13 Reacties

één jaar geleden

Zoontje is bijna 9 maanden. We doen hem regelmatig (wekelijks) naar mijn moeder en/of meter dus mensen die hij kent, geeneens naar kdv Tot nu toe hebben ze iedere keer gebeld om hem te komen halen. Brulde alles bij elkaar, niet te troosten. Ook echt heel boos worden. Zelfs papfles of eten kon hem niet afleiden van een gevoel. Ben hem dan ook iedere keer gaan halen. Zie je een rood aangelopen bazeke dikke oogjes en echt radeloos. Blijft nog enorm lang nasnikken. Mijn moeder zei in begin...is laten wenen kan geen kwaad komt goed...tot ze zag dat hij enkel harder en intenser gaat. Zijn favoriete speeltje zorgde er de laatste keer wel voor dat er adempauze was maar niet dat het stopte. Zelf ben ik huismoeder dus hebben geluk dat hij niet weg moet. Maar zouden graag is echt samen weggaan, dat doen we nog niet omdat we elke moment telefoon kunne krijgen dat het niet werkt.

één jaar geleden

Hoi! Ik ken je verhaal. Mijn zoontje heeft dit ook gehad… hij ging 2 dagen in de week en 1 dag heeft hij het denk ik vol gehouden. Wij zijn overgestapt naar een gastouder, hij is nu 8,5 maand bijna en dit gaat veel beter. Altijd hetzelfde gezicht, meer tijd voor kindje en niet zo druk als op het kdv… mijn zoontje vond de prikkels denk ik gewoon teveel en daarnaast dat hij eigenlijk heel de dag in de wipper omdat ze het gewoon echt te druk hadden….

één jaar geleden

Ik mocht toen trouwens zorgverlof nemen als ik hem moest ophalen…

één jaar geleden

Oh bedankt! Beide verhalen klinken herkenbaar :( ik ga nu ook op zoek naar een gastouder aan huis. Hoop dat dat nog lukt qua timing

één jaar geleden

Uhm excuus maar 1 keer 30 minuten wennen samen met jou is natuurlijk erg weinig. Ik mag de eerste 2 keer 1,5 blijven. De eerste keer is hier gelukkig heel goed gegaan. Ik ken wel je verhaal met oppas aan huis. Eerste keer na 30 minuten alles bij elkaar schreeuwen, ik ben altijd responsief geweest omdat ik in huis aan het werk was. Elk oppas moment ging het beter. Zou je zo kunnen opbouwen op het kdv? Je kindje heeft een moeilijke leeftijd om te starten nu. Ik lees vaak dat een gastouder meer tijd heeft. Ik twijfel daar over. Een gastouder heeft in haar eentje 5 kinderen. Op een babygroep heeft een leidster 3 kindjes onder de 1. Voor mijn dochtertje is er bv. Alle tijd om op schoot te eten. Als je een goed gevoel hebt bij het kdv zou ik overleggen of je in kleine stapjes kan opbouwen. Je hebt per jaar geloof ik recht op max 20 dagen zorg verlof. Je hebt natuurlijk betaald en onbetaald ouderschapsverlof. Gastouder aan huis is een optie maar is behoorlijk duur (heb ik ook naar gekeken). Zou je een deel vanuit huis kunnen doen of bv op een moment werken als de papa thuis is? Als het financieel zou kunnen zou ook toch bespreken om minder/niet te werken als jij je daar ook goed bij voelt.

één jaar geleden

Is het ok niet precies in de fase van de leeftijd van je kindje dat ze verlatingsangst krijgen en dat in combinatie met een nieuwe omgeving? Mijn kindje gaat vanaf 3 maanden na schoonouders en kdv en hebben niet samen gewend en ze is er nooit om gaan huilen. Terwijl nu is ze rond de 8 maanden en gaat ze huilen als ik weg ga. Het is niet echt een tip maar misschien kan het geruststellen dat het bij de fase hoort? Hoop voor je dat het snel wat veranderd want lijkt me erg moeilijk deze situatie.

