53 Reacties

4 maanden geleden

hoi, ik geef ook nog borstvoeding. ze is nu 14 maanden. herken enorm wat je zegt. dat stomme kolven. op de dagen dat ik op locatie werk kolf ik sinds 2 weken niet meer. het staat me tegen en ik vind de opmerkingen vervelend (geef je nu nog steeds borstvoeding). op de dagen dat ik thuis werken kolf ik wel. hier drinkt ze sowieso in de ochtend en de avond en voor haar ochtend slaapje om in slaap te vallen. als ze wakker wordt drinkt ze dan goed. verder op verzoek. op de opvang krijgt ze in de middag 1 fles. moet zeggen dat ik het soms ook wel zat ben hoor borstvoeding. maar ook lastig nu mijn dochter er nog om vraagt.

4 maanden geleden

Hoi mama! Hier ook nog lekker borstvoeding! Ik ben onlangs wel gestopt met kolven en in de middag overgegaan op normale melk. Heb dit langzaamaan gedaan. Op de opvang kreeg hij bij de boterham nog een flesje bv. Hierbij deden ze elke keer wat meer melk om hem te laten wennen aan de smaak. Nu drinkt hij bij mij in de ochtend en avond voor het slapen. In de nacht ook, hij wordt nog wakker en zo krijg ik hem het snelste weer in slaap dus win win voor iedereen 🫶 Schaam je niet hoor! Ik ben gestopt met kolven omdat ik gewoonweg niet meer genoeg kolfde en daardoor kreeg ik echt stres. Maar ik heb alleen maar lovende opmerkingen gehad op mijn werk (opvang). Doe lekker waar jij je goed bij voelt 🥰 Overdag overigens komt hij soms aan m’n shirt trekken en dan weet ik dat hij even behoefte heeft aan wat mamamelk. Ook niet altijd hoor; soms komt hij de hele dag niet erom vragen. Ik volg hem gewoon lekker in wat hij fijn vind.

4 maanden geleden

Mijn dochtertje is ook 13 maanden en ik geef ook nog borstvoeding. Ik bied haar op gezette tijdstippen borstvoeding aan en ze drinkt dan nog ongeveer 5 keer per dag (een keertje in de nacht, om 7u, om 12u, om 18u en om 20u). Als ze zelf nog vraagt, laat ik haar ook drinken. Wanneer ik ga werken, krijgt ze om 12u een flesje borstvoeding en ik kolf 1 maal op het werk tijdens mijn pauze. Mijn opbrengst is ondertussen wel hard gedaald (nog maar 40cc per keer dus we vullen aan vanuit de vriezer). Ik vind dit ondertussen ook verschrikkelijk dus twijfel om binnenkort te stoppen met kolven en het verder te doen met de vriezervoorraad op de momenten dat ik er niet ben. Probeer je zo weinig mogelijk aan te trekken van wat anderen zeggen over het kolven. Het is echt wel prachtig wat je doet voor je kindje en daar heeft een ander niets mee te maken. ☺️

4 maanden geleden

Ik geef mijn zoontje van 13 maanden ook nog borstvoeding. Als ik werk drink hij in de ochtend en als we thuis komen. Als hij het echt nodig heeft voed ik hem tussendoor ook wel of als hij aangeeft( roept hij tiet tiet tiet terwijl hij met zijn vinger naar mijn borsten wijst en ondertussen emt de andere hand mijn t shirt probeert uit te trekken) Dit wisselt. Ik werk zelf op het kdv waar mijn zoontje ook zit in de andere groep. Als hij echt wilde drinken kwamen ze hem ombrengen en voedde ik hem. Ik kolf zelf niet meer omdat als ik er niet ben hij er ook niet om vraagt en er dan geen behoefte aan heeft. Hij geeft wel aan als hij er echt behoefte aan heeft.

4 maanden geleden

Ik geef ook nog borstvoeding! Dochter is bijna 13 maanden. In principe drinkt ze in de ochtend bij het wakker worden, een of twee keer overdag voordat ze gaat slapen en ‘s avonds voor het slapen. In de nacht ook nog een paar keer. Als ik werk, kolf ik een keer overdag. Ze krijgt op de opvang ook een keer een flesje bv, maar niet gekoppeld aan slapen, dus ze zal het waarschijnlijk ook niet missen als het wegvalt. Ik wil nog maximaal een maand of vijf kolven, daarna geen bv meer op de opvang, maar wel eventueel nog thuis. Hebben jullie een einddatum in gedachten om te stoppen? Ik hoop 2,5 jaar vol te maken, net als bij mijn eerste kind.

4 maanden geleden

Ik geef het ook nog en kolf ook 1x op werkdagen. Ik doe het vooral omdat ze geen KV wil, geen diepvries BV en koe' melk gaat matig. Dus we mixen nu m'n geloofde BV met KV als ik er niet ben. Ben er met dagen overigens echt wel klaar mee. Vooral voor mijzelf in het kader van m'n vrijheid terug hebben / krijgen. Maar ze is erg klein voor haar leeftijd en drinkt flesjes slecht / matig.

