16 Reacties

4 jaar geleden

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem en de lactatiekundige heeft mij niet geholpen. Ik kreeg hetzelfde advies over biological nurturing. Wel hoorde ik van haar dat van te voren kolven zeker géén goed idee is. Met een terugkerende borstontsteking zou ik daarom zeker oppassen met kolven, maar uiteraard moet je dit ook zorgvuldig afbouwen. De tip die ik van de lactatiekundige kreeg die wel hielp is om één borst per keer aan te bieden en om in de avond, als mijn zoon wat meer clustert, blokvoeding te doen (dwz in blokken van 3 of 4 uur steeds dezelfde borst aanbieden). Dit zou ik wel alleen in overleg met je lactatiekundige doen omdat het ook de kans op borstontsteking kan vergroten wellicht. De gouden tip heb ik verder nog niet gevonden, maar ik mijn wanhopige zoektocht online kwam ik vandaag wel een YouTube filmpje tegen van een Amerikaanse lactatiekundige die weer heel andere dingen zei. Zoals eerst uitsluiten of er geen structureel probleem is (ze hintte hierbij op een bezoekje aan de osteopaat) nav evt geboortetrauma, en ook een rechtop zittende positie om te voeden. Dat laatste heb ik vanavond geprobeerd en ging al stukken beter, dus misschien de moeite waard? Verder gaan wij moeten naar de osteopaat dus of dat geholpen heeft kan ik pas later zeggen. Dit was het filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=u03alYFG6Xc

4 jaar geleden

Reactie op cloudgenerator

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem en de lactatiekundige heeft mij ni ...
Dat wanhopige herken ik helemaal! Vooral toen de tips van de lactatiekundige niet bleken te werken. Het hoeft niet aan ons te liggen, maak ik op uit dat filmpje, fijn :p Heb je het idee dat je bevalling traumatisch was voor je kleine? Hoe weet je dat hè. Sta je niet op springen met één borst en niet kolven? Ik ga die zittende houding eens proberen! Dank je wel!

4 jaar geleden

Ik herken het heftige toeschietreflex en een volle borst. Kleine vind het moeilijk om mijn tepel te pakken als mijn borst zo mega vol is. Ik ben liggend op mijn zij gaan voeden en merk echt dat hij makkelijker hapt en zich ook niet zo vaak meer verslikt. Ik heb juist te horen gekregen niet te gaan kolven maar 1 borst te geven per keer.

4 jaar geleden

Reactie op Kraslot

Ik herken het heftige toeschietreflex en een volle borst. Kleine vind het m ...
Bedankt voor je reactie! Ga ik ook proberen. Heb je niet het idee dat je een deel van je borst dan bekneld? Of kom je van het matras/de bank af met je borst?

4 jaar geleden

Hier ook een krijsende baby aan de borst en een heftige toeschietreflex. Ook van alles geprobeerd en lactatiedeskundige kan ook niet meer helpen. Ik vind het echt heel heftig. Afkolven, posities, maakt niet uit… Het gekke is dat ze de nachtvoeding met veel meer rust doen. Maar ook echt alleen die. Ik vind het echt een gevecht soms.

4 jaar geleden

Reactie op rxnn

Hier ook een krijsende baby aan de borst en een heftige toeschietreflex. Oo ...
Ohja, wij zijn al twee keer naar de osteopaat geweest en dat heeft wel geholpen met andere dingen maar dus niet met dit.

