53 Reacties

4 maanden geleden

Ik geef ook nog borstvoeding, maar eerlijk gezegd alleen voor ‘erbij’. Dan maakt mijn vriend ondertussen ‘s nachts de fles en is mn ventje tevreden en maakt hij mijn dochter niet wakker. Ik kolf al niet meer sinds mijn kolfverlof met negen maanden stopte. Kolfde sowieso nog maar 40cc per keer en vond het een frustrerende bezigheid. Ik vind het wel fijn en gezellig dat hij bij me drinkt, soms ook nog in de ochtend of avond maar niet meer consequent. Ben verbaasd dat ik nog steeds melk heb omdat ik het zo onregelmatig geef, maar voelt wel goed! Ook nu deze periode nog qua antistoffen en omdat ik het gezellig vind. Tegelijkertijd ben ik ook wel blij dat hij ook zonder problemen koemelk drinkt en dus niet meer 100% afhankelijk is van mijn melk.

4 maanden geleden

Reactie op Veer21

Die cijfers kloppen niet want dat gaat om de aantallen niet-westerse kinder ...
Waarom kloppen die cijfers dan niet? Wat is volgens jou dan het percentage 2 jarige dat wereldwijd nog borstvoeding krijgt? Het is wereldwijd. Dus inderdaad o.a. Europa, VS, Australië heel weinig in andere landen / werelddelen juist alleen maar. Dus over de hele wereld gezien 45% van de 2 jarige. Vond ik aannemelijk. Ik heb het uiteraard niet bedacht maar de cijfers van La Leche League. Die doen volgens mij hun huiswerk heel goed. En dat zeg ik toch ook… de wereld zoals wij die kennen (Nederland) dat ik die gek vind. Wanneer ik die vergelijk met hoe de natuur het heeft bedoeld en wat blijkbaar in een groot deel van de rest van de wereld de standaard is.

4 maanden geleden

Ik geef nog in de ochtend en de avond voor het slapengaan. In de nacht komt ze al niet meer sinds ze 2,5 maand oud is. Ze is nu 13 maanden. Ik ben met 1 jaar met kolven gestopt en gestopt met de melk overdag. Nu ze ziek is geweest of hangerig is vraagt ze erom door te wijzen naar de plek op de bank waar we meestal zitten met BV en trekt aan mn kleren. Ik geef alleen als ze erom vraagt overdag en alleen thuis. Verder eet ze heel goed vast voedsel en drinkt ze graag water dus zie ik het meer voor erbij en goed voor de antistoffen. Ik werd wel raar aangekeken en belachelijk gemaakt door sommige collega's dat ik nog kolfde en krijg soms ook wel opmerkingen over het voeden. Niet echt leuk maar ene oor in andere oor uit 👍🏻

4 maanden geleden

Met in dochter is 14 maanden en ik geef ook nog bv. Ik bied het aan en ze vraagt zelf door naar mijn borst te wijzen. Vanaf maart ga ik werken en ik hoop dat ik niet hoef te kolven maar ben bang van wel. Vind het vervelend om dan aan te moeten geven dat ik nog bv geef. Ik heb wel pauze dus dan kan ik kolven maar ik moet wel om een ruimte vragen enz. Ze komt nog best vaak drinken, voor haar 2 slaapjes, na elke maaltijd en als ze wakker wordt in de ochtend. Denken jullie dat ik zonder kolven kan?

4 maanden geleden

Reactie op Lucie90

Met in dochter is 14 maanden en ik geef ook nog bv. Ik bied het aan en ze v ...
uit testen of je het red met niet kolven. ik kolf op werk niet meer, maar thuis wel. het gaat om 2 dagen dat ik dan niet kolf in de week/overdag borstvoeding geef. het eerste wat ik thuis doe is mijn dochter aanleggen omdat ik spanning voel haha, maar het lukt wel. vanaf 9 maanden zouden je borsten flexibel genoeg zijn om een dag niet te kolven

4 maanden geleden

Reactie op Lucie90

Met in dochter is 14 maanden en ik geef ook nog bv. Ik bied het aan en ze v ...
Hoe doe je het nu als je eens langere periode weg bent? Ik ben gestopt met overdag aanbieden en dat ging eigenlijk goed. Nu geef ik ochtend en avond en als ze vraagt. Eerst vroeg ze nooit maar sinds ze ziek is geweest weer wel. Als ik er niet ben is het geen probleem. Overdag krijgt ze ook geen melk meer (mee) dat scheelt.

4 maanden geleden

Dankjewel allemaal, super om de ervaringen van anderen te lezen. Mijn productie is altijd te weinig geweest totdat ze echt goed vaste voeding erbij at. Ik ben bang dat mn productie helemaal inkakt als ik stop met kolven op de drie werkdagen. Iemand die daar iets over weet? Mijn dochter laat weten dat ze wil drinken door een gebaartje dat ik haar heb geleerd, is echt handig.

4 maanden geleden

Reactie op Li123

Dankjewel allemaal, super om de ervaringen van anderen te lezen. Mijn prod ...
Herkenbaar. Ik had ook geen goede productie. Maar ik kon wel stoppen met kolven (tussen 11-12 maanden). Ik denk dat het scheelt dat melkvoeding niet meer de volledige voeding is maar 'erbij' en er dus ook minder nodig is.

