24 Reacties

3 jaar geleden
Elke speen zal zorgen voor een overbeet. Heel verschil met mijn 1e zoon zonder ooit speen ingehad te hebben als mijn 2e zoon die verslaafd is aan zijn speen..

3 jaar geleden
Laat je niet gek maken. Elke speen is slecht voor een gebit, niet alleen de bibs. Duimen is nog slechter voor het gebit en véél moeilijker af te leren. Als jouw kindje alleen met in slaap vallen een speen nodig heeft en af en toe overdag voor troost hoef je je echt geen zorgen te maken. Bibs is van natuurrubber en is daarmee juist vrij van allerlei chemicaliën, dat het kankerverwekkend zou zijn lijkt mij heel sterk. Mijn mannetje wil ook alleen bibs en gebruikt deze ook alleen met in slaap vallen en af en toe als hij overstuur is, ik maak me niet druk. Volgens tandartsen: overdag afbouwen voor 2 jaar en in de nachten voor 4 jaar.

3 jaar geleden
Daarnaast zijn er nog allerlei andere invloeden die de vorming van een gebit beïnvloeden, dus je zal nooit weten of het van de speen komt.
Mocht die van mij later niet blij zijn met z'n gebit dan zeg ik: eigen schuld, jij wilde een speen 😂😅 (grapje natuurlijk)

3 jaar geleden
Alle kersvormige speentjes zijn in principe slechter dan orthodontische speentjes. Je krijgt als het ware een open beet omdat de speen zo groot is in het mondje van het kind. Uiteraard zijn alle spenen slecht voor het gebit maar de bibs spenen veroorzaken vooral een kruisbeet en open beet. Daarnaast legt een kersvormige speen meer druk op de tong waardoor de tong meer naar beneden wordt gedrukt als het ware en je meer kans hebt op afwijkende mondgewoonte (verkeerde tonghouding om er 1 te noemen) en je ook meer kans hebt op spraakproblemen als slissen. Soms is helemaal geen speen ook geen oplossing omdat de zuigbehoefte er wel is. Ik gebruik daarom voor mijn kindje de Philips avent ultra air. Die heeft een wat smaller speentje.
Ik ben trouwens logopedist en zie heel veel van dit soort problemen in de praktijk

3 jaar geleden
Reactie op s.r.91
Alle kersvormige speentjes zijn in principe slechter dan orthodontische spe ...

Is dit ook wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd? Ik kan het niet vinden namelijk.

3 jaar geleden
Is dit ook wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd? Ik kan het niet vinde ...
Jazeker. Ik heb hier zelf een cursus over gevolgd genaamd Oromyofunctionele therapie. De cursus werd ook gegeven door een KNO arts en tandarts. Ik mag alleen de informatie die ik schriftelijk heb gekregen tijdens de cursus niet delen ivm plagiaat.

3 jaar geleden
Reactie op s.r.91
Jazeker. Ik heb hier zelf een cursus over gevolgd genaamd Oromyofunctionele ...
Wat ik zelf kan lezen gaat dit allemaal over lang gebruik van een speen, zeker niet voor een jaar. Is dat op de cursus ook aan bod gekomen?

3 jaar geleden
Als je je kind de speen afleert voordat die tanden gaat wisselen is er niks aan de hand met de stad van het gebit. Melktanden vallen toch uit en de stand daarvan heeft geen invloed op de volwassen tanden. Elke speen zal er voor zorgen dat de tanden niet recht gaan staan, net zo als de duim of andere vingers. Als je geluk hebt wil ze de speen niet meer van af het moment dat ze tanden krijgt en alleen gebruiken om in te slapen is niks ergs en heb je er ook zo af als je haar een paar nachten 5-10 min laat huilen en dan troost en weer weg loopt zonder de speen te geven.

3 jaar geleden
Sorry maar die foto. Dat is angstmakerij. Ik heb echt nog nooit een kindje met zo'n gebit gezien (door een speen). Zegt iemand die geduimd heeft tot haar 13de(!).

3 jaar geleden
Sorry maar die foto. Dat is angstmakerij. Ik heb echt nog nooit een kindje ...
Is zeker niet bedoelt als angstmakerij. Het is een voorbeeld om te zien wat een open beet is want veel mensen weten dat niet. Ik zie bij ze bij mij wekelijks in de praktijk, maar ieder gebit ontwikkeld zich natuurlijk anders. Als je mijn bericht hoe hebt gelezen gebruik ik steeds het KAN. Dan heb ik het natuurlijk niet over speengebruik van een half jaar of een jaar maar zeker wel tot een jaar of 2. Als de verkeerde mondgewoonte worden afgeleerd dan kan het ook nog uit zichzelf herstellen, maar het is natuurlijk beter om het voor te zijn. Het is een advies meer niet 😉

3 jaar geleden
Ik ben bij +/- 6 weken gestart met bibs spenen i.v.m. de combi met borstvoeding (kersvorm lijkt beter op de tepel en is daardoor borstvoedingsvriendelijker). Borstvoeding ging destijds nog niet altijd vanzelfsprekend, dus bewuste keuze.
Ondertussen loopt de borstvoeding hartstikke goed, zou het op dit moment nog een negatief effect kunnen hebben op de borstvoeding als ik overstap op een platte speen zoals de Philips avent ultra air? (Even ervan uit gaande dat mijn dochter heb zou accepteren)

3 jaar geleden
Reactie op s.r.91
Alle kersvormige speentjes zijn in principe slechter dan orthodontische spe ...

Ik zie trouwens geen 1 keer het woordje kan. ;) Ik lees vooral; je krijgt / alle spenen zijn slecht / daarnaast / en dan uiteraard die foto. Maar ik ben ook met 2 dingen bezig en dan is het voor mij ook heel lastig om te lezen en typen.

3 jaar geleden
Ik zie trouwens geen 1 keer het woordje kan. ;) Ik lees vooral; je krijgt / ...
Laat ik het zo zeggen, belangrijkste factoren zijn de frequentie en duur van het gebruik. Als je je kind bijvoorbeeld een half jaar een kersvormige speen geeft en bijvoorbeeld alleen s’avonds richt dat veel minder “schade” aan dan wanneer je dit tot een jaar of 2 doet en je je kind de hele dag een speen geeft. Geldt trouwens ook voor alle spenen hoor en ook voor duimen. Iedereen moet lekker doen wat hij zelf wil laat dat duidelijk zijn, maar wat ik van ouders vaak hoor is dat ze niet weten dat een speen/duim dit kan veroorzaken en dat ze het graag eerder hadden geweten. Dat is precies waarom ik heb gereageerd op TS.