17 Reacties
één jaar geleden
Onze dochter loopt sinds kort ook heel veel op haar tenen.
Tot een paar weken terug zei ze nog amper een woord (kletste veel in haar eigen taal). Sinds onze vakantie heeft ze haar woordenschat iets uitgebreid, maar alsnog voor ons moeilijk te ontcijferen. (Kôko is auto bijvoorbeeld en nè is nog één)
Ik denk dat ze nu iets van 10 woorden structureel gebruikt. Dus ook een late prater. Ook zij begrijpt ons wel.
Nee en ja snapt ze niet helemaal (meer) op veel vragen waar ze ja op bedoelt zegt ze nee.
Dus klinkt als aardig gelijk als ik even kijk wat je feitelijk beschrijft. (Onze dochter gewoon 1-talig) en ik zie geen enkele aanleiding voor autisme. Heb er überhaupt bovenstaande nog nooit mee in verband gebracht.
Ik denk dat taalachterstand + op tenen lopen echt geen reden zijn om autisme te vermoeden. Vind het een beetje overdreven zelfs? Zijn toch genoeg kids die nog weinig praten op deze leeftijd? Wie denkt dit dan (en autisme is zo’n ontzettend breed begrip, en lastig vast te stellen op deze leeftijd. Juist oogcontact en interactie zijn veel belangrijkere indicatoren. En zelfs die zeggen op deze leeftijd nog weinig voor zover mij als leek bekend is)
één jaar geleden
Hoe eten jullie kindjes? Of hoe is de voeding en de overgangen naar vast voedsel verlopen? Ik ben zelf veel bezig in mijn job met kindjes met autisme en de voeding is vaak het eerste waaraan we het kunnen zien. De dingen die je opnoemt zijn ook signalen maar hoeft niet per se autisme te zijn.
één jaar geleden
Mijn kindje loopt ook op de tenen. Hij liep tot voor kort normaal en loopt nu juist veel op de tenen. Ik ken wel echt heel veel kindjes die dat doen. Had er zelf nog niets achter gezocht.
één jaar geleden
Reactie op edrycker
Hoe eten jullie kindjes? Of hoe is de voeding en de overgangen naar vast vo ...
Mijn zoontje eet niet met de lepel, naar mijn idee kan hij het wel maar wilt niet. Hooguit paar hapjes naar zijn mondje brengen en dan ist gepruts met de lepel. Liefst van al eet hij met de handjes. Geen moeilijke eter maar wilt liefst zelf gevoed worden terwijl hij bv tv kijkt ofzo. In de creche eet hij ook niet zelfstandig. Of het nu een gewoonte is geworden voor hem, of luiheid weet ik nu niet. Ik moet wel zeggen omdat ik kuisziekte had dat ik hem zeker altijd zelf heb gevoed om gepruts te voorkomen. Nu heb ik het losgelaten maar dat kind is volgens mij gewend geraakt om gevoed te worden.
één jaar geleden
Reactie op Emmetje83
Onze dochter loopt sinds kort ook heel veel op haar tenen.
Tot een paar we ...
Hey! Ik vind het helemaal niet overdreven hoor. Werk op t kdv en in speciaal kdc gewerkt. Ook met best wat kinderen van deze leeftijd waarbij je duidelijk autisme zag, dus op deze leeftijd is het echt wel te zien ^_^ maar ook niet altijd.
@ts, het kan heel goed zijn dat je zoon wat later is door de meertalige opvoeding. Ieder kind ontwikkelt dit in zijn/haar eigen tempo. Hier ook 3-talig (NL, Engels en Italiaans). Hier spreekt hij al wel wat woordjes, maar vergeet de helft ook weer over de tijd. Soms met 1 woord en soms al met 2/3 woorden ( naar buiten/ de auto rijden). En 2 dagen later is hij al z'n woorden weer vergeten en zit hij te uh-en en wijzen 🤷
Als je je echt zorgen maakt kan je altijd het cb contacteren en daar vragen om advies :)
😘😘
één jaar geleden
Reactie op Soeppan
Hey! Ik vind het helemaal niet overdreven hoor. Werk op t kdv en in speciaa ...
Wat zag je dan op deze leeftijd zoal? Is het uiteenlopend of merk je op deze leeftijd toch iets dat ze bijna allemaal gemeen hebben?
één jaar geleden
Mijn dochter loopt ook op haar tippen. Ze doet dit al 2 weken maar enkel op de parket binnen doe ze dit. Buiten niet.. niet luisteren naar kind en gezin. Luister nr je eigen gevoel. Als het blijft bv zou je best nr de pediater gaan of
Osteopaat. Voor de taal mijn dochter kan ook niet echt veel woordjes brabbelt ook veel. Ze wordt 2 talig opgevoed. Meertaligheid is een must. Zeker nu leren dan later. Het kan wel zijn dat onze babys later gaan praten.
