20 Reacties

3 jaar geleden

Onze dochter huilt ook vaak hoe moe ze ook is voordat ze gaat slapen. Ik zet white Noise aan (10 minuten) wanneer ze na een paar minuten niet zelf in slaap valt. Als ze ‘s nachts wakker wordt doe ik direct de white Noise aan, ben bang dat anders de andere kinderen wakker worden.

3 jaar geleden

Ik luister wel altijd of het huilen is (mag ze langer doen, 5 min) of overstuur, kom ik gelijk. Ik ben begonnen door te wiegen en als ze bijna sliep maar nog wakker legde ik haar weg. Begon ze te huilen ging ik sussen om te laten weten dat ik er nog was. Zolang ze niet krijste pakte ik haar niet op. Begon ze te krijsen pakte ik haar weer op, wiegen tot ze bijna sliep en weer leggen .... Langzaam werd het steeds minder. Ik had de tip gehad om proberen haar echt wakker weg te leggen zodat ze het laatste beetje zelf leert doen. Ook had ik de tip voed niet vlak voor het slapen zodat ze eten en slapen niet aan elkaar koppelen en ze 's nachts ook niet extra willen eten. Ik leg haar nu tenzij ze niet in haar hum is weg en gaat ze slapen.

3 jaar geleden

Wat een advies weer van de verpleegkundige, even laten huilen. Zo'n kindje huilt toch niet voor niks! Geen tips hier, ook een meisje wat sinds aantal weken vaak huilend wakker wordt 's nachts. Soms helpt speen, soms helpt even wat drinken of even rond lopen. Op instagram volg ik liefde van een moeder. Interessante info over slapen. Bureau van slaap, is ook nog wel interessant. Ik denk dat je het ook niet aan kunt leren, zelfstandig laten slapen. Ze moeten er aan toe zijn. Alles is een fase en nu hebben ze je gewoon nodig. En ja ik kijk er naar uit dat het beter gaat want zoo moeeee. Echt niet te doen eigenijk, maar je moet..

3 jaar geleden

Reactie op Marieke_85

Wat een advies weer van de verpleegkundige, even laten huilen. Zo'n kindje ...
Bij mij was het consultatiebureau advies....paar dagen paar uur laten huilen en dan kan ze zelfstandig in slaap vallen. Omdat ik mijn baby van toen denk 3 maanden nog voeding gaf en dan in bed legde.... Met ook de notie dat ze voortaan vroeger naar bed moest want ze hoort klokje rond te slapen. Even 3 maanden ze sliep van 11 tot 7, ik was een gelukkig moeder.

3 jaar geleden

Reactie op Marieke_85

Wat een advies weer van de verpleegkundige, even laten huilen. Zo'n kindje ...
Heey, PM'er hier, en mijn zoon sliep vanaf 2 weken ineens niet meer dus heb me inmiddels aardig verdiept in slaap. Zeker dat je je baby op deze leeftijd wel kan leren zelfstandig te slapen :) En er zijn zat manieren om dit zonder huilen te doen. Zoals eerder beschreven werd: langzaam aan steeds iets wakkerder weg leggen bijvoorbeeld. Werkte hier ook heel goed. Bij zulke slaap regressies is het advies ook: niet teveel veranderen aan je huidige slaap routine, want anders leer je weer aan dat het ook heel erg gezellig kan zijn als mama constant op de proppen komt s nachts. Troosten en zodra het kan terug leggen. Ik lees ook vaak dat als baby's zichzelf in slaap huilen het teveel stress hormonen geeft en niet goed is. Dit is de andere kant: als je kind langere periode niet goed slaapt (constant wakker wordt en de boel bij elkaar krijst, mama nodig heeft om in slaap te komen etc.) Zal ze een langere tijd slechter slapen, slaapschuld opbouwen (ookal merk je er weinig van, stresshormonen bouwen zich op deze manier ook op en hierdoor zal je kind overdag ook minder moe lijken). En langere termijn stress is niet goed, weten we. Dus waar kies je dan voor, een quick fix door je baby een paar nachten gecontroleerd in slaap te laten vallen? Of een telkens een stap terug nemen en je kind leren vertrouwen in zichzelf te krijgen dat het ook alleen in slaap kan vallen? Of blijf je er van A tot Z bij en laat je het al drinkend aan de borst in slaap vallen? In mijn persoonlijke visie is er geen goed of fout. Datgeen dat binnen een gezin past en wat goed voelt is hetgeen waar je baby zich het beste in zal ontwikkelen :) Dus @ TS: kijk naar waar jij en je baby het beste op gaan, maak een plan en voer deze consequent uit. En oja: "ze huilen niet voor niks". Ik ben zelf een voorbeeld van een baby waarbij het huilen s nachts aangeleerd gedrag is. Mijn moeder moest s nachts wel komen omdat ik anders iedereen wakker maakte, maar na verloop van tijd wist ik precies dat als ik maar lang genoeg jankte zij zou komen en dan ging ik in haar armen gezellig zitten keten. En krijsen zodra ik weer werd neergelegd. Heeft dr overigens jaren geduurd voor ze dat er weer uit had. Dusja 😂 #sorrymama.

3 jaar geleden

Pick up put down maar dan wel op mijn manier. Ik had een stoel in zijn kamer gezet en na het slaapritueel legde ik hem in bed. Beetje jammeren mocht maar zodra hij harder ging huilen pakte ik hem op en legde hem pas weer neer als ook zijn ademhaling weer helemaal rustig was. Dit ging zo door tot hij zelfstandig in slaap viel. Eerste avond duurde dit 2 uur, 2e avond een half uur en na een week kon ik hem wegleggen en viel hij vrijwel meteen in slaap.

