21 Reacties

één jaar geleden

Mijn schoonouders hebben ook een hond en ben persoonlijk ook niet zo'n niet zo fan van een hond bij een baby. Bij ons is het nu zo: De hond mag voorzichtig bij de baby in de buurt komen met ons erbij, maar absoluut niet aanraken. En andersom mag de baby de hond ook niet aanraken. Het is echt een lieverd, maar het blijven dieren en die zijn onvoorspelbaar. Ik merkte laatst wel dat mijn schoonmoeder ook de baby op het speelkleed op de grond had (ze zat er uiteraard wel bij) en de hond loopt dan rond. Voorheen had ze het speelkleed op tafel, maar omdat onze zoon nu kan rollen is dat ook niet meer veilig. Ik heb met mijn vriend besproken dat ik dat niet wil hebben. Het is zijn moeder dus vind ik het zijn taak op zijn moeder aan te spreken. Ik wil verder geen verstoorde relatie. Ik snap je dus helemaal en zou dit ook zeker met je partner bespreken. En hopelijk wil hij zijn moeder aanspreken.

één jaar geleden

Oh ik snap je heel goed! Ik vind het zelf ook niet prettig, honden (dieren überhaupt) en baby’s. Hoe goed de beestjes ook zijn opgevoed, het blijven dieren en daarmee soms onvoorspelbaar. Het blijft jouw kindje en als jij je ergens niet goed bij voelt moet je omgeving zich daaraan aanpassen vind ik. Probeer het aan te kaarten bij je schoonouders. Misschien vinden jullie wel een middenweg! Ik weet dat het bij mij allemaal niet hoeft, handen likken en met de snuit bij m’n baby. Misschien ligt dat meer aan mij, want ik hoef dat bij mezelf ook niet 🤭 Verder vind ik dieren prachtig en heel lief hoor.

één jaar geleden

Reactie op iiiertje

Mijn schoonouders hebben ook een hond en ben persoonlijk ook niet zo'n niet ...
Ja... misschien is dat inderdaad beter. Het vervelende is dat mijn ouders twee kleine hondjes hebben, waar ik dat wel ok vind. Maargoed, dat zijn oude taartjes. Die zijn rustig en ook niet zo groot. Wat ik dus wel degelijk een verschil vind. Hebben jullie nu afgesproken niet op het speelkleed met de hond in de kamer? Vind het zo lastig, want mijn vriend wil zijn ouders niet kwetsen. Het is echt hun baby (de hond) en hij ziet het bij mijn ouders ook gebeuren. Alleen kijken die honden er nog niet naar om. Ik merk zelf ook dat ik terughoudend ben, ik soms dingen niet of anders doe omdat ik bang ben dat zij me anders overdreven vinden. Of dat ik dan hun hond "afval"

één jaar geleden

Reactie op Charlievp

Oh ik snap je heel goed! Ik vind het zelf ook niet prettig, honden (dieren ...
Ik wil dat inderdaad ook bij mezelf niet hebben en ze maken de handjes daarna wel schoon... zo is het nu toch getolereerd bedenk ik me. Wilde het niet hebben, maar als het dan toch gebeurde dan maakte we de handjes schoon. Nu laten ze het gebeuren en worden daarna de handjes/voetjes schoongemaakt. Dit is wel goed om nog eens aan te kaarten ja! Ben het helemaal eens hoor... dieren blijven soms onvoorspelbaar. Al vind ik ze ook heel lief

één jaar geleden

Misschien een optie als je de hond niet weg wilt houden om de hond aan de riem te houden. Ik vind het zelf niet fijn als mijn baby op de grond is dat er een hond boven staat. Of als de baby op de grond is de hond buiten of in een andere kamer. Ik stuur mijn eigen hond naar zijn mandje als ik er bij blijf zitten.

één jaar geleden

Reactie op rbnvndm

Ja... misschien is dat inderdaad beter. Het vervelende is dat mijn ouders t ...
Inderdaad aangegeven het niet prettig te vinden als hij op de grond is als de hond daar ook loopt. Ik zou het overigens ook met kleine hondjes doen, maar ook met andere dieren. Maar je moet doen waar jullie je goed bij voelen. Dat terughoudende wat je benoemt herken ik trouwens ook. Misschien vinden ze mij wel een overbezorgde moeder 😋. Maar sinds kort denk ik hallo het is ons kind en wij bepalen wat er wel/niet gebeurt en daar heeft de rest maar mee te dealen. Heeft trouwens wel even geduurd voordat ik dat kon.