4 maanden geleden

Mijn zoontje is 13 maanden en ik geef ook nog borstvoeding. Wel ben ik al een poosje gestopt met kolven en inmiddels is de vriezer met gekolfde melk ook leeg. Op de dagen dat ik thuis ben geef ik ‘s ochtends, ‘s middags voor zijn middagdut (deze wil ik nu afbouwen) en ‘s avonds voor het slapen nog borstvoeding. 3x dus. En af en toe een keer ‘s nachts wanneer hij wakker wordt. Wanneer ik niet thuis ben krijgt hij gewoon een flesje of beker met koemelk, dit vindt hij ook helemaal prima. De productie is inmiddels wel zo gestabiliseerd dat ik geen last krijg van m’n borsten als ik een dag geen borstvoeding geef. En ik heb het ook losgelaten om maar voldoende productie te moeten hebben. Hij groeit goed en eet lekker met de pot mee, dus voor mij voelt de borstvoeding nu echt alleen nog voor ‘erbij’. Dat geeft veel rust vind ik zelf. Ik was ook echt klaar met het kolven en er altijd maar zo mee bezig te moeten zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het het mooiste wat er is! Lekker je eigen gevoel volgen, dan zit je altijd goed:)

4 maanden geleden

Mijn zoontje is ook 13 maanden. Overdag voed ik hem bij t wakker worden en voor het slapen gaan. Soms als hij verdrietig is oid tussendoor ook nog een keer. Snachts ook nog meerdere malen. Ik was op werk afgebouwd toen hij 1 was naar 1x kolven, dat 2 weken gedaan en toen helemaal gestopt. Deze week toch weer begonnen omdat m'n vriezer zo goed als leeg is en ik t wel heel fijn vind dat hij nog mijn melk krijgt 🤭

4 maanden geleden

Mijn zoontje is ook 13 maanden en drinkt nog een keer of 5 overdag en s’nachts wisselend. Ik werk 2 dagen per week en kolf dan één keer. Ik zou er liever mee stoppen, hij drinkt haast geen flesjes. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar dan krijg ik last van mijn borsten. Ik krijg er op werk wel reacties over. Ik zeg dan dat ik tot twee jaar minimaal wil voeden en verder trek ik me er niets van aan. Hij begint nu wel beter vast voedsel te eten, ik ben benieuwd of hij voedingen gaat laten vallen.

4 maanden geleden

Ik geef ook nog borstvoeding. Sochtends bij het wakker worden, voor de 2 slaapjes (al weigert hij de 1e steeds vaker) voor het slapen gaan en nog 2 of 3 keer snachts. Sinds hij 1 jaar is kolf ik niet meer op werk. Dit gaat redelijk, alleennsoms drinkt hij sochtends niet goed leeg en dan red ik het niet tot het einde van de dag. Ik heb nog heel veel melk in de vriezer liggen, maar flesje wil hij overdag bijna niet. Geef nog 1x 100 mee maar dat gaat nooit meer op Ik merk ook veel vragen vanuit mn omgeving of ik al weet wanneer ik ga stoppen. Ik heb geen idee, ik zie wel hoe het loopt. Hij was nu ziek en wilde bijna niet meer drinken. Even dacht ik dat dit het einde was, maar wellicht pakt hij het weer op.

4 maanden geleden

Moet trouwens zeggen dat ik iedereen voor gek zou verklaren als je mij dit 1 jaar geleden had gezegd (dat ik nog BV geef). Krijg ook weinig nare reacties. Qua kolven heb ik een elektrische en kolf nu gewoon op kantoor waar (directe) collega's bij zijn. Laatst ook tijdens een overleg met m'n manager. Vond ik even een ding, maar ik ging het anders niet redden 😂

4 maanden geleden

Je vraagt trouwens: 'of voeden jullie alleen nog als ze erom vragen?' Ik ben heel benieuwd hoe jullie kindjes erom vragen? Die van mij vraagt er niet echt duidelijk zelf om, ik bied het vooral zelf aan.

4 maanden geleden

Ik geef ook nog borstvoeding aan m’n dochtertje van 13 maanden. Ik geef een vergelijkbaar aantal keer als jij: ‘s morgens bij het wakker worden, voor haar dutjes, ‘s avonds voor het slapengaan en ‘s nachts een aantal keer. Soms vraagt ze ernaar tussendoor en dan geef ik maar ze drinkt dan vaak ook heel kort. We hebben haar een gebaartje geleerd en ze wijst en trekt aan m’n trui. Als ze naar de opvang gaat kolf ik 1x ‘s middags maar ze drinkt de fles niet op (wil ook geen koemelk of groeimelk, wordt ze boos van als we dat proberen geven) dus ik wil ermee stoppen alleen krijg ik nu al last van m’n borsten tegen de middag. Ik merk ook wel veel verbaasde reacties alsof het raar is of zo, maar ik probeer me er niets van aan te trekken 😊 Helaas eet ze hier niet goed vaste voeding en haar gewicht is ook laag.

