3 Reacties

één jaar geleden

Jeetje wat lastig zeg! Misschien eens een logopedist laten meekijken?

één jaar geleden

Hoe bied je eten aan? Mag hij het zelf doen, of voer jij hem? Misschien helpt het om hem zelf de regie te geven door stukjes aan te bieden aan de hand van kleintjes/rapley. Ik lees dat je zoontje wel geïnteresseerd is en aan het spelen is met eten. Dat is al een heel mooi begin. Zo leert hij wel geuren, texturen en misschien ook wel smaken etc kennen en kan hij leren dat eten een ontspannen, gezellig en fijn moment is. Daarnaast heeft het mij geholpen om te leren over de functie van kokhalzen. De functie van kokhalzen is voorkomen dat je kind stikt. Met kokhalzen sluit de tongspier (als ik het goed zeg) de luchtpijp af waardoor er geen eten in kan komen, super handig dus. Naarmate ze geoefender worden, zal dit minder worden. Het ene kindje heeft dat sneller dan het andere kindje. Tot 1 jaar is melk hoofdvoeding en andere voeding 'just for fun'. Ik zou dus vooral inzetten op plezier en ontdekken en proberen te voorkomen dat er spanning komt te liggen op het eten (en zorgen dat hij nog voldoende melk binnenkrijgt).

één jaar geleden

Hier ook bijna 10mnd en ook bij eerste hapje niet alleen kokhalzen maar ook echt spugen. Zo sneu. Willen binnenkort weer beginnen met hapjes. Zodra hij iets van structuur voelt of proeft doet hij z'n mond niet meer open. Ik geef ook nog volledig bv. Het komt vast een keer goed 😁.