één jaar geleden

Werk zelf al ruim 17 jaar in de kinderopvang en wennen met deze leeftijd is helaas niet makkelijk vanwege eenkennigheid en verlatingsangst. Als een kindje erg veel moeite heeft met wennen bouwen we het in overleg met ouders altijd langzamer op. Eerste paar keer met ouder erbij paar uurtjes. Daarna zonder ouder paar uurtjes en dit uitbouwen naar halve dag en daarna hele dag. Na 15min ouder er weer bijhalen vindt ik persoonlijk wel erg snel. Zo krijgt een kindje ook geen kans om te wennen. Wij zorgen altijd voor extra handen (staigiare van andere groep bijv. Of in overleg met leidinggevende extra personeel op de groep) als we een kindje op de groep hebben die veel moeite hebben met wennen. Je moet echt investeren! We koppelen dan 1 persoon aan het kindje die het kindje de hele tijd begeleid/verzorgd. Ook vragen we of ze een knuffeltje/doekje van thuis mee willen nemen, het liefst met de geur van mama eraan. Zo bieden we het kindje veiligheid. Als een kindje zich veilig voelt kan het pas verder ontwikkelen...en dus wennen aan zijn omgeving en op ontdekking uitgaan. Ik zou met de pm'ers overleggen of het wennen langzaam opgebouwd kan worden. Kijk samen wat er mogelijk is en waar jou kindje baat bij heeft. Opmerkingen over de opvang zoals; "ze hebben geen tijd en mijn kindje" en "zit de hele dag in de wipstoel" vindt ik echt tenenkrommend! Dit is absoluut niet normaal! En zeker niet een afspiegeling van een gemiddelde opvangorganisatie. Waar de PM'ers elke dag met hart en ziel klaar staan voor de kindjes en super hard werken om iedereen evenveel aandacht te geven! Als je dit dus wel meemaakt maak hier dan melding van! Absoluut niet oke!

één jaar geleden

Reactie op BEG83

Werk zelf al ruim 17 jaar in de kinderopvang en wennen met deze leeftijd is ...
Oh super dit helpt me heel erg. Ze willen me niet vaker erbij hebben omdat het niet leuk is voor de andere kinderen zeggen ze. Maar cold Turkey zonder mama lukt me vrij onmogelijk, zo kan hij er inderdaad niet verder ontwikkelen

één jaar geleden

Reactie op RuthieDi

Oh super dit helpt me heel erg. Ze willen me niet vaker erbij hebben omdat ...
Nou...sorry dat vind ik wel een beetje rare opmerking. Een kind dat de hele tijd overstuur is brengt meer prikkels en "overlast" voor de andere kinderen dan een moeder die op de groep meedraait. En daarbij...als je kindvolgend werkt behoor je te kijken naar wat een kind nodig heeft! In dit geval is dat een langere wenperiode! Kijk ook eens wat er in hun pedagogisch beleid staat. Wat is hun visie en werkwijze? Komt dit overeen met het advies wat je nu krijgt? En de manier van wennen wat je nu wordt aangeboden? Anders kan je ze hier ook op wijzen. En heeft je kindje ook een mentor? (Wordt veel mee gewerkt binnen de opvang) Vraag vooral dan een gesprek aan met de mentor van je kindje. Om dit besoreekbaar te maken. Hij/zij is jullie aanspreekpunt en behoort extra te letten op het welzijn en de ontwikkeling van jullie kindje. Het is fijner om samen rustig te gaan zitten dan dit soort dingen te bespreken tijdens haal en/of brengmomenten... Ben wel even benieuwd...is dit in NL? Of België? De regels en manier van opvangen gaan in België wel anders dan in NL. Ik werk zelf in NL.

één jaar geleden

Oh dankjewel ik voel me wel gesterkt door wat je zegt. We wonen in Den Haag:)

één jaar geleden

Reactie op BEG83

Werk zelf al ruim 17 jaar in de kinderopvang en wennen met deze leeftijd is ...
Hier helemaal mee eens. Mijn dochtertje is 8,5 maand en zij gaat sinds 3 weken naar de gastouder. We wonenn in Duitsland en het gastouderbureau zei ook dat zij heel langzaam moet wennen, dat dat heel belangrijk is! We gaan nu de 4e week in en ze gaat nu 3 uur ernaar toe nog maximaal, en het gaat steeds beter, nu huilt ze bijna niet. Nu met de eenkennigheid en verlatingsangst is het juist heel belangrijk dat je kind langzaam went en er ook daarvoor tijd wordt gegeven. Half uurtje met jou is veels te weinig!

één jaar geleden

Oh nou ik ben dus zelf ook Duits en hoor van familie dat wennen daar veel langer duurt!

één jaar geleden

Ik heb nu besloten om maandag het gesprek aan te gaan dat we echt meer een tijd nodig hebben. Als ze dat niet toezeggen, zien ik een gastouder die dit wel doet. Voel me hier veel beter bij. Alleen jammer van de timing...ik was zo lang vrij en had het wennen al kunnen doen. 1 september begin ik weer te werken. Beetje stom dat we dan nog het wennen moeten doen.. maar goed, het is nu wat het is. Zo blij met al jullie reacties! Super bedankt:)