13 Reacties

3 jaar geleden

Wij gaan naar een consulente als het zover is(kan ook al voor de geboorte, maar dan kunnen ze het niet laten zien), die kunnen advies geven over het soort, de maat en wat bij je wensen past!

3 jaar geleden

Wij gebruiken voor onze dochter van 11 maanden wasbare luiers. Een 2-deligsysteem met een overbroekje en inleggers. De overbroekjes zijn vooral van Milovia maar ondertussen heb ik er ook andere al gekocht. Ik raad je aan een newbornpakket te huren en dan te kijken welke voor jou het beste zijn, om daarna onesize aan te kopen. Als je er nog vragen over hebt, stel maar gerust!

3 jaar geleden

Ik lees even mee. Ben ook benieuwd naar ervaringen!

3 jaar geleden

Geen goede ervaring mee! Ik werk in een kinderopvang en heb al een aantal kindjes gehad met wasbare luiers. Ik heb kindjes geweten die er niet tegen kunnen, hun poepje lag altijd open ervan. Ze hebben dan even wegwerpluiers gebruikt, en zijn poep was helemaal genezen, tot ze weer wasbare luiers gebruikten. Kan je natuurlijk ook hebben met wegwerpluiers maar daar kan je gemakkelijk dan eens een ander merk kopen ( wasbare luiers zijn duur in aankoop om gewoon eens te veranderen). Het kan ook aan de ouders gelegen hebben die ze misschien verkeerd of niet goed hebben gewassen die luiers maar dat ruikt echt niet goed! Tegen het einde van de dag, stonk die zak van wasbare luiers zo hard. En je mocht nog maar juist die kinderen een verse luier aangedaan hebben, je rook gewoon wie er wasbare luiers droeg. En elk kind dat ik met wasbare luiers ken, had er O- benen van gekregen. Ik heb er dus echt geen goede ervaring mee! Ieder zijn keus maar ik vind dat persoonlijk egoïstisch dat je alleen maar denkt aan het duurzame en niet aan de gezondheid van je kind. Denk gewoon aan uw kind. Neem eens een gewone luier en een wasbare luier. Een gewone luier dat leeg is, is dun en beweeglijk. Een wasbare luier is dik en niet bepaald flexibel. Die beentjes van je kind gaan automatisch anders vormen, O- benen dus. Ieder zijn keuze maar ik raad het alleszins niet aan. Enkel al voor de gezondheid van uw kind. Ik zou het persoonlijk niet kunnen aanzien dat mijn kind door mijn schuld “misvormde” benen zou hebben en er daarna altijd last van zou blijven hebben. Succes met je keuze

3 jaar geleden

Reactie op AM 95

Geen goede ervaring mee! Ik werk in een kinderopvang en heb al een aantal k ...
Maar niet ieder kind krijgt er geirriteerde billen of o-benen van. Dat ligt er ook aan hoe de ouders ermee omgaan en welk merk je hebt. En dat de ouders van de kindjes op jouw groep doorgaan met die luiers ondanks dat hun kind er zo'n last van heeft, ligt geheel bij hen en is ronduit belachelijk. Duurzaamheid en gezondheid van je kind kan prima samen gaan. Een vriendin van mij is er heel tevreden over en haar kindje heeft normale benen...

3 jaar geleden

Reactie op AM 95

Ik denk ook dat het van de ouders afhangt. Ik vind net dat wasbare luiers minder ruiken omdat er geen chemische product in zit. Onze dochter heeft nooit een rode poep. Een nadeel is misschien dat je sneller moet verversen dan bij een wegwerp, maar daar hebben wij heel snel onze weg in gevonden.

3 jaar geleden

Hallo allemaal, ik heb inmiddels als voor 3 kids wasbare luiers gebruikt. Nu zijn ze redelijk versleten maar het heeft al bergen afval en veel kosten bespaard. Ik ben enthousiast. Wij hadden ook 2delig systeem met apart onderbroekje. Gemaakt van bamboe: Tots bots bamboozle is het merk. Ze absorberen goed maar duurt dus ook lang voor het droog is. Ik vermoed dat er inmiddels (mijn oudste is 9) nog wel betere opties zijn ..? Ik zou zelf een wasbare luier consulent opzoeken en daar afspraak mee maken. die heeft veel soorten luiers en kan uitgebreid voor en nadelen bespreken. Op een gegeven moment deden we s nachts wel een wegwerpluiers om omdat we het gevoel hadden dat ze dan toch beter doorsliepen doordat de billen meer droog bleven.

