25 Reacties
3 maanden geleden
Hey,
Ik voed onze zoontje Luc nu ook al 21 maanden. Onze dochter is nu net 4 jaar en haar heb ik gevoed tot 3,5jaar.
Hoe vaak wilt ze nog bij je drinken?
Luc heeft een tijdje veel minder gedronken. Dan dronk hij nog maar 1x en dan een beetje s'nachts.
Maar nu drinkt hij graag weer s'middags voor zijn slaapje en dan s'avonds voor hij naar bed gaat... wanneer hij dan wakker wordt zo'n keer of 3 tussen 19 uur en 7 uur s'morgens..
Zo bijzonder!! Is het wel.. maar ook een beetje taboe merk ik. Zodra je er over begint vinden ze het vreemd of o Oh geef je nu nog steeds...... uuhhh jaa🤫🫣 en dat blijf ik doen tot ik er genoeg van heb of andersom😉😄
3 maanden geleden
Herkenbaar! Voed nu 20 maanden, komt ‘s avonds en 2 a 3 keer snachts. Soms heeft mijn zoontje het overdag ook even nodig. Merk wel nu al een taboe erop
3 maanden geleden
Apart hoor terwijl zelfs de world health organisation aangeeft dat langer voeden echt voordelen geeft
3 maanden geleden
Reactie op marloes831
Herkenbaar! Voed nu 20 maanden, komt ‘s avonds en 2 a 3 keer snachts. Soms ...
Zo vreemd dat er niet over gesproken kan worden. Het komt wel echt door maatschappij!!
Het is gewoon het allerbeste wat je kunt geven.. die nabijheid, die veiligheid en de natuurlijke antistoffen!! Als ze ziek zijn knappen ze sneller op. Het is iets wat alleen jij kan geven.. het is echt heel anders dan de fles geven..
De keerzijde ervan... je hebt totaal geen ruimte voor jezelf... wat soms ook wel is fijn zou zijn 😆☺️
3 maanden geleden
Hoi hoi,
Ja, hier ook nog een moeder die borstvoeding geeft aan een kleintje van 21 maanden.
Mijn zoontje drinkt soms veel op een dag en in de nacht een paar keer, maar soms ook uren niet en alleen voor het slapen (ook in de middag). Als ik eten of drinken aanbiedt, vraagt hij er soms ook niet meer naar. Dus het is soms nog aftasten waar hij behoefte aan heeft.
Laatst waren er een paar nachten waarin hij maar 1x kwam sinds heel lange tijd. Dat is nu weer even weg. Het drinken is vooral kort tussendoor. Sabbelen soms langer achter elkaar voor comfort wat soms heel fijne momenten zijn samen. En soms ben ik wat ongeduldig maar houd ik het vol voor hem, omdat hij ervan geniet. Het zoeken van veiligheid in sommige situaties hoort er ook bij.
Rond zijn tweede jaar ga ik denken over het afbouwen van de voeding. Maar tot die tijd ga ik er zeker mee door.
Het is bijzonder en mooi dat we dit kunnen doen, dus waarom niet...
3 maanden geleden
Hier ook nog altijd borstvoeding (21 maanden). Ik ben in m’n omgeving ook echt de enige, behalve m’n schoonzus. Gelukkig krijg ik niet zoveel negatieve reacties, wel vooral verbaasde reacties. Ik vind het fijne momentjes samen en een super handige tool om m’n dochtertje tot rust te brengen. Ook als ze ziek is vind ik het ideaal! Ik voed haar ook nog altijd in slaap, het is zo gegroeid omdat ze als baby moeilijk in slaap viel. Niet altijd even handig dat ik de enige ben die haar ‘s avonds kan slapen leggen en ook ‘s nachts drinkt ze nog vaak. Nu zitten we even in een mindere periode omdat ze onrustig slaapt en heel veel wil drinken ‘s nachts, wat vermoeiend is. Begrenzen jullie het drinken? Houden jullie een soort schema aan of is het echt nog op vraag? Soms lijkt m’n dochter echt geobsedeerd en wil ze zooo vaak drinken. Ze eet ook maar kleine porties vaste voeding, ik lees dan vaak dat voeden op verzoek ervoor kan zorgen dat ze niet genoeg honger heeft, vandaar dat ik me afvraag of ik moet gaan begrenzen.
3 maanden geleden
Reactie op amycj
Hier ook nog altijd borstvoeding (21 maanden). Ik ben in m’n omgeving ook e ...
Het is maar net, Wat je zelf wilt! Als je ziet dat je dochter voldoende groeit, alert is en bewegelijk en vrolijk is! Dan is jouw voeding en de voeding ernaast prima. Ze gaan vanzelf minder aan de borst drinken.
Mijn dochter van nu 4 jaar.. dronk destijds ook meer borstvoeding dan dat ze vaste voeding wilde.
