30 Reacties

één jaar geleden

Precies hetzelfde verhaal hier! Dus even herkenning voor je hihi. Helaas kan ik je niet helpen.

één jaar geleden

Ik herken je verhaal zeker. Onze dochter is nu ook 7 maanden en valt het liefst ook nog wiegend bij een van ons in slaap. Soms lukt het me wel om haar in haar bed in slaap te laten vallen, maar alleen als ik haar op precies het juiste moment in bed leg. Niet te wakker, niet te moe. Ik ben ook tegen laten huilen en als ik merk dat het haar niet lukt om zelf in slaap te vallen, pak ik haar en wieg ik haar in slaap. Meestal wacht ik 5-10 minuten en dan leg ik haar slapend in bed. Dit werkt over het algemeen goed.

één jaar geleden

Poeh ja, dat is heftig om geen moment voor jezelf te hebben! Het is wel heel normaal dat je kindje nog hulp nodig heeft met in slaapvallen. Sommige kindjes kunnen het eerder dan andere ❤️ en ook dan wisselt het. De oudste kon het pas na een jaar. De jongste kon het wel maar lukt het nu niet meer. Ik voed of sus haar in slaap. Dan kan ik haar wel slapend wegleggen gelukkig. Hier is de timing belangrijk, niet te snel en niet te laat.. een tip is de armpjestest. Kan je een arm oppakken en laten vallen zonder weerstand dan slapen ze diep genoeg om weg te leggen. Meestal vanaf een minuut of 10. Ik zet haar White noise al aan als ik haar in slaap help. Zo hoort ze me ook minder snel de kamer uit schuiven. Slaapdruk is ook belangrijk. De jongste (van 29 dec) slaapt nu meestal 2 dutjes. In de ochtend een lange van 2.5/3 uur en in de middag ook zo'n 1.5 uur. Het 3e dutje is er hier dus al af. En mocht het wegleggen niet lukken, is dan een draagzak misschien een optie?

één jaar geleden

Ik heb het een aantal maanden geleden gehad omdat hij zo kort sliep toen overdag. Ik ben begonnen met op zijn eigen kamertje laten slapen overdag, zodat hij er aan gewend raakte. Ik ben het af gaan bouwen toen. Minder lang wiegen en zo steeds eerder in bed leggen. Steeds wakkerder als het ware. Als hij bijna in slaap viel, dan stoppen met wiegen tot helemaal stoppen met wiegen en naderhand begonnen met in bed leggen langzaam. In het begin tikte ik nog lichtjes op zijn billetjes, dit deed ik ook als hij in m'n armen lag dus ging ik daar mee door als ik hem in bed legde. En ssshhhh, ook dit deed in toen hij in m'n armen in slaap viel. Ik probeerde dat soort dingen dus ook te doen als hij dus in bed lag. En zo steeds korter en korter alles... tot het weglopen van z'n kamertje. Als hij begon te huilen gelijk terug. Soms haalde ik hem er uit, maar vaak probeerde ik hem te troosten terwijl hij er in lag. Ik merkte dat ik hem daardoor juist weer nog wakkerder maakte. Ook dit ging in het begin niet zonder slag of stoot, maar hij leerde steeds beter zelfstandig te slapen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Het was een investering, maar hij is nu zo'n goede slaper 😊

één jaar geleden

Helaas geen tips, wel herkenning. Ik voed mijn dochter wiegend in slaap. Neerleggen gaat echt niet. Ik zit dus ook alle dutjes met haar in mijn armen. Het is zwaar en vermoeiend maar sommige kindjes hebben die extra geborgenheid en lichamelijk contact gewoon nodig. En als ik me indenk dat ze over een tijd liever 'op zichzelf' slaapt, ben ik toch weer dankbaar dat ik dit nu voor haar (en mezelf) kan doen. Overigens vind ik het soms ook heel erg stom hoor haha. Maar die gedachte helpt me.

