18 Reacties

3 jaar geleden

Mijn baby’tje had een te korte tongriem! 🙋‍♀️ Ik wou borstvoeding geven, maar dat lukte dus niet omwille van zijn tongriempje: pijnlijke tepels/kloofjes omdat hij beet in plaats van zoog en huilende baby omdat hij geen melk binnenkreeg. In het ziekenhuis werd het niet opgemerkt, maar onze vroedvrouw (en lactatiekundige) zag het gelukkig meteen toen we thuis kwamen na 2 nachten! We hebben hem dus met flesje moeten voeden en daarbij kon je het merken omdat hij telkens een klakkend geluid maakte bij het drinken (= tong die vacuüm niet kon vasthouden). Wij hebben het uiteindelijk laten laseren omdat het ook later o.a. bij het spreken problemen geeft… Wat doet jou denken dat het misschien bij jou ook zo is?

3 jaar geleden

Onze kraamzorg zei het meteen en de verloskundige zag het ook. Bij onze zoon na 5 dagen gekliefd door de verloskundige, hapte daarna veel beter aan de borst. Hij kreeg mijn tepel niet goed te pakken en dronk niet efficiënt, verder had ik tepelkloven omdat hij mijn tepel niet ver genoeg in zijn mond nam. Dat was na het klieven allemaal verholpen.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

3 jaar geleden

Hier een verkorte tongriem en lipbandje. Borstvoeding was een drama. Ik had enorme tepelkloven en mijn zoon kon het vacuüm op de borst niet goed houden. Je hoort dan continu een klakkend geluid tijdens het drinken. Daarnaast zag je bij hem ook duidelijk dat hij zijn bovenlip naar binnen krulde ipv naar buiten. Dit is pas opgemerkt nadat we er een lactatiekundige bij hebben gehaald (wij hadden geen idee, eerste kind). Ongeveer twee weken na de geboorte hebben we het tongriempje en lipbandje laten klieven. Waarom denk je dat jouw baby dit ook heeft?

3 jaar geleden

Mijn dochter is nu voor de 2e keer geholpen, hij blijft te kort terug groeien. Heel vervelend. Ik ga vandaag weer contact zorgen met een lactatiekundige om te kijken of het nodig is om er nog een keer weer wat aan te laten doen. Ik merk vooral dat mijn tegels pijnlijk worden en er kloven ontstaan als ik zonder tepelhoedje voeding geef. Ik zou zeker even advies vragen of het nodig is bij een lactatie kundige om problemen later te voorkomen! Al hoop ik dat mijn advies word om het zo te laten. Klieven of laseren is niet pijnloos zoals wel eens gezegt word, en de oefeningen na tijd zijn ook erg vervelend voor een baby'tje. Niet om je bang te maken hoor! Maar ik vond het heel vervelend dat iedereen zei dat ze er niks van zou merken, dat bleek wel anders! Later zouden ze eventueel moeite kunnen krijgen met praten/eten. Maar ik ken ook volwassenen met een te kort riempje die nergens last van hebben

3 jaar geleden

Ik ben trouwens naar Groningen geweest tongriempjes kliniek. Ik vond dat ze daar weinig tijd hadden en erg gehaast waren. Ik hoorde dat er ook in Apeldoorn een tandarts zat die veel ervaring heeft met tongriempjes. Als het het geval is dat mijn dochter opnieuw moet ga ik daarheen.

3 jaar geleden

Reactie op Hrmkl

Mijn dochter is nu voor de 2e keer geholpen, hij blijft te kort terug groei ...
Ik heb van de verloskundige en lactatiekundige juist te horen gekregen dat klieven de eerste maanden pijnvrij is voor je kleine, omdat er nog geen zenuwen doorheen lopen (zelfde als bij ons een nagel knippen). Mijn zoontje's tong is ook geklieft, maar ik zou zeker eerst een lactatiekundige mee laten kijken!