één jaar geleden

Wij hebben zelf een hond dus onze kleine is echt beste maatjes met onze hond. Maar dan nog zou ik het met andere honden ook eng vinden, en onvoorspelbaar ik zou het echt duidelijk aan geven bij je schoonouders en miss zelf met de baby kleine stapjes met af en toen even de hond laten snuffelen of even samen op de grond gaan zitten eventueel.

één jaar geleden

Bij ons zijn ze echte maatjes vooral die van mijn schoonouders is eigelijk altijd wel in haar buurt. Wij vinden dit prima maar alleen als wij er bij zijn. Het blijft een dier en je weet nooit wat hij doet. Nu zijn dit echt lieverds en maakt alles ze niks uit. Wij moetenhaar straks leren dat niet alle honden zo lief zijn. Maar als je het niet vertrouwd vooral wat van zeggen! Wij hebben het ook heel voorzichtig aan gepakt. Maar wel al meteen vanaf ze geboren was laten ruiken ect.

één jaar geleden

Mijn moeder neemt altijd haar hondje mee met oppassen, lief beestje. Doet eigenlijk niets verkeerd en is duidelijk dol op de meisjes. Maar onder geen beding is de hond alleen met de meiden, is de hond buiten als de jongste kruipt. En mag die niet in de buurt komen zonder toezicht. Door mijn werk ben ik hier best streng over. Vaak gezien dat honden van familieleden (opa’s oma’s tantes ect) een kindje hebben gegrepen met echt enorme schade. En oh dat waren toch lieve hondjes. Mijn schoonouders hadden keer de oppas toen de oudste nog kroop en zijn op visite geweest bij mensen die wij niet echt kennen waar ook een hond woont. en ze hadden zo gezellig samen op de grond gespeeld, ik was laaiend.

één jaar geleden

Reactie op lauraaaa-24

Mijn moeder neemt altijd haar hondje mee met oppassen, lief beestje. Doet e ...
Mag ik vragen wat je voor werk doet? Dat was inderdaad mijn volgende vraag... wat dan als ze gaan kruipen. Hoe doen we dit dan, kan ik het dan helemaal voorkomen? Ze laten de hond gelukkig nooit alleen met mijn baby hoor, maar is nu dus al getolereerd dat er handen gelikt worden. Want daarna worden de handjes schoongemaakt, maar dat was niet echt de reden 😅. Kan me voorstellen dat je laaiend was, oei...

één jaar geleden

Wij hebben zelf een hele kleine hond, 1,6 kilo, maar ik ben met andere honden en onze baby van 7 maanden erg voorzichtig. De husky waar je jet over hebt is nog heel jong, dus die leert en is daardoor onvoorspelbaar. Im snap dat je dit vervelend vindt en zou het zelf ook onprettig vinden. Schoonmoeder moet hier wat meer verantwoordelijk in nemen, maar dan moet je dat misschien nog eens aangeven, want nu doet ze het volgens mij niet echt? Blijf altijd waakzaam bij (alle!) dieren en je baby. Er hoeft maar 1 ding te gebeuren en je vergeeft het jezelf nooit denk ik altijd maar..

één jaar geleden

Reactie op Mama_R

Wij hebben zelf een hele kleine hond, 1,6 kilo, maar ik ben met andere hond ...
Ja zo denk ik er ook over... des te irritanter vindt ik het dat zij alles weg lacht. Je kunt beter gewoon extra voorzichtig zijn denk ik. De hond van zijn zusje mag al niet meer bij hem zijn als wij er niet zijn, daar is al iets mee voorgevallen. Ellende

één jaar geleden

Ik ben gek op dieren en altijd vol vertrouwen, maar las ooit dit artikel en dat heeft me toch wel doen beseffen dat je ècht geen risico moet nemen, ook al gaat het 10.000 keer goed. Misschien helpt het om dit te laten lezen? https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-baby-van-esther-werd-doodgebeten-door-de-hond-van-opa-en-oma-zij-hebben-ook-gedacht-dat-doet-mijn-hond-niet-maar-je-hond-doet-het-wel~b88a2937b/