3 jaar geleden

Reactie op AM 95

Jij hebt dus veel ervaring in kinderopvang, dus daar kan ik niks van zeggen. Ik herken ook wel dat wasbare luiers soms juist kunnen stinken omdat er dan (dat is vaak de oorzaak) residu van waspoeder achter is gebleven. Hier zijn verschillende oplossingen voor. Datzelfde geld voor rode billen. Bij verandering wasmiddel en goed uitspoelen gaat dit dan meestal over. Verder geloof ik eerlijk gezegd niet dat O-benen veroorzaakt kunnen worden door wasbare luiers. Ik ben zelf arts en weet dat O benen passen bij normale ontwikkeling tot peuter, later ontstaan dan meer Xbenen en uiteindelijk groeit dit normaal gesproken recht. Over het algemeen is goed gespreide benen in de babyleeftjjd juist gunstig voor de heupontwikkeling. denk ook aan al die Afrikaanse kinderen die de benen de hele dag wijdt om de heupen van de moeder heeft. Heel goed juist. (Ik woon in Tanzania;).

3 jaar geleden

Reactie op edejager

Jij hebt dus veel ervaring in kinderopvang, dus daar kan ik niks van zeggen ...
Zoals ik al zei ieder zijn keuze. Er word ervaringen gevraagd, ik geef mijn ervaring. Ik weet wat ik gezien heb en bij meer dan 1 kind dus ik zeg wat ik gezien heb. Dus je moet niet afgeven op mij omdat ik mijn ervaring deel. Ik heb al veel verschil gezien tussen wegwerpluiers en wasbare luiers dus ik geef mijn ervaring. Het is niet omdat jullie het anders zien dan mij dat mijn ervaring minder is. Ik denk dat je beter mijn bericht eens goed leest over die rode billen. Er staat duidelijk in dat het bij wegwerpluiers ook kan maar het gemakkelijker is om te veranderen en dat het aan de ouders kan liggen. Dus eerst goed lezen en dan reageren

3 jaar geleden

Reactie op AM 95

Zoals ik al zei ieder zijn keuze. Er word ervaringen gevraagd, ik geef mijn ...
Wat een heftige reactie. Volgens mij geef ik totaal niet af en was in elk geval zeker niet de bedoeling. Ik zeg juist dat jij veel ervaring hebt en dat ik daar dus niks van kan zeggen. Ik geloof het helemaal. En elke ervaring telt uiteraard. Lees je mijn reactie wel goed?

3 jaar geleden

Reactie op edejager

Wat een heftige reactie. Volgens mij geef ik totaal niet af en was in elk g ...
Ja hoor ik lees alles zelfs meer dan 1 keer voor ik reageer want anders begrijp ik idd iets verkeerd. Ik weet dat ik soms heftig kan reageren. Ik snap uw standpunt maar ik weet gewoon wat ik gezien heb. En ik kan er gewoon niet tegen dat iemand zegt dat hij/zij iets niet gelooft sorry. Voor mij zijn alle kinderen belangrijk. Anders zou ik ook die job niet gekozen hebben. Daarom geef ik mijn ervaring. Sorry als mijn reactie naar u toe iets te heftig was

één jaar geleden

Ik wil ook graag de ervaringen weten van het gebruik van wasbare luiers t.o.v wegwerp luiers dit ivm luieruitslag van wegwerp luiers.

één jaar geleden

Reactie op RL de Boer

Ik wil ook graag de ervaringen weten van het gebruik van wasbare luiers t.o ...
Ik heb hele goede ervaringen met wasbare luiers. Helaas momenteel de wasmachine stuk dus even genoodzaakt wegwerp te gebruiken. Ik heb verschillende systemen in gebruik en uitgeprobeerd en bij mijn kindje zijn de pocketluiers van happybear een succes. Ook tweedelig werkt hier prima, maar met een dreumes die van het verschonen al maaaaaaaaanden een dikke strijd maakt, vind ik de enkele handeling van een pocketluier heel fijn. In de regel zijn er meer mensen die wat vaker lekkage hebben met pocketluiers. Hier totaal geen last van! Er is in het algemene forum deel een algemeen topic over wasbare luiers. Overigens ken ik steeds meer mensen die wasbare luiers gebruiken. Het stinkt veel minder, een goede wasroutine is inderdaad van groot belang. Er is door de dikkere luier geen sprake van o-benen of een vertraagde ontwikkeling.