Wat ik soms ook lastig was voor je omgeving... ik had altijd wel het idee dat ze voldoende binnen kreeg.. maar de omgeving probeerde toch altijd meer aan te bieden omdat ze weinig vast voedsel wilde. Moet zeggen dat ze dan ook liever niet bij andere de fles pakte met gekolfde melk.
Ik merk wel dat meisjes anders zijn als jongetjes...
Ik vond het begrenzen bij mijn dochter veel moeilijker als bij mijn zoontje nu. Mijn dochtertje dwong gewoon en ging echt trekken aan mijn shirt en gillen als ze wilde drinken... dan zei ze heel hard "tietje drinken ".🙈🙉🙊 ☺️
Bij mijn zoontje heb ik het wel anders genoemd... ☺️☺️
Borstvoeding is iets heel moois, intensief en bijzonders wat je kindje kunt geven. Je krijgt een hele bijzondere band met je kindje..
Ik heb het s'nachts wel geprobeerd een beetje meer te begrenzen. Is je kindje al een keertje gaan logeren??
3 maanden geleden
Hier ook nog steeds zoontje van 21 maanden. M'n 3e en laatste kindje ik geniet enorm van de momentjes samen maar zou het stiekem wél fijn vinden als hij eens door zou slapen. Ik heb vanaf de geboorte gezegd 2 jaar en daar wil ik me ook wel aan houden, niet omdat ik het niet meer fijn vind maar wel omdat ik denk dat het dan wel genoeg is en ik hoop dat hij dan wat door wil gaan slapen. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken. Hij slaapt ook vanaf het begin bij ons in bed..eerst in de cosleeper maar na 3mnd naast mij. Ook dit vind ik echt heeeeeerlijk en heb stiekem wel al wat verdriet bij het idee dat dit straks over is. Dat kleine lijfie lekker tegen me aan ik geniet daar zó van!! Voor mijn man is het wel lastig, ik werk in de zorg en draai vaak avonddiensten. Kom nu net thuis en manlief zat nog op de bank met ons moppie op z'n borst. Hij slaapt niet zonder ons, sinds kort wél zonder mij. Snachts nog nooit geprobeerd maar denk dat dat wel lastig zal gaan aangezien hij snachts nog minimaal 3 a 4x komt. Iemand ideeën hoe ik kan gaan afbouwen? Dan kan ik daar langzaam aan mee beginnen... :-(
3 maanden geleden
Reactie op Mommyvan3
Hier ook nog steeds zoontje van 21 maanden. M'n 3e en laatste kindje ik gen ...
Je kunt proberen om een fijne stoel op zijn kamertje te zetten.. en zijn kamertje het slaapritueel opstarten..
Wij hebben ook 3 kinderen. En ik geniet enorm. Alleen merk wel dat ik vermoeider ben als de er vele nachten zijn die dan onrustig zijn.. maar ik kan het niet opbrengen om hem een hele nacht op zijn kamer te laten slapen.
Omdat de middelste ook nog wel is 1 keertje wakker wordt in de nacht. Die slaapt sinds ze mocht oefenen op school en begonnen is op school pas door... die is nu net 3 maandjes 4.
Ons zoontje slaapt in zijn eigen bedje s'middags en s'avonds en dan wordt hij meestal wakker zo rond 23 uur en dan komt hij er bij ons bij.. probeer het wel om dan nog even te voeden en terug te leggen in zijn bedje.. soms lukt het en dan kan ik even alleen slapen... nja met mijn man ernaast.. maar die friemelt en beweegt niet zoveel als die kleine draak😉
3 maanden geleden
Hi!
Met 21 maanden geef ik ook nog steeds borstvoeding. Overdag drinkt ze zeker wel 4-6 keer en in de nacht tussen de 2-3 keer.
Ze is grote eter en overdag zijn de momenten echt vooral rust en troost momenten voor haar. Na enorm druk spelen in de speeltuin vraagt ze bij binnenkomst om.
Als ze overstuur is na een woedeaanval of bijv zich heeft gestoten wilt ze het ook standaard. En als we lekker kroelen verdwijnt haar handje vaak in mijn shirt en dan is het bijna alsof ze denkt: nou als ik dan toch zo dichtbij ben, neem ik wel even een slokje.
Ik geniet er nog enorm van. We hebben een super energieke drukke dochter dus die momenten bij mij aan de borst vind ik heerlijk. Lekker samen kroelen.
Ik voed haar ook in slaap. Zowel voor dutje als voor de nacht. Dus wat mij betreft mag het nog lekker zo doorgaan.
Soms wel wat reacties gehad in de zin van hoe lang ga je dat dan nog volhouden?
Dan antwoord ik standaard met: 'ach tegen de tijd dat ze uit huis gaat zal het wel voorbij zijn. Word zo een gereis anders 🤪'
Laatst wel een bijzondere reactie gehad van een man op straat. Ik voedde mijn dochter op een bankje. En hij bleef staan en riep vanaf de overkant van de straat: goedzo mevrouw, dat moet u gewoon doen. Dat vind ik goed! Gewoon voeden, overal. Dat is heel natuurlijk.
