29 Reacties

één jaar geleden

Grotere stukken geven dan zijn mond zodat hij er aan moet sabbelen of kleine stukjes eraf kan kauwen

één jaar geleden

Reactie op yenna 🍀

Grotere stukken geven dan zijn mond zodat hij er aan moet sabbelen of klein ...
Ja dan heb ik gedaan maar hij stopt alles direct in zn mond en slikt het door

één jaar geleden

Misschien kun je beginnen met eten te geven wat niet direct afbreekt als hij het ver in zijn mond stopt. Zoals een lange komkommerreep of een goed stevige broodkorst. Wij doen rapley met onze dochter en ik merkte dat hoewel ik grote harde dingen spannend vond, dat voor haar juist het beste werkte om goed te leren eten. En minder grote happen te nemen. Omdat het groot en hard was, kon ik het snel eruit trekken als ik het te spannend vond. Dat was vooral voor mijn eigen gemoedsrust. Het kokhalzen lijkt vaak heel erg op stikken maar dat is juist super goed. Het voorkomt stikken en zorgt evoor dat te grote stukken niet zomaar worden doorgeslikt. Ze is nu 8 maanden en gebruik nu ook actief haar 2 ondertanden om dingen af te bijten. Soms is dat spannend omdat ze een heel groot stuk afhapt maar als het te groot is, spuugt ze het eigenlijk altijd zonder kokhalzen uit. Ze weet nu dat haar mond te vol zit. Mocht je harde dingen te spannend vinden, dan misschien groentes die je wel groot kan aanbieden maar bij enige druk echt moes worden. Brocolli roosjes of bloemkool. Of een lange winterpeen. Als je alles een beetje 'dood' kookt, maar wel groot laat. Dan is het ondanks dat het een hele grote hap is, snel zacht en valt het in de mond uit elkaar. Ook maispuffs kunenn fijn zijn, die zijn hard maar lossen echt heel snel op in de mond. Mocht je de app solid starts nog niet kennen, dat is echt een aanrader. Heel fijn om te zien hoe je alles veilig aanbied. Het kokhalzen word gelukkig vaak snel minder hoor. Wij zijn met 6 maanden begonnen met vaste voeding aanbieden. En voor haar 7 maanden kokhalste ze bijna nooit meer en nam ze minder gigantische happen. Nu is het alleen soms als ze iets echt ontzettend lekker vind dat ze een te grote hap neemt. En die spuugt ze dus zonder kokhalzen gelijk weer uit. Kan me goed voorstellen dat je het spannend vind! Maar het word na elke keer een stukje minder spannend.

één jaar geleden

Die van ons propt ook. Ik geef dus geen grote stukken. Hij krijgt wel eens kleine stukjes, dat gaat goed. Laatst had die een soepstengel en toen stikte die dus wel. Ik heb toen de soepstengel met mijn vinger achter uit zijn keel moeten grijpen. Die sla ik dus voorlopig over. Broodkorstjes geef ik wel maar ook in kleine stukjes. Anders stopt die hem er idd helemaal in en kan ik elke keer de korst eruit grijpen. Komt vanzelf wel, ik denk dat hij er gewoon nog niet helemaal aan toe is.

één jaar geleden

Reactie op iiiertje

Die van ons propt ook. Ik geef dus geen grote stukken. Hij krijgt wel eens ...
Nou precies dit! Hij had het laatst met een baby chippie ik schrok me rot! Heb het ook echt met mn vinger uit zn keel moeten halen alleen de mijne laat dat allemaal niet zo goed toe !

één jaar geleden

Reactie op Zonnestraal2022×

Misschien kun je beginnen met eten te geven wat niet direct afbreekt als hi ...
Maar komkommer repen is toch juist groot en hard? Dat zijn dus de dingen die ik niet durf te geven omdat hij dus niet kauwt en alles gewoon in een keer doorslikt! Wel heel fijn dat je me tips geeft ik zal de app even gaan downloaden , misschien ga ik het wel eens proberen wat je zegt met de winterpeen en brocolli en bloemkool dat ik daar eens wat vaker mee ga proberen😊 nou de maispuffs daar stilte hij dus laatst bijna in ik kon het net uit zn keel halen met mn vinger en toen dacht ik als dat al niet gaat dan vind ik harde dingen echt nog heeel erg eng! Maar ik wil zo graag dat hij ook gewoon grotere dingen uit de hand kan eten. Ik ga het proberen met de tips hartstikke bedankt

één jaar geleden

Lees even in in het verschil tussen kokhalzen en stikken! Kokhalzen is heel normaal, en met oefenen leert hij vanzelf wat er wel en niet in zijn mond past.