één jaar geleden

Pittig om elk dutje nog te zitten. Hier kwam het vanzelf. En kwamen we er op een gegevenmoment achter dat wat extra flesvoeding haar hielp om weg gelegd te kunnen worden. Als ik haar nu wegleg en ze schrikt direct wakker zodra ik dat wil doen, weet ik dat ze niet genoeg gedronken heeft, ook al huilt ze er niet om oid. Een beetje extra uit de fles helpt. Hier lukt het ineens, sinds 3 dagen om haar wel eens wakker weg te leggen. Ik merk dat ze wel echt moe genoeg moet zijn. Sinds ze goed en makkelijk op haar buik kan draaien zie ik dat ze zelf in een lekkere positie gaat liggen. Vaak op haar zij of haar buik. In de avond voeden en wiegen we haar sowieso in slaap, die gaat vaak wat lastiger. Maar ik merk wel, dat wanneer ik haar wegleg en ze schrikt kort wakker zodra ik wegloop (dus niet met wegleggen al meteen) dat ze zelf weer in slaapt. Misschien lukt het met op de zij wegleggen? Of met het wiegen op het kontje zachtjes slaan en dat doordoen in bed? Wij zijn elke dag in ieder geval 1 moment blijven oefenen met wegleggen overdag. Resulteerde vaak in alsnog met haar op de arm slapen, maar inmiddels doet ze alle dutjes in bed.

één jaar geleden

Geen tip, wel ook slaapproblemen. Overdag slaapt hij korte slaapjes. Lukt soms om hem in zijn bedje te leggen met om één of andere reden is het vaak na een half uur dat hij gaat draaien en dan zichzelf opdrukt en vervolgens gaat huilen. Terwijl hij dan niet goed uitgerust is nog. De nacht wisselt maar was afgelopen nacht ronduit rampzalig. Werd elk uur wel een keer wakker. Heeft uiteindelijk hele nacht bij mij gelegen zodat ik hem makkelijk aan kon laten happen en dan slaapt hij in 5 min weer. Heb simpelweg de puf niet om hem tijdens zon nacht zonder borst en in zijn eigen bedje weg te leggen. Maar wil nu overdag strikter op bed gaan leggen en oefenen met zonder de borst gaan slapen en hopelijk gaan de nachten dan ook vanzelf beter.

één jaar geleden

Reactie op Anke_vv

Geen tip, wel ook slaapproblemen. Overdag slaapt hij korte slaapjes. Lukt ...
Hey mama, ik wil je even een hart onder de riem steken. Oefenen zonder borst kan natuurlijk, maar het hoeft niet perse iets met elkaar te maken te hebben. Deze maanden zijn voor veel babies enorm rommelig. Ze maken zoveel mee, leren zó enorm veel. Bij mijn oudste heb ik me ook lang druk gemaakt en schuldig gevoeld. Hield ik het slechte slapen en vele wakker worden niet zelf in stand door haar in slaap te helpen door te wiegen en te voeden? Ik heb van alles geprobeerd en uiteindelijk ging het ook steeds beter. Toen kreeg ik m'n tweede kindje, een superslaper! Sliep zelfstandig in, wilde in haar eigen bedje. Tot een maand geleden. Ze heeft nu duidelijk net zoveel hulp nodig als haar zus destijds en dat is oké. Heel normaal. Dus ik zeg niet dat je er niet mee "mag of moet" oefenen, die vooral waar je je goed bij voelt. Maar ik wil alleen even zeggen dat je het sowieso goed doet en je kindje ook. Het is doodvermoeiend maar wel heel normaal ❤️ dus. Gewoon als jij of iemand anders het even nodig had om te lezen wilde ik het delen. We doen niks verkeerd, dit is heel normaal babygedrag. Het wordt vanzelf beter. En ja. Je mag knettermoe zijn en een beetje wanhopig soms en tóch ervoor kiezen om je kindje nabijheid en steun te geven. We doen het onszelf niet aan. We volgen ons kindje en ja dat heeft impact op onszelf en dat is oké.