Ook weer eens leuk om een positieve reactie te krijgen. Maar het zou fijn zijn als het geen bezienswaardigheid zou zijn.
3 maanden geleden
Ik geef mijn meisje van 21 maanden ook nog borstvoeding 🙂
Ze drinkt als ze verdrietig is, moe is, uit de opvang komt (naar de opvang geef ik een zakje melk uit de vriezer mee die drinkt ze bij de boterham) en ik voed haar in slaap. Als ik niet thuis ben dan valt ze bij haar vader lekker in slaap.
Vaak krijg ik ook verbaasde reacties dat ik nog voed.
Buitens huis wil ze bijna nooit tenzij ze gevallen is, dan geef ik ook gewoon.
Op vakantie sliep ze lekker in de draagzak en dronk ze ook.
Ze slaapt ook heerlijk bij ons in bed!
In de nacht komt ze zn 2a 3x
3 maanden geleden
Reactie op Elisabeth123
Zo vreemd dat er niet over gesproken kan worden. Het komt wel echt door maa ...
Ja apart hè! Ik heb het dan ook echt over mensen die dichtbij ons staan
3 maanden geleden
Reactie op amycj
Hier ook nog altijd borstvoeding (21 maanden). Ik ben in m’n omgeving ook e ...
Wij geven soms ook water ‘s nachts, na het voeden. Misschien helpt dat
3 maanden geleden
Hier ook een dochter van bijna 21 maanden. Ik geef in de ochtend en voor het slapen. In de nacht nooit meer want ze slaapt sinds ze 2 maanden is eigenlijk altijd door. Laatst was ze ziek en werd ze snachts wakker. Dan doe ik het wel. Overdag als ik thuis ben vraagt ze er om als ze moe is, maar als ik er niet ben nooit. Nu zijn we op vakantie en vraagt ze er vaker om.
3 maanden geleden
Reactie op Elisabeth123
Je kunt proberen om een fijne stoel op zijn kamertje te zetten.. en zijn ka ...
Mijn oudste dochter sliep ook pas door toen ze begon op de basisschool, ik voel je!! Die is inmiddels 14 en niet meer uit haar bed te krijgen haha...ik hoop stiekem wel dat haar kleinste broertje toch wel eerder doorslaapt pfff
3 maanden geleden
Reactie op Mommyvan3
Mijn oudste dochter sliep ook pas door toen ze begon op de basisschool, ik ...
Dat hoop ik ook voor jou en voor mij! 😉😁
3 maanden geleden
Ik heb een dochtertje van 20 maanden. Zij krijgt nog 1 keer over de hele dag omdat ze er dan behoefte aan heeft. Mijn man wilt nu dat ik stop maar ik denk dat ze er gewoon nog behoefte aan heeft en zolang ze het nog nodig heeft en ik het nog kan geven blijf ik het lekker geven
3 maanden geleden
Hoi allemaal,
Mijn dochter is 22maanden en ze krijgt de borst als ze slaapt. Ik merk nu wel dat ze best zonder de borst kan slapen soms. Maar hoe dan ook in de nacht wordt ze toch wakker of ze zoekt troost en trekt Ze me shirt omhoog. Ik zie geen melk uit mijn borst meer komen, dus dan zoekt ze alleen zuig troost bij mij toch? En is het normaal op deze leeftijd dat ze nog 3x wakker wordt? Ik weet niet wat ik moet doen, want ik ben momenteel ook zwanger van mij tweede en ik vrees dat het heel moeilijk gaat worden als ze dan nog steeds aan de borst zit. Hulp en advies nodig! 🙏🏼🙏🏼🙏🏼
3 maanden geleden
Reactie op Elisabeth123
Het is maar net, Wat je zelf wilt! Als je ziet dat je dochter voldoende gro ...
Op zich volgt ze haar groeicurve wel, maar ze is wel heel fijn (p10). Als ze wat meer reserve zou hebben, zou ik het mij minder aantrekken. Haha, hilarisch dat “tietje drinken” 😂 ik heb er ook nooit over nagedacht hoe ik het noemde, hier is het “bosjeeee”, gelukkig verstaat niemand dat behalve ik 😂 maar ze wordt hier ook echt boos als ze niet mag! Ik heb geen zin in de confrontatie en daarnaast helpt het ook zo goed om een slechte bui weer om te buigen, het is toch een beetje als een reset-knop! Ze komt dan echt helemaal tot rust. Gaan logeren heeft ze nog niet gedaan, ik wil niemand opzadelen met een kindje dat meermaals wakker wordt en dan niet meer wil gaan slapen zonder borst. Ook voor haar vind ik het zielig 🥺 deed jij dat wel voordat je kindjes doorsliepen?