4 maanden geleden

Reactie op Rezah

uit testen of je het red met niet kolven. ik kolf op werk niet meer, maar t ...
bedankt! ik denk dat ik onwijs ga lekken 🥹 maar ik ga het testen!

4 maanden geleden

Reactie op KimTheulings

Hoe doe je het nu als je eens langere periode weg bent? Ik ben gestopt met ...
ze is eigenlijk bijna nooit voor langere periode bij mij weg, een enkele keer en dan kolf ik. 1x geprobeerd dit niet te doen en toen ging ik lekken.

4 maanden geleden

Zeker geef ik haar nog borstvoeding! Ochtend, middag, avond en nacht als ze dit wilt (nacht bijna niet meer) dus eigenlijk nog 3 vaste momenten per dag. Ik kolf zelf niet, ga tussendoor op en neer naar huis en werk 😁

4 maanden geleden

Reactie op Veer21

Herkenbaar. Ik had ook geen goede productie. Maar ik kon wel stoppen met ko ...
Ooit erachter gekomen waardoor de lage productie kwam? Heb je ook flesjes bij moeten voeden?

4 maanden geleden

wat leuk om jullie verhalen te lezen. het valt me dat we het allemaal zo verschillend invullen. leuk om te zien dat er heel veel manieren zijn. ik hen altijd last gehad van een zeer lage productie en moest kv bijvoeden. inmiddels hoeft dat niet meet en voed ik meerdere heren per dag als ik thuis ben. gewoon op verzoek. in de avond voed ik.hem in slaap maar dat gaat vaak lastig omdat hij dan eigenlijk lekker veel melk wikt rb dat heb ik zelden (iemand tips?). In de nacht komt hij ook nog een paar keer. kolven hoeft al sinds een paar maanden nier meer op werk en de productie is niet verder gezakt 😀

4 maanden geleden

nog een vraagje aan de mama's die overdag nog voeden. blijf je ook plakken met de slaapjes? dus dat je kind slapend blijft zuigen, heel lichtjes? mijn beste vriendin en ik doen dit allebei (onze kindjes zijn even oud), maar ik krijg het gevoel dat we verder de enige zijn.

4 maanden geleden

Reactie op RuthieDi

nog een vraagje aan de mama's die overdag nog voeden. blijf je ook plakken ...
Yes! hier nog zo één. We doen dus nog alle dutjes samen. Ze geniet er echt enorm van. Ik soms wat minder maar ach, ze is maar 1 keer zo klein.

4 maanden geleden

dochter 13 maanden en ik geef nog borstvoeding. sowieso ochtends, avonds en snachts en als ik vrij ben ook overdag. Ik ben gestopt met kolven op het werk en tussen de middag biedt de oppas haar een flesje koemelk aan. Ik kolf nog erg weinig en dit geeft veel stress. Als ik vrij ben krijgt ze overdag nog wel regelmatig bv. Ik geef een een beetje op vaste tijden maar ook op vraag. als ze wil drinken wijst ze altijd naar dr bank, ik moet dan daar gaan zitten :) en zegt mmmm erbij.

4 maanden geleden

Reactie op Romy-A1990

dochter 13 maanden en ik geef nog borstvoeding. sowieso ochtends, avonds e ...
haha dit heb ik precies hetzelfde de plek wordt aangewezen en dan smak geluidjes

4 maanden geleden

Hier ook nog 2x per dag. Alleen ochtend drinkt ze super goed. In de avond wil ze niet echt of ze drinkt heel kort. Merk dat ze liever een fles heeft maar vind dat zelf heel lastig. Geen idee hoe het gaat als ik de avond ook stop. Kolven lukt bijna niet meer. Als ze bij opa en oma gaat slapen kolf ik max 40cc.

4 maanden geleden

Hoi BV mama's! ik lees in dit onderwerp zo vaak dat jullie big maar 40 cc kolven. Hebben jullie het gevoel dat de productie ook laag is als jullie kindjes live drinken? ik vraag het omdat mijn productie altijd laaf was. ik kolvde juist maar 40 cc toen melk nog het enige was dat ze kregen. hij had er niet genoeg aan en ik moest daarom bijvoeden. Maar inmiddels kolf ik (het was een odysee) 80 ml in de avonden dat mijn man ons zoontje naar bed brengt. dat wil zeggen dat ik 5xper week mn zoontje zelf in slaap voed, en 2x per week 80 c kolf wanneer mn man dus onze zoon naar bed brengt. Mijn probleem is dat mijn zoontje vaak nog steeds koemelk erbij wil krijgen, waarschijnlijk omdat dat lekker makkelijk drinkt? Lang bericht maar ik ben dus benieuwd of jullie met maat 40 cc (geschat, je weet hey natuurlijk niet zeker met bv) in slaap kunnen vallen?

3 maanden geleden

Reactie op RuthieDi

Hoi BV mama's! ik lees in dit onderwerp zo vaak dat jullie big maar 40 cc k ...
Ik heb wel het idee dat mijn productie flink terug is gelopen. Ik merk dat ook wel aan haar drink gedrag. Geen idee of powerkolven nog zin heeft