13 Reacties
3 jaar geleden
Mijn zoon had een enorme zuigbehoefte en pakte ook alleen de bibs 😣
Na het hele verhaal over vervormde gebitjes (en zie het nu ook op het kdv) wil ik ook van dat ding af. Heb voor de grap een ander speentje aangeboden, maar hij werd echt kwaad 😭
Ik ga pas na mn vakantie (eind augustus) overstappen, maar zie er erg tegen op.
Hij is al geen fantastische slaper en valt alleen met speen in slaap.
Ze zeggen dat als je een speen wegneemt dat ze het met 3 dagen vergeten zijn.. hoop dat het ook zo is met het wisselen van de speen.
3 jaar geleden
Je kan proberen de speen gewoon weg te laten, duurt 3/4 dagen en dan zijn ze hem vergeten.
Ik had het makkelijk met mn oudste omdat ze de speen niet meer wou toen haar eerste tandjes door kwamen. Heb bij mn jongste gister de eerste tandjes ontdekt dus ga proberen de speen weg te laten van af vandaag en kijken hoe dat gaat aangezien ook op haar vingers zuigt.
3 jaar geleden
Ik ben benieuwd, heb ze ook besteld. Ondanks dat ik denk dat het meevalt (mijn kleine gebruikt de speen alleen maar om in slaap te komen en laat dan los, en af en toe als hij overstuur is overdag) wil ik toch proberen of een andere speen inmiddels okee is. Volgens mij komen die gebitsproblemen toch vooral van langdurig en veelvuldig speen gebruik. Mocht hij bij de ronde willen blijven dan doen we dat gewoon en ga ik uiterlijk rond z'n tweede verjaardag afbouwen en probeer het al eerder.
3 jaar geleden
Wij zijn ook gelijk van speen gewisseld en ik ben voor een Difrax speen gegaan. De eerste 4 dagen drama in de avond en in de nacht omdat de speen er telkens uitfloepte. Ze moeten hem natuurlijk anders beet pakken nu de speen een andere vorm heeft. Na 4 dagen pakt ze hem eindelijk goed en slaapt ze weer door 👏🏼👏🏼
3 jaar geleden
Hier ook geprobeerd over te stappen naar een platte speen, maar hij moet er niks van hebben. Kijkt er ook echt bij van wat stop ik nou in mijn mond 🙈. Heb geen zin aan strijd dus dan maar gewoon de ronde bibs weer.
De berichten over de spenen zijn onderhand ook al wel wat genuanceerd. Het advies is vooral niet te lang en te veel de speen te geven. Wij geven nu alleen met het slapen en als hij echt overstuur is overdag. Ik probeer vanaf 1 jaar alleen nog met slapen en zo af te bouwen.
Het belangrijkste is dat ze geen speen meer hebben als ze gaan wisselen van tanden, want dan kan je gebit vervormd blijven. Maar als je op tijd stopt dan trekt het wel weer bij.
3 jaar geleden
Ik reageer hier even als prelogopediste en omft therapeut:
Er is heel wat te doen rond de Bibs speentjes de laatste dagen. Eigenlijk niet per se over het merk maar over de ronde vorm.
Vandaar even mijn mening als prelogopedist. Ik ben ook gecertificeerd omft therapeut, dit wil zeggen dat ik kindjes behandel met gebitsproblemen en kaakafwijkingen vaak door duimen of langdurig fopspeengebruik. Ik zie ze dagelijks op de praktijk en werk samen met tandartsen en orthodontisten.
Ja de orthodontische speentjes zijn beter, maar bij gebruik op lange termijn (tot je kindje 2-3 jaar is) geeft even erge gevolgen voor het gebit.
En welke speen gebruiken wij? Wel die heel slechte rubberen bibs spenen 😆 want Théo wou geen ander speentje en had na de geboorte een heel grote zuigbehoefte. Ookal wist ik beroepsmatig dat dit niet de beste optie was. Toch hebben wij voor deze speentjes gekozen. Wanneer Théo zijn speentje niet heeft gaat hij namelijk duim of vingerzuigen en dat is later een groter probleem om vanaf te geraken.
Wat is dan ons plan voor verantwoord fopspeengebruik? Voor de bibs spenen en andere ronde spenen vervang je elke maand. Dus elke maand een nieuw speentje zodat die niet groter worden door het zuigen.
Na 6 maanden wordt de speen stilletjes aan meer een gewoonte dan echt het bevredigen van de zuigbehoefte. Na 1 jaar al helemaal.
Ik ben dus nu begonnen met het steeds minder aanbieden van de speen. Enkel bij het slapen en bij troost. Mijn plan is om tegen 1 jaar het speentje steeds meer te vervangen door een knuffeldoekje (dit doekje hangt nu aan zijn speentje). Als je rond de leeftijd van 1-1,5 jaar de speen kan wegnemen zijn er geen gevolgen voor het gebit en de spraak. Het is natuurlijk eventjes kwaad werk, maar ze zijn er zo vanaf.
En ja elke speen heeft gevolgen voor de spraak en het gebit, welke vorm dan ook. Dat is mijn mening. Ik zou dus niet veranderen van speen, maar eerder werken naar een gezond gebruik en op tijd afbouwen.
3 jaar geleden
Allemaal dank voor jullie reactie alvast 😁
Ik hou het bij de ronde dus en bouw op tijd af dan maar 😅
Ze heeft hem meestal niet nodig dat is al goed, idd voor in slaap te vallen vooral en dan valt hij snel al uit eigenlijk...
Ik ga de platte aan een vriendin doorgeven, benieuwd hoe haar kindje ermee om gaat gaan 😁