één jaar geleden

Reactie op joleina

Lees even in in het verschil tussen kokhalzen en stikken! Kokhalzen is heel ...
Dat heb ik gedaan en ik weet het verschil

één jaar geleden

Reactie op MirandaRoyce261222

Nou precies dit! Hij had het laatst met een baby chippie ik schrok me rot! ...
Ja dat is echt eng. Vooral als ze helemaal verkleuren. Ik merk bij ons zoontje dat die dan bijvoorbeeld een maand later hetzelfde voedsel wel goed kan eten, omdat hij dan doorheeft dat hij echt moet kauwen. Dus ik probeer het dan op een later moment opnieuw aan te bieden.

één jaar geleden

Hier slikt ze ook direct door maar heeft nog geen tanden. Geef alleen nog brood stukjes aan haar, aardbei kan ze eraf sabbelen en de rest prakken. Durf ook zeker nog geen stukken te geven

één jaar geleden

Reactie op MirandaRoyce261222

Maar komkommer repen is toch juist groot en hard? Dat zijn dus de dingen di ...
Ja komkommer is heel stevig maar ik vond dat wel fijn omdat het dus ook niet zomaar afbreekt. Ook niet als ze echt probeerde te happen. Dat kon ze niet zomaar proberen door te slikken. Oei ja als hij de maispuffs in 1 keer naar binnen krijgt en probeert door te slikken zou ik dat ook erg spannend vinden. Hier past zo een hele nog niet helemaal in haar mond. Misschien dan inderdaad grote erg zacht gekookte groentes proberen. En misschien nog een beetje suffe tip. Die misschien helemaal niet bij jou kindje werkt maar, ik deed mijn dochter voor hoe ze moest kauwen. Ik maakte daar ook geluid bij: Nam Nam Nam... En kauwde overdreven. Als ze dan weer eens een enorme hap had genomen. Zei ik: Nam Nam Nam, goed kauwen... Gevolg is wel dat ze nu heel vaak kauwt met geluid 🤭🤭. Maar als ze het vergeet of ik vind dat ze een spannend grote hap genomen heeft, maak ik dat geluid en gaat ze meedoen en kauwen. Ik geloof echt dat je als moeder heel goed weet waar je kindje aantoe is. Dus als jij denkt: nou hij is er nog niet klaar voor. Dan wacht je toch even. Dat andere kindjes grote stukken eten, betekend niks voor jou kindje. De een is er sneller mee dan de ander maar het is nog helemaal niet belangrijk. Heel veel succes!

één jaar geleden

Reactie op Zonnestraal2022×

Ja komkommer is heel stevig maar ik vond dat wel fijn omdat het dus ook nie ...
Ja precies ik ga het gewoon nog met de zachte dingen proberen , ja ik doe dat ook inderdaad voor doen hoe je moet kauwen met geluid en uitbeelden alleen hij kijkt me dan raar aan en begint te lachen hahahah! Bedankt voor je tips , ja hij is er volgens mij echt nog niet aan toe voor de rest is hij in alles heel snel hij staat al en zo maar met eten ja grote stukken ( echt uit de hand eten) nog niet 😘

één jaar geleden

Als je dit eng vind, kun je een pre verbaal logopediste in schakelen. Heb ik ook gedaan, en nu gaat het geven van stukjes, veel beter! Succes!

één jaar geleden

Geen geen harde stukken! Dat is echt gevaarlijk! Komkommer, appel etc zijn echt nog niet geschikt voor deze leeftijd!

één jaar geleden

Reactie op tessa13696

Geen geen harde stukken! Dat is echt gevaarlijk! Komkommer, appel etc zijn ...
Oke dankjewel , ja hij kan het ook echt nog niet maar zie zo vaak om me heen dat er veel moeders hun kindjes dat nu al wel geven dus ik twijfelde heel erg of ik het wel goed doe allemaal haha

één jaar geleden

Ik zou komkommer ook even overslaan als je angstig bent. Wel een goede tip: mangopit of het binnenste van een ananas. (Zie solid starts)

één jaar geleden

Reactie op tessa13696

Geen geen harde stukken! Dat is echt gevaarlijk! Komkommer, appel etc zijn ...
Wat een onzin. Als je het goed bereidt en je kindje op de juiste manier begeleidt met eten, is vrijwel niks gevaarlijk. Ook harde groenten en fruit niet.

één jaar geleden

Reactie op MirandaRoyce261222

Nou precies dit! Hij had het laatst met een baby chippie ik schrok me rot! ...
Wow heb ik ook gehad. Hij bleef maar kokhalzen en moest zelfs spugen. Waarschijnlijk was het snack gesmolten achter in zijn keel/gehemelte. 🥹

één jaar geleden

Reactie op Veer21

Wat een onzin. Als je het goed bereidt en je kindje op de juiste manier beg ...
Harde appel is wel degelijk gevaarlijk.

één jaar geleden

Harde appel is wel degelijk gevaarlijk.
Daarom zeg ik dat je het op de juiste manier moet geven. Appel kan je koken, raspen, even in de pan bakken. Je hoeft het niet te vermijden.