16 Reacties
4 jaar geleden
Ik lees even mee, ik ga ook borstvoeding proberen en bij mijn zoontje inderdaad ook flesvoeding gegeven.
4 jaar geleden
Ik heb bij de eerste borstvoeding gegeven! In de kraamweek al van 3 naar 4 uur tussen de voedingen gegaan, eerst op verzoek maar later met meer regelmaat (vond ik zelf ook erg prettig) dus 6 voedingen per dag. Na een kleine drie maanden ging de nachtvoeding er af dus zaten we op 5 voedingen.
4 jaar geleden
Denk dat je zelf goed moet inlezen over de voor en nadelen!
Borstvoeding is best iets lastigs en echt niet gelijk makkelijk maar heeft zoveel voordelen.
Laten we gelijk even zeggen dat we zeker weten ook grote en gezonde kindjes krijgen van flesvoeding. En dat er geen verkeerde keuze kan worden gemaakt want keuze van de mama! Maar ik ben wel voor borstvoeding!
Werkt zo ontzettend gaaf. Nu een onderzoek dat wanneer een bijvoorbeeld verkouden baby drinkt bij de moeder en dus het speeksel van de baby via de tepel bij de moeder terecht komt. Het lichaam van de moeder direct op zoek gaat naar antistoffen tegen dit virus.
En dus zelfs bij de volgende voeding de baby dit via de moedermelk al binnen krijgt om de ziekte te bestrijden, zo vernuftig!
Leuk bijkomend voordeel: Een moeder die borstvoeding geeft herstelt vaak sneller van de bevalling. Het hogere oxytocine-gehalte in haar lichaam zorgt voor een sneller herstel van de baarmoeder. Doordat deze (doorgaans) sneller zijn oorspronkelijke grootte terugkrijgt, is er minder kans op nabloedingen.
Wat betreft slapen is het een fabel dat mensen noemen dat baby’s van flesvoeding beter slapen omdat het zogenaamd zwaarder zou zijn:
Moedermelk bevat het hormoon cholecystokinine (CCK). Dit zorgt ervoor dat zowel de moeder als de baby zich slaperig gaan voelen tijdens de voeding. Wanneer de baby aan haar borst drinkt, komt dit hormoon bij de moeder vrij, zodat ze gemakkelijk kan uitrusten en ontspannen. Bij de baby komt CCK vrij door het drinken aan de borst en wanneer de voeding, met name de vette voeding, in de maag komt.
Wanneer de baby op deze manier in slaap wordt gevoed, krijgt hij de kans om op de meest natuurlijke manier in slaap te vallen. (Die schattige filmpjes van melk dronken baby’s 😂
4 jaar geleden
Reactie op LVO92
Denk dat je zelf goed moet inlezen over de voor en nadelen!
Borstvoeding is ...
Dit idd.
En ik vindt borstvoeding geven zo fijn. Je kunt niet teveel geven, het is er altijd(wanneer het eenmaal op gang is en frequent wordt aangelegd) en op juiste temperatuur. Geen gedoe met flesjes maken in de nacht en van alles meenemen voor een voeding buiten huis 👍
Borstvoeding biedt naast voeding o.a. ook pijnstilling, troost, ontstressing/prikkelverwerking
4 jaar geleden
Ik ben ook voorstander van borstvoeding. Zeker ook voor langer termijn (na de voeding). Ze geef je je kindje niet steeds dezelfde melk. Moedermelk smaakt steeds verschillend, naar wat de moeder eet. Ik zie dit vooral als een groot voordeel. Zeker voor later al men over gaat naar vast voeding. Ik ben de enigste in de fam die borstvoeding gaf, en mijn kindje at al snel goed vaste voeding en luste alles snel.
4 jaar geleden
Ik ben ook van mening dat beide gezond en goed is voor de baby, maar vroeg me ook 1 ding af;
Bijv. Nienke Plas gaf aan dat ze bij haar 2e zoontje voor flesvoeding ging, ze vond de borstvoeding bij haar eerste met name snachts zoveel gedoe. Dit is natuurlijk persoonlijk, maar ik dacht alleen maar; Huh. Ligt aan, uit bed komen, een flesje maken met warm en koud water, afmeten, schudden, boeren etc. Hoezo is dat minder gedoe dan je kindje aanleggen(als het eenmaal goed lukt)?🤔 Als het bij mij echt niet wil lukken, stap ik ook over op kv, maar ik begrijp oprecht niet waarom mensen kv minder gedoe vinden op de lange termijn.😅 Maar misschien mis ik iets?
4 jaar geleden
Reactie op BabyBoertje24
Ik ben ook van mening dat beide gezond en goed is voor de baby, maar vroeg ...
Ik vond zelf met de eerste de borstvoeding ingewikkeld in de nacht. Je bent moe, aanleggen lukte niet, dus een wat korter lontje, wat ook weer averechts werkt. Uiteindelijk toen voor flesvoeding gekozen en dat gaf me veel rust. Nu hadden we toen ook een enorm hectische start en zat m'n lijf in de overlevingsmodus. Dus niet het meest ideale lijf en dat gaf m'n lijf ook aan door niet meer op te kunnen bouwen qua voeding. Nu met de tweede hoop ik dat dit anders gaat, want inderdaad in de nacht lijkt het me echt ideaal! Kind pakken en aanleggen en weer slapen.
