14 Reacties
25 dagen geleden
Geðuld.. heel veel geduld
Wil je niet eten.. prima, maar ook geen alternatief aanbieden.
Schreeuwen... gewoon aangeven dat je ze niet verstaan, evt vingers in je oren doen.
Blijven corrigeren wat niet mag.
Met de tweede nu hier in de peuterpubertijd, en t enige wat ik kan zeggen... het gaat echt over (de oudste heeft t tot dik 4 jaar volgehouden, en eet nu pas weer redelijk goed)
20 dagen geleden
Hier in vlagen, als het lukt even uit de situatie te stappen (mentaal) is het eigenlijk ook wel mooi en grappig soms. :-)
Hier is het enige dat werkt afleiding en consequent zijn met regels. Als je toegeeft wordt het de keer er na erger. Afleiding kan ook door een vraag te stellen. Vanmiddag hier een soort driftbui want ze wilde niet zelf van haar krukje en ik moest haar tillen. Maar zat haar zusje te voeden. Dus met een vraag stellen over iets van speelgoed, moest ze ineens lachen en ging ze het pakken. Eten hier ook af en toe drama en dan maken we er voertuigen en dieren van. Dan gaat er toch wat naar binnen. Of toch wat chanteren met een toetje. :-) zit er niet op te wachten dat ze om 5u smorgens wakker is met honger ofzo.
Merk hier overigens dat het erg te maken heeft met ziekte of ontwikkeling. Of honger haha
Maar soms... echt geeeen idee wat te doen. Afwachten en hopen dat t over gaat.
19 dagen geleden
Hier helaas ook sinds een paar weken. Rond 1,5 jaar heeft ze ook een pittige periode gehad maar vond het tussen 2 jaar en 3 jaar vrij goed meevallen. Dacht echt dat we met de tweede een wat zachter minder temperamentvol kind te pakken hadden. Maar boy oh boy … het is sinds een paar weken echt de moeite. Heel veel nee, heel veel driftbuien. En zelfs al zou je haar willen geven wat ze wil, ze weet het gewoon soms zelf niet. Echt kortsluiting in haar hoofdje. Erg vermoeiend die constante strijd. Telkens je nee zegt, krimp je al bijeen omdat je weet wat gaat volgen 😬. Maar consequent zijn is de enige oplossing en als ze nog niet te diep in de bui zitten kan afleiden ook wel helpen. Van de oudste weet ik … er komt een moment dat als je ‘nee’ zegt, je kind dan zegt ‘ok dan’ … echt waar het kan😜
17 dagen geleden
Hier ook met momenten.
Vooral met het na bed gaan. Als hij eenmaal ligt en slaapt dan slaapt hij gewoon goed. Maar we zitten nu in de fase van wel / niet slapen overdag. Het is een groot drama. En daar heb ik echt geen zin meer in dus laat ik hem vaak maar niet meer slapen.
Maar dan zou je denken dat hij in de avond prima naar bed zou gaan. Maar dat is vaak nog een groot drama. 😅
Maar goed zal wel een fase zijn. 😁
16 dagen geleden
Hier al héél lang. Wat werkt is keuzes geven. Niet wil je eten, maar wil je het eten op een groen of blauw bord.
Hier was gooien ook een een probleem, of inderdaad zijn broertje slaan met spullen. Hier zijn we héél consequent in geworden. Als hij dit doet is hij het speelgoed voor de rest van de dag kwijt. Ja dat komt er vaak een driftbui (steeds minder) maar ik merk wel dat het uiteindelijk effect begint te hebben.
15 dagen geleden
Wow, hier is het ook verschrikkelijk momenteel!
Ik probeer klein verkeerd gedrag zoals een grote mond te negeren en dat werkt wel heel erg goed.
Voor de rest…als hij zijn zusje bijv duwt dan krijgt hij een waarschuwing (maar dat doet hem niks) en daarna gaat hij naar de trap. Meestal maar een minuut, maar dit is ruim genoeg om hem weer ‘normaal’ te laten doen.
15 dagen geleden
Reactie op Zwanger1989
Hier al zn hele leven 🙊🤣
Ik sluit me aan 🙋♀️
Hoewel het nu wel echt op een hoogtepunt is 😮💨
-Consequent blijven. Nee is nee, ookal vloeit daar een driftbui uit voort.
-Positief afleiden. Hij wil iets hebben wat niet mag, afleiden door wat anders uit te zoeken en dan even samen spelen.
--Naar opa en oma brengen.
Bij dwingende vragen: "IK WIL..." corrigeren naar: ' mag ik... Asjeblieft'
Betrekken bij klusjes.
Blijven ademhalen en zelf (proberen) niet boos of geïrriteerd te raken
14 dagen geleden
Reactie op Soeppan
Ik sluit me aan 🙋♀️
Hoewel het nu wel echt op een hoogtepunt is 😮💨
- ...
Ja, ook herkenbaar! Hier nu weer 'rustiger' maar duurde zeker 3 maand.. (ik verwacht dat mn mannetje ADHd heeft, dus driftbuien zijn er al bijna 3 jaar dagelijks) maar de slaapjes lukken weer, dus de slaap zorgt voor een langer lontje 😉💪
4 dagen geleden
Poeh fijn om dit te lezen allemaal.. hier erg herkenbaar. Telkens gaat hij in discussie, hij zegt ook soms mensen geen gedag als we bijv weggaan, bij 3x zeggen niet doen nog niet luisteren.. ook al geprobeerd naar het positieve te draaien door te vertellen hoe hij iets wel moet doen werkt niet. Veel te soft voor hem. Grote mond mega.. pffff soms is de koek even op bij mij 😪
4 uur geleden
Wauw ik zat al te zoeken ook maar wat een dra-ma de laatste week. Alles is: Ik wil niet! En hij iets wil eten dan switcht hij last minute naar toch wat anders willen zodra het bijna klaar is. Dood vermoeiend. En het lijkt inderdaad een soort kortsluiting te zijn, hij weet het zelf vaak ook niet. Eigenlijk heel sneu, maar het drijft je soms tot waanzin 🫣