3 jaar geleden

Reactie op Logootje

Pick up put down maar dan wel op mijn manier. Ik had een stoel in zijn kame ...
Met hoeveel maanden begon je hier aan?

3 jaar geleden

Als je dochtertje beter heeft geslapen en nu een paar weken niet, dan heeft ze in de basis geen slecht slaapgedrag, maar dan gaat ze door een moeilijke fase. Ik zou hier geen slaaptraining of wat dan ook tegenaan gooien. Zoals het kwam, zo gaat het ook.

3 jaar geleden

Reactie op Soeppan

Heey, PM'er hier, en mijn zoon sliep vanaf 2 weken ineens niet meer dus heb ...
Tuurlijk kunnen ze dat wel zelfstandig leren, maar ik vind laten huilen gewoon niet fijn klinken. En je hebt huilen en huilen. Die van ons huilt soms ook kort/jammeren, en dan valt ze in slaap. Iedereen moet inderdaad gewoon doen wat bij je past en bij het kindje! Vind het zelf alleen raar dat het korte advies laten huilen nog steeds wordt gegeven door Cb. Ze mogen wat mij betreft wel wat meer achtergrondinformatie geven over slapen.

3 jaar geleden

Met hoeveel maanden begon je hier aan?
Ik ben er met 5 maanden al aan begonnen maar dit is nu nog steeds goed toe te passen.

3 jaar geleden

Reactie op Marieke_85

Tuurlijk kunnen ze dat wel zelfstandig leren, maar ik vind laten huilen gew ...
Ben het helemaal met je eens 😊 ben ook geen voorstander van laten huilen huilen. Ik vind dit soms echt heel lastig hoor.. het is per keer ook weer kijken wat wel en niet werkt. Maar op het kdv zie ik soms gevallen tegen komen.. ouders die de signalen compleet verkeerd oppakken. Heb 1 set die bij slaapsignalen een fles erin gooien (om de anderhalf uur) en baby de hele dag ophouden en overvoeden en set 2 gooit de baby op bed bij honger signalen en eet echt te weinig op een dag. En het gaat echt met de beste intenties.

3 jaar geleden

Echt, dat advies om te laten huilen🥴 zwaar achterhaald en allang ontkracht door onderzoek! Baby's hebben af en toe periodes waarin ze meer nabijheid nodig hebben; wiegen en vaker oppakken is dan echt het beste wat je kunt doen. Uiteindelijk gaat die periode weer voorbij en leren ze zelfstandig in slaap te vallen, zeker als jouw kindje dat eerder ook is gelukt. Ik laat mijn zoontje ook echt af en toe even jammeren en pak hem niet bij elk geluidje op, maar laten huilen is voor geen enkele partij goed

3 jaar geleden

Reactie op Annelien117

Ik luister wel altijd of het huilen is (mag ze langer doen, 5 min) of overs ...
Hoi, hoe lang heeft dit bij jullie geduurd van bijna slapend in bed leggen naar weer zelfstandig slapen!?

3 jaar geleden

Reactie op G.8

Hoi, hoe lang heeft dit bij jullie geduurd van bijna slapend in bed leggen ...
Pffff weet ik niet meer denk paar weken. Moest soms 4 a 5x opnieuw. Maar nu leg ik haar weg, zeg ik gedag en kan ik weglopen en gaat zij slapen. Dus het heeft zeker profijt. Alleen als ze zich nu rot voelt. Niet in haar hum/ziek moeten we soms nog 2x terug lopen.

3 jaar geleden

Reactie op Logootje

Pick up put down maar dan wel op mijn manier. Ik had een stoel in zijn kame ...
Heb je dit vanaf bij elke slaapje gedaan omdat je aangeeft dat het 2 uur duurde of eerst de ochtend dan dag erna de avond etc?

3 jaar geleden

Reactie op VD22

Heb je dit vanaf bij elke slaapje gedaan omdat je aangeeft dat het 2 uur du ...
Ik ben meteen ‘s avonds ermee begonnen en de slaapjes overdag volgden vanzelf toen hij ‘s avonds zelfstandig in slaap kon vallen.

3 jaar geleden

Reactie op Logootje

Ik ben meteen ‘s avonds ermee begonnen en de slaapjes overdag volgden vanze ...
En werd hij de eerste avond nadat hij in slaap was gevallen, in de nacht nog wakker? Zo ja wat deed je toen? Dezelfde methode?

3 jaar geleden

Reactie op VD22

En werd hij de eerste avond nadat hij in slaap was gevallen, in de nacht no ...
Hij sliep volgens mij meteen door gelukkig maar anders was ik weer hetzelfde gaan doen. Als je eraan begint moet je wel volhouden dus ik had ook een moment uitgekozen om te starten toen ik een paar dagen vrij was.

3 jaar geleden

Reactie op Logootje

Hij sliep volgens mij meteen door gelukkig maar anders was ik weer hetzelfd ...
Dankjewel voor je reacties, wij zijn een beetje zoekende of we in de ochtend of avond beginnen, dus je ervaring helpt 🙏🏼 en na je eerste avond ging je dezelfde methode toepassen de ochtend erna dus eigenlijk elke slaapje?

3 jaar geleden

Reactie op VD22

Dankjewel voor je reacties, wij zijn een beetje zoekende of we in de ochten ...
Nee, die slaapjes heb ik toen nog even losgelaten. Die sliep hij toen nog vooral in de wagen en soms met een beetje geluk in z’n eigen bedje. Maar ik geloof dat na een week of 2 het slapen overdag in bed ook een makkie was geworden en daar heb ik niet echt speciaal aandacht aan besteed