4 jaar geleden

Reactie op Anoukos

Dat wanhopige herken ik helemaal! Vooral toen de tips van de lactatiekundig ...
Ik heb een razendsnelle bevalling gehad en ons zoontje had zijn handje naast zijn hoofd toen hij geboren werd, dus de lactatiekundige (tevens vroedvrouw die hem gehaald heeft) dacht dat hij daar misschien last van had. Maar of dat ook impact heeft op het drinken weet ik niet. En ik moest zeker even wennen aan één borst per keer, maar inmiddels zijn mijn borsten een stuk minder vol. Ik had ook geprobeerd wat melk af te kolven van te voren maar ik merkte dat mijn productie er alleen door toenam, en de LK bevestigde dat. Wat ik nu wel doe is als ik de toeschietreflex voel even mijn zoontje van de borst halen en de melk laten stromen (of spuiten kan ik beter zeggen 🤣) totdat het ergste voorbij is. In principe kun je deze melk ook opvangen, dan heb je twee vliegen in één klap. Maar daar heb ik niet altijd een bakje voor bij de hand en met zoiets als de Haakaa Lady Bug moest ik ook oppassen, dat mag weer niet te veel vacuüm zuigen want ook dat heeft invloed op de productie. Wat Kraslot hier zegt merk ik trouwens ook, liggend op mijn zij voeden gaat over het algemeen best goed! Dit doe ik vooral ‘s nachts (as we speak haha).

4 jaar geleden

Hier precies zo. Ylka begon mijn borst te weigeren, telkens verslikken en zo hard moeten werken om maar bij te kunnen blijven en niet te stikken in de melk. Het werd voor haar gewoon een mega vervelende ervaring, dus voor mij ook. Telkens spugen, krampjes, gillen en flink onrustig. De lactatiekundige gaf als advies ook; biological nurturing, 1 borst per keer. Maar ook tussen voedingen door borsten koelen om productie en toeschietreflex/melkstroom te verminderen. Heb dit bijna een week geprobeerd maar merkte maar 1 dag echt verschil. Ik ben nu volledig gaan kolven ookal wilde ik zo graag volledig aan de borst blijven voeden. Met als resultaat een tevreden kindje met amper krampjes, weinig huilen, minder reflux, geen onrust meer tijdens de voedingsmomenten. Nu blij dat ik deze keuze gemaakt heb ookal vond ik dit erg moeilijk. Hopelijk vinden jullie iets wat wel werkt, succes!

4 jaar geleden

Hebben jullie ook dat jullie kindjes best vaak voor voeding komen? Onze zoon is morgen 4 weken en komt gemiddeld om de 2,5 uur. Soms minder, heel soms meer, maar 4 uur haal ik bijna nooit. Ik las overigens wel online dat deze sterke toeschietreflex meestal rond 3 maanden wel gefixt is. Dus voor degenen die willen blijven live borstvoeden (ik wil het wel blijven doen zolang het kan) goed om te weten, nog even volhouden. 😬

4 jaar geleden

Jeetje wat vervelend. Veel is hier al gezegd, maar wat mij heeft geholpen: - Veel lezen over overproductie/overstimulatie op de sites van La Leche League en Medela. Om beter te begrijpen wat je lichaam doet en voor tips. - wat mij ook hielp was lezen over biological nutturing: dat heftig op en neer bewegen van het hoofdje en die maaiende armpjes tijdens aanleggen zijn reflexen die helpen de tepel te vinden en zijn dus niet altijd (alleen maar) een teken van onrust. - het kan helpen om je borst wat te vormen door met je hand buiten de tepelhof wat meer een tuutje van je borst te knijpen zodat hij een volle borst makkelijker kan aanhappen. - inderdaad even aanleggen en dan overtollige melk laten weglopen voordat je hem opnieuw aanlegt kan helpen -Tegen de zwaartekracht in voeden, dus bijvoorbeeld biological nurturing, of tip van de lactatiekundige: zittend aanleggen in madonna houding en dan onderuit zakken tot halfliggende houding. - blokvoeding hielp hier ook goed, zorgen dat hij echt de borsten een keer goed leegdrinkt, het kan helpen om tijdens het voeden de harde schijven te masseren. Komt hij binnen 3-4 uur weer, dan dezelfde borst aanbieden (mits je dat qua stuwing redt met de andere borst. - zo min mogelijk kolven om overstimulatie te verminderen. Dat is even taai, maar wel belangrijk om de balans vraag aanbod te herstellen. Als je kolft bij voorkeur met handkolf even de druk eraf halen van de toeschietreflex (niet elektrisch, dan stimuleer je al snel teveel zei de lactatiekundige). - als dat allemaal niet helpt een keer allebei de borsten goed leeg kolven als een soort van reset. (Maar liefst laat je het je kindje zoveel mogelijk zelf regelen). - Ter voorkoming van borstontsteking harde schijven tijdens voeden en onder de douche zoveel mogelijk weg masseren. Bij mij hielpen deze dingen erg en binnen 1-2 dagen was ik van het kolven af en waren vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

