9 Reacties
3 jaar geleden
Ja zeker, wij willen zo prikkelarm mogelijk ons kind opvoeden. Wij hebben zo goed als alles tweedehands gekocht en voornamelijk wol.
Wij zien er geen meerwaarde in om alles nieuw te kopen. Daarnaast sparen wij ook nu liever al flink zodat de kleine naar een particuliere “green school” kan. Deze kost echter €300 per maand op dit moment. Misschien dat het tegen die tijd goedkoper is omdat er meer van dat soort scholen gaan komen. Ik heb ook een lijst gemaakt voor kraam cadeaus die nuttig zijn. Wij willen liever niet overladen worden met speelgoed met allemaal licht en geluid.
3 jaar geleden
Ja, veel tweedehands gekocht of gekregen. Veel nuttige cadeaus verder voor de baby of mij. Mensen hebben zoveel spullen over en willen het ook graag kwijt. Ook dingen die nog nauwelijks zijn gebruikt of maar enkele keren. En verder aangevuld met nieuwe spulletjes.
We zijn actief in een moestuin en verbouwen ook wat dingen op het balkon. Daar willen we het kind ook in gaan betrekken zodra het kan.
Mijn vriend is vegan dus vindt het qua eten ook belangrijk dat het kind daar bewust mee omgaat.
Dat zijn wel de belangrijkste dingen.
3 jaar geleden
Ja! We hebben zo goed als alles 2e hands, alleen kinderwagen nieuw (joolz aer), omdat die gewoon niet te vinden was op marktplaats en we op 2 hoog wonen. Voor de rest echt minimale dingen gekocht van de uitzet lijst. Ben nu in m’n verlof nog veel aan het maken van oude shirts, truien en andere stoffen die ik nog had liggen. En wasbare luiers klaar liggen.
Verder willen we graag met onze baby veel naar buiten gaan, het Kdv hier ook op uitgezocht en het liefst ook jong gaan kamperen en fietsvakantie.
Het hoeft allemaal niet zo luxe, als je maar samen bent.
3 jaar geleden
Ja, althans.. als gezin vinden we het belangrijk om veel tijd samen door te brengen. Hoewel ons oudere kindje wel 3x per week naar de opvang gaat, eten we bijna altijd samen en zijn we bewust dat er een ontspannen sfeer thuis hangt.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze zo minimaal mogelijk suiker binnen krijgen. Dat lukt aardig moet ik zeggen - maar moet me bij sommige familieleden wel echt weren - wat Ik met liefde doe.
Verdere wil ik niet teveel spullen in huis, maar ontkom er ook niet helemaal aan. Hij wordt zo blij van autootjes etc dus we hebben er behoorlijk wat, net als Lego - wel allemaal tweedehands.
Over het algemeen geloof ik niet dat het heel erg uitmaakt voor een kindje of het opgroeit in een wollen romper een tweedehands katoenen, of een houten pop beter dan plastic. Voor de meesten mensen is dat financieel niet haalbaar. Bewust ouderschap is dat denk ik wel.
Benieuwd naar jullie antwoorden !
3 jaar geleden
Wat leuk zeg die reacties!
Heel leuk om te zien dat iedereen een andere invulling heeft :) en ook fijn want soms voel ik me wel een beetje eenzaam, om me heen lijkt consumeren en spullen en wegwerp de norm te zijn... Zou zo graag gelijkgestemde jonge ouders leren kennen!
van een green school heb ik nog nooit gehoord! Ben bang dat dat lastig is in onze omgeving, we wonen in een dorp met veelal christelijke scholen...
Moestuin opvoeding staat hier ook hoog op de agenda!
Wij zijn beide vegetariër dus het is eigenlijk heel vanzelfsprekend dat hier geen vlees in huis is.
Verder heb ik wel echt moeite met kraamcadeaus en zie ik er eigenlijk al tegenop... Wij willen geen nieuwe kleertjes krijgen (er is genoeg al geproduceerd en ons kindje is toch de generatie die de prijs moet betalen voor die overproductie) maat het is ontzettend moeilijk voor mensen. Tweedehands cadeaus geven is nog taboe lijkt wel. Tips welkom!
Verder kijken wij eerst of we iets echt nodig hebben, dan huren/lenen en anders zelf maken, anders duurzaam nieuw kopen. Heb nu gister alle snoetenpoetsers/billendoekjes van oude molton en shirts afgenaaid! Ben benieuwd hoe het gaat bevallen net als de wasbare luiers!
Hoop dat ik niemand voor t hoofd heb gestoten, ik bedoel het als 'zo doen wij het of willen we het gaan doen'. Niks is goed of fout :)
3 jaar geleden
Reactie op 34firstbaby
Wat leuk zeg die reacties!
Heel leuk om te zien dat iedereen een andere inv ...
Zelf hebben wij alles tweedehands gekocht of gekregen. Voor de kraamcadeaus heb ik juist nieuwe dingen op ons verlanglijstje. Van wollen sokjes/slofjes tot aan speelgoed van hout. Ik heb ervoor gekozen om juist kleertjes te vragen, in wat grotere maten die langer door gedragen kunnen worden. En ter voorkoming dat mensen met plastic speelgoed aan komen zetten. De kleertjes zijn van wol en van hoge kwaliteit dus die kunnen dan nog door eventueel een volgend kindje gedragen worden of via Vinted weer tweedehands aangeboden worden.
Voor diegenen die benieuwd zijn naar mijn lijstje, hierbij de link. Let er wel op dat je deze link niet deelt met je eigen omgeving anders gaan mensen dingen afstrepen van mijn lijst 😅
https://verlanglijst.online/pc28f7pr
3 jaar geleden
Ja wol lijkt me geweldig. Dat mogen mensen wel geven maar weet niet of mensen in mijn omgeving dat gaan kopen voor dat geld, want zeeman heeft toch ook rompertjes voor een fractie van de prijs 😩 dat werk zegmaar.
Maar heb toch wat nieuwe wolletjes op mijn lijstje staan, net als bijvoorbeeld veel inclusieve boeken (niet gendertyperend, divers etc), goedgekeurd siliconen eetgerei voor straks, en inderdaad wat houten/open ended play speelgoed voor zover je dat hebt voor babies. Ik heb liever dat mensen die perse nieuw willen kopen dat soort dingen kopen dan inderdaad plastic rommel wat weer zo stuk is en druk.
3 jaar geleden
AmberJoanny, wat een leuke lijst trouwens!! Ik heb er wel wat inspiratie uit gehaald voor de mijne!