10 Reacties
7 maanden geleden
Onze zoon praat al heel erg goed voor zijn leeftijd. Hij heeft in korte tijd veel woordjes en zinnen geleerd. Hij praat nu sinds een half jaar ongeveer. Wij lezen wel elke avond een boek voor. Ook wel regelmatig hetzelfde boek. (Door herhaling pikken kinderen de woorden eerder op). Ook benoemen wij veel dingen. Die we zien, of wat hij doet.
Maar dit is bij ieder kind ook weer anders.
Je zou evt de Tos test kunnen maken. Hier kun je zien of je kind op het niveau ligt of evt een achterstand heeft in de taal.
Dan zou je evt naar een logopedie kunnen. (Wij maken deze testen altijd op het werk, ik ben pedagogisch medewerker).
7 maanden geleden
Onze zoon van bijna 2,5 praat bijna nog niet. Wel veel brabbelen en goed op andere manieren duidelijk maken wat hij wilt maar echt praten niet. Hebben meerdere onderzoeken gehad bij Pento en daar kwam nog niks zorgwekkends naar voren. Hij is nu sinds 3 weken gestart bij de peuterspeelzaal met vervroegde VVE en dan 4 ochtenden en logopedie.
Inderdaad veel lezen en veel praten en complimenteren. Maar de logopediste en orthopedagoog van ons zeiden ook dat sommige kinderen gewoon wat meer tijd nodig hebben. Bij onze zoon was er in het begin ook nog weinig begrip. snapte niet wat ik soms wilde en ik merk dat dit sinds een maand echt enorm is veranderd, waardoor het praten binnenkort wel zal komen volgens de logopedist. Als het begrip er wel is en je bent er druk mee bezig zou ik gewoon zo doorgaan als je doet!
7 maanden geleden
Onze zoontje is bijna 2.5 jaar en praat helaas nog niet wel veel brabbelen maat verder nog niks. We zijn begonnen met logopedie en hebben hoortest gehad ( waar alles goed was gelukkig)
Verder toont hij nog geen interesse in het praten momenteel kunnen wij niet meer doen als dat we al doen
7 maanden geleden
Hier gaat het sinds 2 maanden goed. Maar daarvoor waren het enkele woorden en nog geen 2 woordjes aan elkaar.
Nu merk ik dat hij echt elke dagen nieuwe woorden leert en ook echt zinnen probeert te maken.
Ik lees sowieso voor het slapen gaan altijd een boekje en vaak gedurende de dag, komt hij ook regelmatig met een boekje aan en wil hij voorgelezen worden.
Maar ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo, als je toch echt zorgen over maakt zou ik dit bespreken met het CB, wellicht dat er een indicatie is voor logopedie.
7 maanden geleden
Onze zoon lult de oren van je kop haha. Echt hele verhalen. Als ok hem ophaal van de kinderopvang krijg ik heel gedetailleerd te horen wat hij gedaan heeft. Vanaf dat hij ruim anderhalf is, is hij echt gaan praten. We mochten nooit "ja" zeggen, maar moesten van hem echt herhalen wat hij zei. Daardoor leerde hij zelfs het gebruik van voltooid deelwoorden. Hij zegt nu bijvoorbeeld "mama, ik ben gevallen." Ipv "mama ik vallen". Puur omdat ik altijd moest herhalen "oh, ben je gevallen?". Ligt dus denk ik heel erg aan het kind zelf. Onze heeft er gewoon heel veel interesse in. We hebben met hem dus ook nooit woedeaanvallen oid gehad, omdat hij zich altijd heel duidelijk kan maken.
7 maanden geleden
Ons zoontje begint nu met 2 woorden te praten. Maar stagneert regelmatig met de spraak. Ook brabbelt hij nog veel. Ik had dit aangekaart bij het CB. Ook omdat zijn rechter oortje al 2x is uitgespoeld bij de huisarts. En hij krijg binnekort buisjes omdat er toch was vocht achter het trommelvlies zit. Hopelijk gaat dit zijn spraak verbeteren.
7 maanden geleden
Mijn dochter van 2,5 zegt nog vrij weinig. Ze maakt zichzelf wel goed duidelijk met de woorden die ze wel kent. We volgen al een half jaar logopedie. Maar nog niet mega veel vooruitgang. Tips die ik heb gekregen:
Zelf 2 woord-zinnen gebruiken ipv een te lange zin.
Niet te snel zelf al iets zeggen (ze mag wel een beetje gefrustreerd raken) ik zeg te snel dingen voor haar voor.
Simpele boeken geen voorleesboeken zeg maar met hele stukken tekst. Gewoon boeken met 1 zin per bladzijde.
7 maanden geleden
Vergeleken met sommige andere kindjes praat hij ook nog niet supergoed. Maar ik maak me nog geen zorgen, want ik zie progressie en hij kan wel duidelijk maken wat hij wil.
Vandaag probeerde hij zelf boekje te lezen. En ik herkende het wel. "Woont pas", gaat over bever die pas in het bos is komen wonen.
7 maanden geleden
Onze meid kletst de oren van je kop 🤭 ze zingt veel en probeert korte gesprekken met je te voeren. Ik lees haar veel voor, ook veel uit prentenboeken.
Als ze op het KVD is geweest, krijgen we foto’s en een dagverslag. Dan vraag ik haar wat ze die dag heeft gedaan en stuur ik een beetje in de richting wat ik heb gezien en gelezen. Erg leuk om zo een gesprek te voeren 🥰
We hebben veel verschillende memory kaartjes. Ik pak per keer 15 willekeurige kaarten en dan maak ik twee stapels, links had ze meteen goed, rechts had ze hulp nodig (dat ze niet op het woord komt, of nog niet kent).
De woorden die ze niet direct uit zichzelf wist, gaan we daarna rustig naar kijken en herhaal ik de uitspraak en moedig haar aan mij na te praten. Dit doen we driemaal om haar de kans te geven te leren.
Als ze de uitspraak (zo goed als) goed heeft gaat het kaartje naar de linker stapel en reageer ik trots wanneer alle kaarten op de linker stapel liggen.
En soms heeft ze ook gewoon echt geen zin, dan gaan we knutselen of iets anders doen.
7 maanden geleden
Hier ook een zoon die al een vrij lange tijd goed praat, ook bijna vol zinnen. Nu ben ik ook wel van mening dat ik hem soms beter versta dan andere mensen hem verstaan maar bij het CB waren ze ook wel verbaasd over wat hij al allemaal kon zeggen.
Wij lezen s'middags en s'avonds voor het slapen gaan boekjes en zingen veel liedjes.