3 jaar geleden

Reactie op Hrmkl

Mijn zoontje had geen pijn tijdens het klieven, alleen die spatel en het vasthouden vond ie even vervelend en de oefeningen vond ie ook minder fijn. Vervelend dat het bij jou anders loopt, kan me voorstellen dat als ze iets ouder zijn ze ook steeds meer last krijgen.
Mijn zoon heeft dit ook gehad. De verloskundige kwam er achter door mijn verhaal over borstvoeding. Zijn tongriem en lipbandje zijn met 3 weken gekliefd en met 5 weken een nacontrole gehad. Alles is nu goed 😌. Het is een naar gezicht maar hij heeft er nagenoeg geen pijn aan gehad. Je kan even op de website van de tongriemkliniek in Groningen kijken hoe een verkorte tongriem of lipbandje uit ziet. Ook kan je hun een foto sturen zodat ze het kunnen beoordelen. Mocht het wel zo zijn zou ik direct actie op ondernemen als je het laat verhelpen als ze wat ouder zijn kunnen ze er al verkeerde dingen aan hebben geleerd.

3 jaar geleden

Reactie op Hannn9

Ik heb van de verloskundige en lactatiekundige juist te horen gekregen dat ...
Nou dat zeiden ze dus ook tegen mij. Ze was nog geen maand oud... maargoed misschien verschilt het ook per baby! En iid de spatel en al die vingers in haar mondje maakte het er ook niet leuker op!

3 jaar geleden

Mijn zoontje is met 6 dagen geholpen aan een verborgen tongriem. Voor hem viel de behandeling mee, mama had het pittiger 😅 Nu kan hij z’n mond veel verder open krijgen en zit er veel minder spanning op z’n kaken. Je kan altijd langs een kno arts gaan met het vermoeden van een verborgen tongriem. Moet je wel een verwijsbrief vd huisarts hebben (moest ik in ieder geval).
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

3 jaar geleden

Jup hier, 4 wkn geleden geholpen en heeft goed uitgepakt

3 jaar geleden

Onze zoon had dit ook, tongriempje is geklieft met 10 dagen oud. Daarna moesten we met onze vinger elke dag een aantal keren langs het wondje strijken om de wond goed te laten helen zodat deze niet weer aan elkaar zou groeien. Daarnaast hebben we ontspanningsoefeningen gekregen voor zijn mondje omdat deze erg gespannen was. Sindsdien gaat drinken en zijn tong uitsteken prima! Een veel blijere baby en mama!

3 jaar geleden

Ik ben in België bevallen. Hier hadden ze echt meteen na de bevalling gezien dat hij een verkorte tongriem had. Deze hebben ze na een weekje tijdens de controle toch geknipt. Wij hebben geen oefeningen o.i.d. meegekregen. Hij heeft er ook echt geen last van gehad tijdens de behandeling en nadien ook niet

3 jaar geleden

Tongriem edd

2 jaar geleden

Reactie op Hrmkl

Oud topic, maar misschien lees je het. Is het tongriempje de tweede keer ook teruggegroeid ondanks dat je 6x per dag over het wondje hebt gewreven? Ik ben daar nu bang voor bij mijn dochter.

2 jaar geleden

Reactie op KristelB86

Oud topic, maar misschien lees je het. Is het tongriempje de tweede keer oo ...
Hai, ja ik deed de oefeningen minimaal 6x per dag. Achteraf denk ik nog wel eens: mijn dochter gaf veel pijn aan en vond de oefeningen zo vreselijk erg! Misschien ben ik wel te voorzichtig geweest. Maar je kind elke 6 uur pijn doen.. krijg nog de rillingen als ik terug denk..

2 jaar geleden

Maar de tweede keer dus helaas ook geen succes? Ik doe haar om de 3 uur (op de nacht na, dan om de 5 uur) ook echt zeer. Ik doe zelfs een gaasje om mijn vinger, zodat het extra ruw is... maar ik wil dus echt niet dat ze 3x moet. Superzielig iig.

2 jaar geleden

Reactie op KristelB86

Maar de tweede keer dus helaas ook geen succes? Ik doe haar om de 3 uur (op ...
Volgens tongriempjes kliniek in Groningen niet. Ik heb later nog een lactatiekundige en een tandarts (die veel tongriempjes behandeld) bezocht deze gaven beide aan dat het zo minimaal is dat het niet waard was om haar nog een keer die ellende aan te doen! Knap hoor! Maar wel heel goed!