één jaar geleden

Mijn dochter kan het afwisselend, maar wat bij ons wel geholpen heeft is een knuffeldoekje in bed. Als ik haar neerleg pakt ze gelijk het doekje en wrijft ermee over haar gezicht of ze begint erop te sabbelen. Maar ze zit nu in sprong 6 en nu mag ik weer vol aan de bak met wiegen. Helaas ook midden in de nacht een aantal keer terwijl ze normaal gesproken doorslaapt.

één jaar geleden

Reactie op Bobbel

Hey mama, ik wil je even een hart onder de riem steken. Oefenen zonder bors ...
Wat een lieve reactie. Dankje. Ik wil het wel gaan oefenen. Zonder druk verder, maar als het lukt zou het me wel wat lucht geven. Dan slaap ik zelf meer, kan ik de borstvoeding beter volhouden en kan mijn vrouw hem bijv ook makkelijker snachts overnemen want nu doe ik dat omdat ik de borstvoeding geef. (Zij daarentegen reageert dan weer op onze peuterdochter als die snachts wakker is) Het is wat, die kinderen. Vannacht gaan ze uit logeren. Wij even met zijn tweeen een nachtje weg, en kan ik ook even bijtanken. Ik ben heel benieuwd of hij dan 'anders' is.

één jaar geleden

Reactie op Anke_vv

Wat een lieve reactie. Dankje. Ik wil het wel gaan oefenen. Zonder druk ve ...
Wat een genot, een avondje met z'n tweeën! Hier is het wel echt anders als m'n man de nacht doet. Maar dat is bijna nooit i.v.m. zijn werk haha. En ja oefenen is helemaal oké hè :)

één jaar geleden

Hier precies hetzelfde verhaal! Alleen kunnen hem tegenwoordig wel in zijn bedje overleggen met dutjes… sinds we hem op zijn buik leggen 😀 misschien iets om te proberen nog?

één jaar geleden

Reactie op Bobbel

Poeh ja, dat is heftig om geen moment voor jezelf te hebben! Het is wel hee ...
Bedankt voor de tips! Dat met een arm oppakken ga ik zeker testen. Draagzak vind ik eigenlijk nog zwaarder, hij weegt al 9 kilo en slaapt vaak lang achter elkaar. Mijn zoon is van 20 december en doet 3 dutjes maar soms weigert hij de laatste. Hij houdt het dan ook niet vol tot 19:00 uur. Op welke tijdstippen doe jij de 2 dutjes?

één jaar geleden

Reactie op Vlindertje3

Pittig om elk dutje nog te zitten. Hier kwam het vanzelf. En kwamen we er o ...
Ja zeker pittig af en toe! Wat fijn dat je dochter nu alle dutjes in bed doet. Mijn zoon kan ook goed rollen en gaat alle kanten op (hij is nu ook flink aan het tijgeren). Merk dat hij ‘s nachts ook in allerlei verschillende posities gaat liggen. Op zijn zij wegleggen werkt ‘s avonds wel omdat hij dan zo moe is maar overdag helaas nog niet 😅

één jaar geleden

Reactie op Gebruikerjuni15

Hier precies hetzelfde verhaal! Alleen kunnen hem tegenwoordig wel in zijn ...
Wat fijn dat je hem nu in zijn bed kan leggen! Ik ga dit zeker ook proberen. In de nacht rolt hij alle kanten op en blijft regelmatig ook op zijn buik verder slapen. Op wat voor manier wieg je hem dan dat je hem zo op zijn buik neer kunt leggen?

één jaar geleden

Bedankt voor de tips! Dat met een arm oppakken ga ik zeker testen. Draagzak ...
Dat wisselt een beetje, ze gaat meestal 2 uur na het wakker worden weer naar bed. Dan slaapt ze 2.5 uur. En dan is het dutje erna zo'n 2-3 uur later en ook weer 1.5 uur. Ik gok dat de meeste dagen er zo uit zien: 6.00 wakker 8 tot 10.30/11.00 slapen 12.30/13.00 slapen tot 14-15 Rond 18.30/19.00 naar bed Als ze eerder moe is gaat ze eerder slapen. En soms doet ze alleen korte slaapjes en dan slaapt ze wel nog een 3e keer tussen 16 en 17.