4 maanden geleden

Ik heb de borstvoeding net afgebouwd, bij 13 maanden gaf ik nog ochtend en avond. Nu bij bijna 14 maanden alleen nog avond en soms overdag een keer als ze erom vraagt. Ik hoef hier niet meer voor te kolven, ben daar al bij ruim 11 maanden volledig mee gestopt. Ik merk wel dat het steeds pijnlijker wordt en zou er daarom mee willen stoppen.

4 maanden geleden

Reactie op Huismeteentuin

Je vraagt trouwens: 'of voeden jullie alleen nog als ze erom vragen?' Ik be ...
Deed die van mij ook lang niet. Nu wordt ze heel zeurderig als ze het niet krijgt op het moment dat ze het kennelijk verwacht (altijd rond half 6 als ik haar opgehaald heb of rond de tijd dat ik thuis kom, ook half 6-6 uur). Sinds kort trekt ze echt aan mijn kleding en kijkt ze van bovenaf in m'n shirt. Mega irritant eerlijk gezegd.

4 maanden geleden

Reactie op Huismeteentuin

Je vraagt trouwens: 'of voeden jullie alleen nog als ze erom vragen?' Ik be ...
Ze trekt mijn shirt omhoog dat ze wil drinken, maar daarnaast bied ik ook zelf aan. Ene keer drinkt ze meer dan de andere keer

4 maanden geleden

Reactie op Veer21

Deed die van mij ook lang niet. Nu wordt ze heel zeurderig als ze het niet ...
Ah zo! Ja dat lijkt me ook best irritant ja. Aan de andere kant ook wel lief dat ze dan zo duidelijk aan kan geven wat ze wil.

4 maanden geleden

Hier nog 3 x per dag bv (ochtend en avond live en tussendoor flesje 80cc op de opvang). Maar tegenwoordig kolf ik maar 40cc op m’n werk en voorraad is op. Twijfel om te gaan stoppen met kolven en alleen ochtend en avond te voeden. Op opvang dan gewoon water of evt koemelk (maar koemelk is volgens mij niet nodig als ze sochtends en savonds nog bij mij drinkt en af en toe yoghurt krijgt). Wil graag stoppen met kolven maar vind het ook gek om niks meer mee te kunnen geven terwijl ze nog heel graag die 80cc drinkt op de opvang :(

4 maanden geleden

Mijn dochter is nu bijna 14 maanden en ik wilde absoluut niet zelf afbouwen. Vroeg me stiekem wel eens af hoe dat dan gaat.. wanneer gaan ze dan wat minder drinken? Hoe merk je dat ? Ze is ook zo gek op de boob. Ik dacht echt die gaat ooit het huis uit en dan drinkt ze nog 😅. Nu dronk ze op het kinderdagverblijf al weken haar fles ineens niet meer echt. Paar slokjes. Thuis nog wel bij mij. Ik dacht dat kan een moment opname zijn. Dus doorgegaan met kolven. Alles steeds in de gootsteen op het KDV :(. Ze is veel meer gaan eten de afgelopen weken. Echt veel meer dan ze eerst deed. Ineens toen er 2 kiezen door waren. Ik ben blijven aanbieden maar overdag lacht ze naar de borst, zwaait ze er naar en dan duwt ze hem vervolgens weg. Ik ben nu inmiddels daarom gestopt met overdag kolven. Ik blijft wel aanbieden als ze bij me is maar het lijkt overdag echt klaar te zijn. Tenzij ze wat hangerig of ziek is. Dit was voor mij echt wel fijn dat het zo ging. Dan heb je niet het gevoel dat je ze iets ontneemt. Ze drinkt nu nog de ochtend, avond en nacht. Ik snap wat je zegt met het niet kunnen loslaten. Dat had ik ook. Dat kan ik nu dus wel hierdoor. Dus misschien vind je fijn om te weten hoe dit hier is gegaan. Dat schamen herken ik ook. Het is echt zo krom. Wist je dat 45% van de kinderen wereldwijd nog borstvoeding krijgen wanneer ze 2 zijn. De WHO adviseert ook in ieder geval 2 jaar en de natuurlijke leeftijd dat kinderen stoppen met drinken ligt ergens tussen de 2 en 7 jaar. Als hier dan weer even bij stil sta realiseer ik me weer dat ik niet de gekke ben.. maar dat de rest van de wereld zoals wij die hier kennen dat is 😅. Niks om voor te schamen dat je nog kolft. Want kinderen drinken op deze leeftijd gewoon nog heel veel.

4 maanden geleden

Reactie op A&F

Mijn dochter is nu bijna 14 maanden en ik wilde absoluut niet zelf afbouwen ...
Die cijfers kloppen niet want dat gaat om de aantallen niet-westerse kinderen (dus niet de kinderen uit west Europa, VS en Australie) die nog borstvoeding krijgen bij 2 jaar. Ik denk dat bij ons het percentage veel lager ligt en dat het daarom 'gek' gevonden wordt.