10 Reacties
4 maanden geleden
Vragen of hij toch naar de jongere groep kan. Aan het einde van de schoolcarrière doet het er toch niet toe of een kind 17,18,19 of 20 is? Dus als je zelf denkt dat het beter passend is zou ik dat aangeven.
4 maanden geleden
Hier in een klas van 32. Mij hebben ze altijd gezegd dat je het zeker een maand te tijd moet geven om te laten wennen.. Maar ik merkte bij de onthaalmoeder dat dat langer duurde (ze is moeten wisselen met 2 jaar).
Ik moet wel zeggen dat ze ‘s morgens ook mee opgehaald wordt door de juf van de instappers, dus dat kan je misschien ook vragen? En als ze in de namiddag blijft, mag ze naar de jongeren groep zodat ze wat meer rust heeft.
Maar vooral doen waar je jezelf goed bij voelt en zeker een gesprek aangaan met de juffen!
4 maanden geleden
Hoi hoi, hier 2 kids van december. Mijn zoontje (inmiddels 6,5 jaar) is van 29 december en mijn dochter is van 3 december (dus zo oud als jouw zoontje).
Ik herken helemaal wat je zegt en kan alleen maar meegeven dat dit zijn hele schoolcarrière zo zal zijn. Je moet het wat dat betreft een beetje treffen met de juf of meester. Toen mijn zoontje naar school ging was het 1 september 2020 en dus volle coronatijd. Dat kind moest naar school terwijl iedereen een mondmasker ophad en moest inderdaad ook zelf de poort door stappen. Hij starte in een klas van 32 (!) kindjes. Het ergste was dat zijn juf op de tweede schooldag naar me toekwam en vroeg waarom hij zijn jas nog niet zelf aankon 😢. Ik kan er nog boos over worden. Op de laatste dag van die eerste schoolweek kwam ze zich dan wel excuseren. Ik vermoed omdat ze toen pas gezien heeft dat hij dus nog maar net met school gestart was.
Weinig leerkrachten houden rekening met het feit dat je kindje van het laatst van het jaar is. Bereid je daar maar op voor. Mijn zoontje heeft tot 4 jaar staan tegenstribbelen aan de schoolpoort maar ging vanaf toen wel vrolijk naar binnen. Hij zit intussen ook gewoon in het tweede leerjaar en kon gelukkig intellectueel goed mee. Maar je ziet nog steeds dat hij emotioneel het jongste is. (Speelser)
Mijn dochter is net zoals jou zoontje afgelopen maandag voor het eerst gestart. Zij heeft het geluk dat ze inmiddels ervoor gekozen hebben om met 3 in plaats van 2 kleuterklassen te werken waardoor ze start met 19 kindjes. Zij gaat wel vlot naar binnen (wel tikje bedeesd maar zonder huilen).
Het grappige was dat haar juf deze week benoemde dat ze als zo zelfstandig is en bijvoorbeeld zelf haar jasje “probeert” aan te doen 🫣.
Maar wat je zegt over de instappers klopt niet helemaal hoor. Want een instapper die bijvoorbeeld pas instapt in april die zit ook vaak in een klasje van 30 kinderen of meer.
Feit blijft wel gewoon dat een kindje van november/december echt wel een stukje jonger is en de kans is ook groter dat ze een gegeven moment een beetje blijven zitten. Maar zoals hier eerder aangegeven valt dat dan ook weer niet echt op gezien hun verjaardag pas op het laatste van het jaar is.
Een heel verhaal 😬 maar wat ik vooral wil zeggen is dat dat huilen uiteindelijk gaat stoppen maar dat hij zijn hele schoolcarrière lang wel echt altijd het jongste ventje van de klas zal zijn. Dus als je feedback van de juf krijgt over speels gedrag en bepaalde motorische zaken die hij nog niet zo goed kans (zoals knippen) vraag dan door of dat dat niet aan de leeftijd kan liggen.
Succes!
4 maanden geleden
Onze dochter is ook deze week gestart op school (ze is van 16/12/2021). Officieel zitten ze idd ineens in de eerste kleuterklas, maar zij is nu in de instapklas gestart. Het is wel een school waar men heel wat van de tijd instap en eerste samenvoegt. Onze dochter gaat later dit jaar nog naar de eerste kleuterklas doorschuiven. Bij hen zitten in de instapklas wel 16 kindjes dus de juf zal er zeker haar werk wel mee hebben.
Kan je hem niet soms op de middag al gaan ophalen om het tijdelijk wat minder zwaar te maken voor hem (is zeker toegestaan hoor)?
Bij ons moeten de kindjes ook aan de poort afgezet worden en kan je dus niet tot in het klasje mee (ik hoor dat je in veel scholen wel mee tot in de klas mag). Het is allemaal toch wel wennen, mijn partner kwam helemaal in tranen thuis omdat hij haar aan de poort had moeten achterlaten…
Onze kindjes zullen ten opzichte van sommige andere kindjes bijna een jaar minder naar de kleuterschool gaan maar moeten op het einde wel hetzelfde kunnen.
Maar ach, het loopt wellicht wel los.
Je kan het eens met de juf bespreken. Al zullen ze waarschijnlijk zeggen dat je het gewoon wat tijd moet geven om te wennen…
4 maanden geleden
Mijn zoontje is van 24 december en stapt in België naar de klas januari 25 pas! Het is veel te vroeg voor hem en we voelen er ons ook beter bij! Zelf beetje aanvoelen zou ik zeggen
4 maanden geleden
Mijn dochter die 26/12/2021 is geboren gaat nu naar de 1e kleuterklas en ze is de jongste van het groepje. Er zit zelfs een meisje van 3.5 jaar... de juf is super lief en ze gaat graag naar school. Het maakt me soms wel onzeker hoe ze het stelt op school.. of dat ze haar plan kan trekken.
3 maanden geleden
Mijn zoontje (6 januari 22) is ook 2 september gestart in de instapklas. Ze zitten met 18 kindjes, 5 kindjes zijn van eind 21 (oktober, november en december). Bij onze school kiezen ze bewust daarvoor omdat het toch een grote stap is en omdat het 1ste en 2de kleuter samen zit bij ons. De ouders van de instappers mogen ook mee tot aan de deur van de klas, ze kunnen nog slapen over de middag, je mag ze afhalen in de klas. Je kan eens een gesprek vragen met de juf en het bespreken. Kijk ook goed naar jouw kindje, een kindje moet altyd wennen bij de start maar dat mag ook geen maanden duren want dan zal het kindje zich ook niet op zn gemak voelen...
3 maanden geleden
Hoe gaat het intussen met jullie kindjes op school? Deze week lijkt het hier redelijk goed te gaan. Grootste uitdaging is om haar op een redelijk uur in bed te krijgen. Dochter is in de instapklas gestart maar gaat na de herfstvakantie al naar de eerste kleuterklas…
3 maanden geleden
Reactie op Vlindertje87
Hoe gaat het intussen met jullie kindjes op school? Deze week lijkt het hie ...
Het afscheid blijft een heel moeilijke hier! En hij is net een weekje ziek thuis geweest dus maandag waarschijnlijk terug heel moeilijk 🙈