Hoi! Mijn zoontje wordt eind dec 3 jaar en gaat al sinds hij een paar maanden is naar de opvang. Tot nu toe altijd goede ervaringen gehad met de opvang. Nu zijn we er achter gekomen dat de leidsters vorige week op het plein beukennootjes aan ons zoontje hebben gegeven. Ik vond thuis opeens beukennootjes op de vloer en mijn man wist te vertellen dat een van de leidsters bij het ophalen van ons zoontje vertelde dat hij met beukennoten kwam aanzetten en zij die gingen openmaken.
Nadat hij plotseling opeens heel vaak achter elkaar begon te spugen toen hij net terugkwam van de opvang dacht ik.. misschien heeft hij de noten wel opgegeten. Een week daarvoor had zijn opa namelijk laten zien dat je walnoten van een boom kunt halen en opeten (was ik al niet blij mee). Ik heb mijn zoontje gevraagd of hij de beukennoten ook opgegeten had. Waarop hij antwoorde, ja heel veel. Wij hebben toen de huisartsenpost opgebeld en die zeiden dat vanaf 20 noten voor volwassenen het giftig kan zijn, met maag- en darmproblemen als gevolg en het kan zelfs leiden tot longproblemen.
Ik heb gister de opvang gebeld om te checken wat er gebeurd is, bevestigen ze idd dat ze zelf de beukennootjes op het plein aan hem hebben gegeven (dit hehhen ze niet bij het ophalen verteld). Ik wist niet wat ik hoorde. Hele noten geven aan een 2-jarige wordt sterk afgeraden ivm verstikkingsgevaar. Daarnaast laten ze zien aan hem dat je dingen van buiten kunt eten en hij maakt daar nog geen onderscheid in. We zijn de laatste tijd heel druk geweest met uitleggen dat je niet iets zomaar van buiten kunt eten, want hij heeft ook al 2x eerder een blaadje in zijn mond gestopt omdat hij had gezien dat je basilicum kunt eten. En daarnaast laten ze hem lopend eten, wat ik niet heel veilig vind. Ben even benieuwd wat jullie vinden. Is het overdreven dat ik mij hier zorgen over maak?