4 jaar geleden

Oh en ik vergeet een van de voornaamste dingen: ons zoontje had een kort tongriempje en daardoor was het aanhappen ook een drama. Sinds dat gekliefd is gaat het veel beter. Ook het lipriempje kan strak / te kort zijn. Je verloskundige of een lactatiekundige zou daar naar kunnen kijken (hebben ze misschien ook al gedaan?) en je kunt het zelf soms ook zien.

4 jaar geleden

Reactie op cloudgenerator

Hebben jullie ook dat jullie kindjes best vaak voor voeding komen? Onze zoo ...
Onze zoon komt nog steeds gemiddeld elke twee uur 😅. Hij laat vaak wel iets langer ertussen maar clustert ook vaak dus komen we alsnog uit op een gemiddelde van elke twee uur. Ik vind overigens het voeden in de Madonna houding en dan onderuit zakken het prettigst. Heb het gevoel dat hij dan toch beter weet aan te happen dan liggend op m’n zij of rug. Ik heb ook geprobeerd eerste druk eraf te kolven maar dat hielp niet echt dus leg hem nu gewoon aan en zorg dat ik een hydrofiel in de buurt heb als hij z’n hoofd wegdraait.

4 jaar geleden

Reactie op Evelien_K88

Jeetje wat vervelend. Veel is hier al gezegd, maar wat mij heeft geholpen: ...
Wauw! Hier moet zeker wat tussen zitten. Super, dank je wel!

4 jaar geleden

Reactie op Anoukos

Wauw! Hier moet zeker wat tussen zitten. Super, dank je wel!
Hou je ons op de hoogte?

4 jaar geleden

Wat vervelend zeg! Klinkt als overproductie. Die door kolven juist in stand gehouden wordt 🙈 Het is beter de hardste melkstroom op zo'n moment weg te laten lopen in een spuugdoekje/hydrofiele doek/klein bakje en direct als dat minder wordt, je kleine aan te leggen. Met kolven doe je snel teveel en stimuleer je de melkaanmaak enkel meer. Aangezien je ook heel gevoelig bent voor borstontsteking, moet er misschien wel meer gebeuren (bijv productie iets verminderen door saliethee te drinken en langzaam overgaan naar blokvoeden). Doe dat liever niet zomaar zelf. Beter in overleg met een lactatiekundige IBCLC. Ben je al lid op Facebook van de besloten groepen 'borstvoedingsforum' en 'borstvoeding vraag''n lactatiekundige IBCLC'? (Daar zijn veel ervaren borstvoeders mama's en lactatiekundigen in de groep die je vragen goed kunnen beantwoorden). Hier komen dit soort vragen ook wel veel voorbij, dus kun je evt teruglezen dmv de zoekfunctie of je stelt je vraag gewoon zelf 😉 Handig dus voor al je vragen nu en die nog gaan komen. Door alleen al mee te lezen, wordt je al veel wijzer over borstvoeding. Hopelijk heb je er wat aan en gaat het voeden gauw beter voor jou en je kleintje 🤞🤞🤞☺️

4 jaar geleden

Reactie op Assie-07

Wat vervelend zeg! Klinkt als overproductie. Die door kolven juist in stand ...
Owja, meestal doen ze dan 1x per dag even goed helemaal leeg kolven om je borsten te resetten. Daarna dan proberen je borsten soepel te houden door je kleine te laten drinken