één jaar geleden

In onze omgeving ook veel honden. Ook grote honden. Zelf vind ik het soms ook best een moeilijke situatie. Ik heb sws gezegd likken mag als het maar niet in zijn gezichtje is. Iedereen is hiervan dus ook op de hoogte en houden hier rekening mee. Bij sommige hondjes, als ik er bij ben, ga ik naast hem zitten en laat ik de hond wel ruiken enzo... maar zodra ik merk dat de hond begint te happen of te grommen pak ik mijn zoontje op en ga ik met hem zitten op de stoel. Hierdoor kan de hond er nog steeds bij maar heb ik er iets meer controle over dan dat we samen op de grond zitten. Als ik me echt niet prettig voel erbij geef ik dit aan en dan houden ze rekening mee. Ze zetten de hond even weg of proberen hem af te leiden. Mijn zoon vind daarbij honden helemaal geweldig. Als die een ziet begint die helemaal te lachen en wilt hij heel graag het hondje aaien.

één jaar geleden

Reactie op rbnvndm

Mag ik vragen wat je voor werk doet? Dat was inderdaad mijn volgende vraag. ...
Ik heb op de spoedeisende hulp gewerkt en zag daar echt afschuwelijk verwondingen. En natuurlijk is dat een minimaal deel van alle incidenten. Mijn kinderen krijgen een beperkt leven door al het leed wat ik gezien heb 😂

één jaar geleden

Ik ben opgegroeid met zes honden, en kan ze best goed lezen. Het feit dat hij in de benen wil bijten/je kindje naar beneden wil trekken is echt een slecht teken. Geen agressie per se, maar blijk van dat hij totaal niet begrijpt dat jouw baby een mens is en heel veel respect verdient. Het is gedrag dat honden naar elkaar vertonen en gebruiken om elkaar op hun (lage) plek in de roedel te houden. Daarom ontstaan er vaak gevechten wanneer een baasje de hond optilt in gespannen situaties. Ik zou het echt niet vertrouwen. Bedenk maar zo; beter je schoonmoeder op je teentjes trappen dan een gewond kind en eeuwig spijt.

één jaar geleden

Reactie op Kornoelje

Ik ben opgegroeid met zes honden, en kan ze best goed lezen. Het feit dat ...
Bedankt voor je reactie! Wat mijn voorgevoel al zei dus... hoe moet ik dit dan aanpakken? Schoonmoeder lukt me wel, maar moet waarschijnlijk ook vertellen hoe het dan wel met de hond moet. Straffen? Of juist niet. Heb echt geen idee

één jaar geleden

Reactie op lauraaaa-24

Ik heb op de spoedeisende hulp gewerkt en zag daar echt afschuwelijk verwon ...
Hahaha oh ja dit kan ik me zoooo goed voor stellen! Was al bang dat het de spoed was 🙈

één jaar geleden

Reactie op lvdee

Ik ben gek op dieren en altijd vol vertrouwen, maar las ooit dit artikel en ...
Ik kan hem niet lezen... moet er voor betalen. Ging het over een herdershond? Dan ken ik het verhaal, was inderdaad ook bij Opa en Oma. Mochten niet samen op de grond en is toch gebeurd?

één jaar geleden

Reactie op rbnvndm

Ik kan hem niet lezen... moet er voor betalen. Ging het over een herdershon ...
Ja inderdaad, de schoonouders hadden het kindje tegen de afspraak in op de grond laten spelen toen de hond in de kamer was Hierbij een aantal passages: Ook Nienke Endenburg, als docent verbonden aan de Utrechtse faculteit diergeneeskunde, ziet dit met lede ogen aan. De meeste ernstige incidenten worden veroorzaakt door zogenoemde hoogrisicohonden, denk aan rassen zoals bulls en terriërs, of kruisingen ervan. ‘Deze honden schudden en scheuren als ze bijten, dat is echt foute boel. Ze bijten om te doden, dat zit in hun dna. Hoogrisicohonden moet je echt zien als een wapen.’ ‘Dat neemt niet weg’, zegt Endenburg, ‘dat je alert moet blijven bij álle honden. Ik zeg altijd tegen ouders: laat kinderen tot 6 jaar nooit alleen bij een hond, dat geldt voor alle soorten.‘