3 Reacties

7 maanden geleden

Volgens mij hoeven ze dat op deze leeftijd nog niet (goed) te kunnen. Wij spreken ons zoontje er wel op aan/uitleggen als hij bijvoorbeeld speelgoed afpakt, maar meer kunnen we denk ik niet doen

7 maanden geleden

Hier gaat het delen wel redelijk, maar dat komt denk ik ook omdat hij 4 dagen naar de opvang gaat. Daar moet hij echt wel delen.... Maar merk wel dat als wij buiten spelen met buurtkinderen dat hij veel meer gehecht is aan zijn eigen speelgoed en is het continue "mijn bal of mijn step". Maar ik zeg dan ook altijd dat de ander daar ook even mee mag spelen of samen spelen. De ene keer accepteert hij dit zonder problemen en de andere keer moet ik dit wel 100x zeggen haha🙈

7 maanden geleden

Blijven herhalen en uitleggen :) soms zijn ze ook nog te jong om een les te leren.. Hier gaat het redelijk goed, maar hij is de opvang gewend en daar delen ze al het speelgoed ook.. In de speeltuin voor de deur gaat het soms lastiger, omdat hij heel gewend is om al het speelgoed te mogen pakken. Maar ik leg het uit en moedig hem aan om eerst te vragen of hij met iets mag spelen. Hij laat andere kindjes ook met zijn speelgoed spelen. Hij roept wel vaak 'nee van mij!' maar ik merk dat er een angst zit dat hij zijn speelgoed helemaal niet meer terug krijgt. En hij begint nu door te krijgen dat dit niet zo is :) Dus uitleggen: andere kindje gaat even met X spelen en daarna mag 'naamvanjekind' weer. Je kan trouwens ook samen met je kind spelen en vragen of je met haar speelgoed mag spelen. We doen dit ook met eten, hapje voor mama, hapje voor jou. En dan overdreven enthousiast reageren en klappen als ze delen :) en niet teveel aandacht geven als ze niet delen. Meestal zeg ik dan; okay, ook goed.