17 Reacties
4 jaar geleden
Hoi! Hier volledig lactosevrij. Ik gebruik veel plantaardige vervangers van Alpro en melkan. Kokosmelk is ook voor veel dingen goed te gebruiken. Kaas mag je in principe wel eten maar dan Belegen of ouder, wij hebben belegen kaas en dat gaat prima 😊.
4 jaar geleden
Ik eet ook koemelkvrij, sinds twee dagen. In de ochtend havermoutpap met havermelk. Ik doe hier fruit in, noten, honing, cacoapoeder etc, dat probeer ik een beetje af te wisselen. Zorg dat er calcium toegevoegd is aan de melkvervangers. Verder eet ik volkoren brood met pindakaas, jam, appelstroop of onbewerkte vleeswaren. De enige vegan kaas die ik lekker vond op tostis enzo is van violife. Ook kokosyoghurt met bijvoorbeeld chiazaad of granola is wel lekker :). Als je vegan recepten zoekt kun je ook wat leuke dingen vinden. Ik eet eigenlijk hetzelfde als toen ik veganistisch at een aantal jaren geleden, alleen eet ik nu wel ei en onbewerkt vlees. Goed etiketten lezen, succes en hopelijk heeft het positief effect😊

4 jaar geleden
Reactie op AngieLippold
Hoi! Hier volledig lactosevrij. Ik gebruik veel plantaardige vervangers van ...
Ik denk altijd dat Alpro vooral producten met soya heeft, die wil ik ook vermijden. Maar ze hebben inderdaad veel keuze!
Moet het alleen lactosevrij of helemaal niet van koemelk zijn? Ik dacht eerst ook dat lactosevrij is genoeg, maar iedereen noemt altijd koemelkallergie dus ik was niet zeker of producten zonder lactose ook goed zijn of niet.
4 jaar geleden
Reactie op Natasja1403
Ik eet ook koemelkvrij, sinds twee dagen. In de ochtend havermoutpap met ha ...

Ja inderdaad de calcium is belangrijk! Goede tips voor het ontbijt 😀 en ik ga zeker de kokosyoghurt opzoeken, klinkt super lekker.
Ik ga ook de kaas van violife proberen. Het is lekker om iets toch over je pasta doen 😀
4 jaar geleden
Reactie op helpikbeneenmoeder
Ik denk altijd dat Alpro vooral producten met soya heeft, die wil ik ook ve ...
Alleen lactose vrij is goed. De lactose vrije melk van de ah is lekker daar proef je weinig verschil
4 jaar geleden
Reactie op helpikbeneenmoeder
Ja inderdaad de calcium is belangrijk! Goede tips voor het ontbijt 😀 en ik ...
Ik deed dit altijd over de pastas, is een beetje zoutig en kazig. Niks kan de echte kaasbeleving vervangen maar het is wel lekker. En idd, lactosevrij is niet persee koemelkvrij.

4 jaar geleden
Ik heb zelf een koemelk allergie en lactose vrij en koemelk vrij zijn twee verschillende dingen. In lactose vrije producten is alleen de lactose uitgehaald en niet de koemelk. Hiervoor ben ik dus alsnog allergisch. Wellicht is het slim om contact op te nemen met een diëtist?
Zelf eet ik als vervanging veel alpro producten, maar producten zoals kaas vind ik zonder koemelk gewoon niet lekker. Als je het eenmaal een beetje door hebt is het dieet heel goed te doen, alleen wel erg wennen in het begin. Kijk ook goed op alle verpakkingen. Je zult je verbazen waar fabrikanten allemaal melk in stoppen. O.a. Lays paprika chips (gelukkig hebben we croky nog)
4 jaar geleden
Nog een tip: vegan producten. Veel supermarkten hebben tegenwoordig een redelijk vegan assortiment. Prima te eten vaak!
4 jaar geleden
Ik volg mee want ik kreeg ook advies om 2 weken geen koemelk te eten omwille van vermoeden van een intolerantie. Ik heb me vooral gefocust op vlees en groenten. Gezien ik al Keto at was dit niet zo heel moeilijk. Kokosmelk kan je ook in veel gebruiken. Als ik me niet vergis is geitenkaas ook af te raden.
Mijn dochter heeft ook soms last van rode sliertjes in haar ontlasting. Al mee naar de huisarts geweest en hij vermoedde een klein wondje.
Ik wist dus niet dat dit ook met een allergie kan te maken hebben!
4 jaar geleden
Reactie op Abigail909
Alleen lactose vrij is goed. De lactose vrije melk van de ah is lekker daar ...
Dankjewel! Ik zet deze ook op de lijst.
4 jaar geleden
Ik heb zelf een koemelk allergie en lactose vrij en koemelk vrij zijn twee ...
Paprikachips met koemelk? Ik zal inderdaad goed op de verpakking moeten kijken 😕
Ik weet het gewoon nog niet 100% of ze koemelkallergie of lactose allergie of misschien andere allergie heeft. Voor nu is het een gok en ik moet het uitproberen. Ik zal dan helemaal geen koemelkproducten tot onze visite bij de kinderarts eten om te kijken of de sliertjes terugkomen.
Diëtist is inderdaad een idee. Ik ga het uitzoeken.
4 jaar geleden
4 jaar geleden
Ik vond de Facebook groep koemelkallergie prettig, met de zoekfunctie kon ik ook vaak snel producten en alternatieven vinden.
Daar staat ook een lijst met alternatieve benamingen van (koe)melk zoals je op verpakkingen tegen komt. Wei(poeder) bijvoorbeeld is ook een ingrediënt die melk bevat.
Let goed op de dikgedrukte woorden in de ingrediëntenlijsten.
In het begin even zoeken, maar mijn ervaring is dat je vrij vlot alle alternatieven wel in huis hebt. Uit huis eten vond ik lastiger.
Gemene instinkers: paprika chips van lays (zoals hieronder al gezegd), raketijsjes/twister van ola (wordt melk als bindmiddel tussen de kleuren gebruikt 🤷♀️), kipfilet voor op brood soms.
Ik raakte al snel getraind alle etiketten te lezen.
Succes!!!
Het is een koeme
4 jaar geleden
Reactie op Emmetje83
Ik vond de Facebook groep koemelkallergie prettig, met de zoekfunctie kon i ...
Yoghurt gebruiken wij de plantaardige soja kokos yoghurt van de ah.
Melk de amandelmelk van de ah.
Het is trouwens een koemelkEIWITallergie. In tegenstelling tot een lactose intolerantie, waarbij je de suikers in de melkproducten niet kan verdragen.
4 jaar geleden
Reactie op idaaaa
Ik volg mee want ik kreeg ook advies om 2 weken geen koemelk te eten omwill ...
En waarom heb je advies gekregen om met koemelk te stoppen?
4 jaar geleden
Reactie op Emmetje83
Ik vond de Facebook groep koemelkallergie prettig, met de zoekfunctie kon i ...
Dankjewel! Ik ga de fb group opzoeken.