4 jaar geleden
Reactie op Beertje1993
Ik vond zelf met de eerste de borstvoeding ingewikkeld in de nacht. Je bent ...
De eerste weken is ook echt wel even doorbikkelen en afzien. Fles is in dat opzicht makkelijker. En kun je ook afwisselen met partner natuurlijk.
Maar daarna is het zo makkelijk en fijn 🥰
Onze dochter is vandaag 3 jaar geworden 🥳 en drinkt nog steeds dagelijks een slok bij me voor het slapen 🥰 Blijven heerlijke momenten die ik niet zou willen missen❤️
Daarom raad ik iedere mama ook zeker aan om het borstvoeden in ieder geval te proberen als je wilt, overstappen kan altijd nog. Andersom is toch wel een grotere uitdaging 😉
4 jaar geleden
Reactie op Assie-07
De eerste weken is ook echt wel even doorbikkelen en afzien. Fles is in dat ...
Jaa precies. Helemaal met je eens! Wat fijn dat je dochtertje nu nog bij je kan drinken zeg! Heerlijk moment! Ik hoop dat het nu ook kan gaan lukken, een iets minder hectische start(spoed, ambulance etc,) zou fijn zijn, haha.
4 jaar geleden
Reactie op Beertje1993
Ik vond zelf met de eerste de borstvoeding ingewikkeld in de nacht. Je bent ...
Ja als het niet lukt, dan kan ik me goed voorstellen dat het gedoe is, hoor! Erg frustrerend denk ik ook. Maar als het wel lukt, vraag ik me af wat het meer gedoe maakt dan kv 🤷🏻♀️ Maar daarom, ik heb geen ervaring, dus misschien zie ik iets compleet over het hoofd haha
4 jaar geleden
Het is zo’n persoonlijke beslissing.
Bij mijn oudste heb ik zonder problemen borstvoeding gegeven en vond ik de nachtelijke voedingen geen enkel probleem. Aanleggen en vaak vielen we in slaap tijdens het voeden. Ik heb toen een half jaar gevoed op verzoek maar er zat er snel een ritme in. Ook het kolven vond ik geen probleem.
Bij mijn tweede ging ik dus vol voor de borstvoeding. Ook weer op verzoek wat dus inhield dat hij meer aan mijn borst hing dan dan hij ervan af was. Binnen een week was ik opgevreten. Al mijn gewicht kwijt en helemaal gesloopt. Dus op advies van de verloskundige per direct gestopt met borstvoeding en gestart met flesvoeding. Gelukkig kind en gelukkige moeder. De nachtvoedingen vond ik iets meer “gedoe” met het klaarmaken van het flesje. Maar ook dat was in mijn geval maar even.
Ik ben gezegd met 2 kids die vrij snel doorsliepen.
Ook nu besloten om te starten met borstvoeding. Vooral ook omdat mijn vriend heeft aangegeven dit een fijn idee te vinden. Maar als het niet gaat om wat voor reden dan ook dan stoppen we direct weer.
Dit is mijn persoonlijke plan. Ik vind dat iedereen moet beslissen wat voor hunzelf goed voelt.
Succes met de keuze.
4 jaar geleden
Reactie op Beertje1993
Jaa precies. Helemaal met je eens! Wat fijn dat je dochtertje nu nog bij je ...
Daar hangt zeker ook een hoop van af...hoe de start is. Kan me goed voorstellen dat als dat allemaal hectisch is, het allemaal nog wel meer moeite kost.
Ik hoop ook voor je dat je een 'rustige' voorspoedige bevalling zult hebben wanneer de kleine er rijp voor is 🤞
4 jaar geleden
Reactie op BabyBoertje24
Ik ben ook van mening dat beide gezond en goed is voor de baby, maar vroeg ...
Op lange termijn kan het een gedoe worden (denk ik) omdat je moet kolven als je zelf niet thuis bent, bijvoorbeeld paar uurtjes weg of als je weer gaat werken. Je kunt niet even niet er mee bezig zijn, want dan is er of geen melk thuis voor je kindje, je borsten gaan lekken en/of pijn doen, je productie loopt terug etc.
Ook zijn de nachten misschien een gedoe omdat jij altijd diegene bent die de voeding moet geven óf je moet overdag kolven tussen live voeden door.
Ik ga zelf ook borstvoeding proberen te geven en hoop dat minimaal 6 mnd te doen, maar kan me wel voorstellen dat wat ik hierboven typ voor 'gedoe' kan voelen voor vrouwen.
4 jaar geleden
Reactie op Assie-07
Daar hangt zeker ook een hoop van af...hoe de start is. Kan me goed voorste ...
Lief! Dankjewel!
4 jaar geleden
Reactie op Buurvrouw
Op lange termijn kan het een gedoe worden (denk ik) omdat je moet kolven al ...
Tja, ik ben zelf van plan af te bouwen voordat ik weer ga werken, omdat ik op werk niet echt de gelegenheid heb om te kolven en idd vanwege het gedoe daaromheen.
Ik denk dat ik mezelf uberhaupt niet weg zie gaan zonder kleine in die beginperiode, dat ik er daarom te makkelijk over denk🤣