zeggen. Zo niet, wordt hij als het goed is doorverwezen voor extra onderzoek.
Ik werk zelf op een groep voor peuters met een TOS (taalontwikkelingstoornis) en het belangrijkste is denk ik: houd het in de gaten en starten bij een logopediste als je twijfels heb
Maar komt vast goed!
2 jaar geleden
Reactie op Sertje
Ja elk kind ontwikkeld zich anders. Dat is waar maar als je nog geen ervari ...
Dat is zeker waar... Mijn eerste is trouwens wel een dysmatuur, dus daar schijnt het ook aan gelegen te kunnen hebben. Moet eerlijk zeggen dat de 2de dingen ook wel heel anders doet, dan maak je je ook wel een beetje zorgen... Van wat is nu normaal... Maar goed ieder kind is anders...
7 maanden geleden
Reactie op bettt
Hoi, mijn dochter van 8 maanden is precies het zelfde. Is er al vooruitgang ...
Ze heeft uiteindelijk nooit gebrabbeld.
Eerste woordje rond 11 maanden en vanaf dan is het heel snel gegaan. Ze is nu bijna 2,5jaar en praat echt met volledige zinnen.
Als ik er nu op terugkijk, zou ik tegen je zeggen ‘geen zorgen’, maar ik snap dus dat je wel bezorgd bent 🙈.
Geef het maar wat tijd!