één jaar geleden

Wat fijn dat je hem nu in zijn bed kan leggen! Ik ga dit zeker ook proberen ...
“Gewoon wiegen” haha en ik doe dan de arm test of hij diep genoeg slaapt, leg hem dan op zijn zij en rol hem dan door naar zijn buik… hoop dat het duidelijk is! Heel af en toe kan ik hem nu ook wakker in bed leggen op zijn buik, tutje en dan beetje over zijn rug aaien en wiebelen dan valt hij in slaap maar dit lukt vaker niet dan wel 🙈😂

één jaar geleden

Reactie op Gebruikerjuni15

“Gewoon wiegen” haha en ik doe dan de arm test of hij diep genoeg slaapt, l ...
Ja het is duidelijk, dank je! Ik dacht dat je hem misschien zou wiegen op zijn buik of iets dergelijks hahaha. Ik ga het ook proberen, wie weet werkt het hier ook.

één jaar geleden

Mijn dochter is ook 7 maanden, ik wieg haar altijd in slaap en kon haar voorheen na 10 minuten heel voorzichtig in bed leggen, nu gaat dat al wat sneller. Als het wat moeilijker gaat ga ik met haar in de grote stoel zitten op haar kamer en leg ik haar na 15 minuten weg. Eerst billen, voetjes dan hoofdje en ik beweeg mee zodat ze me voelt. Als ze lekker ligt fluister in nog zachtjes iets in haar oor en laat ik mijn hand nog even op haar buik liggen. Daarna slaapt ze heerlijk soms 1 slaapcyclus soms 2 net wat ze nodig heeft. Ik lees dat je gefocust bent op een bedtijd van 19.00, dit kan je loslaten. Laat je kindje gewoon een 3de dutje doen en kijk naar de wakkertijd van je kindje om vervolgens te gaan slapen. Even als voorbeeld ritme hier. Mijn dochter word meestal rond 8.30 wakker. Wakkertijd is 2a2,5 uur dan een dutje. Meestal is haar laatste dutje ergens tussen 16.30-17.00. 's avonds rond 8.30 starten we aan de nacht. Ik heb nooit "strijd" rondom slapen. Ik volg niet de Nederlandse regels maar haar signalen en mijn gevoel. Wij slapen samen. Wellicht heb je hier iets aan

één jaar geleden

Mijn dochtertje kan ook niet goed zelfstandig in slaap vallen. Tot voor kort kon ik haar wel in slaap voeden of wiegen en dan slapend wegleggen, maar de laatste weken wordt ze dan na een paar minuten wakker en begint ze te huilen. Ik denk dat het een fase is van verlatingsangst. Maar het is idd heel vermoeiend en frustrerend dat je je handen nooit vrij hebt! En ik word ook onzeker als iedereen rond mij de baby gewoon wakker weglegt en de kamer kan uit wandelen. Wat mij helpt: - we hebben in Ikea de poang schommelstoel gekocht om het wiegen aangenamer voor onze rug en armen te maken (ik leg ze op een kussen op m’n schoot en schommel dan) - tijdens het schommelen zet ik slaapliedjes op in de hoop dat ze een associatie maakt en op den duur ook in slaap kan vallen met enkel de liedjes (is al soms gelukt!) - eraan toegeven en haar naast me in bed in slaap laten vallen (terwijl ik zelf ook een dutje doe, een podcast luister, serie kijk of iets lees). Ik probeer haar dutjes of bedtijd dan te zien als ontspanningstijd voor mezelf. En als ik iets van huishouden doe, laat ik haar naar me kijken in de eetstoel of wipper met een speeltje voor haar. Werkt niet altijd maar regelmatig wel! Heel veel succes in ieder geval!