één jaar geleden
Wat zag je dan op deze leeftijd zoal? Is het uiteenlopend of merk je op dez ...
Een kenmerk is tenen lopen, maar dan constant en niet in fases. Gebrekkig contact maken, geen/weinig oogcontact, niet reageren op naam als je ze roept, geen contact met andere kinderen maken en in eigen wereld spelen. Dus bijv. Geen speelgoed terug geven als je het geeft, kleine spelletjes zoals om het hoekje kijken en weer wegduiken niet meespelen. Dan qua spelen kunnen ze heel gefixeerd zijn op 1 soort speelgoed. Rangschikken van speelgoed (alles op een rij leggen, van groot naar klein). Ook kunnen ze 'last' hebben van deuren die open staan en constant dicht moeten zijn. Ook zie je sommige kinderen die voornamelijk contact maken, omdat ze iets gedaan willen hebben. Dus je hand pakken en naar de deurklink brengen om aan te geven dat ze naar binnen willen.
Ook blinken ze meestal ergens in uit. Ken een tweeling die voor hun tweede verjaardag al van 0 tot 100 konden tellen in 2 talen en het abc al konden oplepelen. Of kindjes die uitblinken in puzzelen. Of qua tekenen zo een half uur geconcentreerd een kunstwerk konden maken met krijt.
Ze hebben soms een interesse en gaan daar helemaal in op en worden daar gewoon supergoed in ☺️
Verder werkt de prikkelverwerking anders. Als iets anders gaat dan zij zelf hadden bedacht dan kunnen ze veel moeite hebben met de overgang (als ze denken naar buiten te gaan en ze gaan bijv. Eten). En dat resulteert in heftige reacties omdat ze het dan niet goed gefilterd kan worden. Ook kunnen prikkels zoals licht/geluid/warmte/kou heftiger binnen komen en moeilijker verwerkt worden.
Maar autisme komt echt in verschillende gradaties voor en als je 1/2 kenmerken hebt dan wil het niet meteen zeggen dat een kind ook daadwerkelijk autisme heeft.. belangrijkste is wel dat autisme erfelijk is. Dus als je geen autisme in de familie hebt dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een kind autisme heeft. Het is niet iets wat je zomaar op kan lopen.
Ik heb zelf add/adhd en na alles wat ik erover gelezen heb ben ik meer van mening dat het geen stoornis/afwijking is, maar meer een andere manier waarop hersenen werken/prikkels verwerken dan de gemiddelde neurotypische persoon. En omdat de meeste hersenen op een bepaalde manier werken en de maatschappij hier op is afgestemd bestempeld men alles wat afwijkt van het gemiddelde met een stoornis. Maar denk dat er een héle hoop mensen kenmerken hebben van een bepaald 'stoornis', alleen is het niet erg genoeg en daarom met de maatschappij kunnen meedraaien, maar wel een stap harder moeten werken om alles rond te krijgen.
Overigens haal ik uit je verhaal niet direct iets waarvan ik denk: ja da's typisch. Ieder kindje, en vooral als ze meertalig worden opgevoed, begint op zijn eigen tempo met praten. Ik geloof wel dat er een bepaalde leeftijd zit waarop je logopedie kan gaan doen, maar weet ff niet meer vanaf wanneer dat is ^_^ ik dacht als ze na 2 of 2,5 jr nog niet praten 🤔
Anyway, heel verhaal 😊 hoop niet dat ik je stress erger heb gemaakt, maar dit is wat ik heb gezien rondom kindjes van 0 tot 4 met autisme. Echt diagnostiseren doen ze pas vanaf 4 ofzo.
één jaar geleden
Reactie op Soeppan
Een kenmerk is tenen lopen, maar dan constant en niet in fases. Gebrekkig c ...
Ooh bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit neer te schrijven en ons op te helderen. Waardeer ik enorm.❤️
één jaar geleden
Reactie op Soeppan
Ik lees mee...Mijn zoon is 2 en kan nog niet praten. Tijdens de consultatie wou hij geen oogcontact met de ka maken, toch doet hij het bij ons. Ik maakte een afspraak met mijn huisarts en ka vr andere adviezen want ik ben ongerust.Hij wordt wel ook 3 talen opgevoed en moet wel druppels in zijn oren krijgen dus hoort hij ook goed?Er zijn wel mensen met adhd in onze gezintje.
één jaar geleden
Mijn zoontje is ook bijna 2 en zeg nog niet woorden ook geen mama en papa. Ik maak mij wel zorgen
één jaar geleden
Reactie op Soeppan
En wat betreft meertaligheid heeft het soms ook te maken met schroom om te praten omdat kinderen soms geen van de drie talen bijv voor zn gevoel helemaal beheerst.. dus beetje angst om het fout te doen (afhankelijk per kind en temperament hoor) maar wellicht is dat iets dat je herkent van je kind?
Anders kun je altijd iemand laten meekijken van een IMH poli, kijken breder dan autisme alleen